Семесюк: людина, яка здатна на творчий акт - мусить бути політичною

Ексклюзив
Художник, музикант, засновник гурту "Пирятин" про українську культуру та чому митці не можуть бути поза політикою
Ексклюзив
14 Грудня, 11:26 21410

За часи Незалежності український культурний простір інтенсивно формувався, змінювався та обростав новими іменами. Про розвиток та перспективи українського мистецтва, а також про вплив політики на нього "Парламент.UA" поговорив з художником, музикантом та засновником гурту "Пирятин" Іваном Семесюком.

Чому вибрав саме мистецтво, а не якийсь інший шлях?

Дитині з родини художників сам Бог велів йти саме цим шляхом, тим паче, що в цьому смислі професія досить кланова. Такій дитині все ж таки трохи легше вступити у спеціальний навчальний заклад, наприклад, значно легше зануритися в мистецтво взагалі та у його тонкощі зокрема. Хоча й без природних здібностей тут не обійтися, має бути гострий потяг до творіння, інакше нічому навчитися просто не вдасться.

Усі діти схильні до творчості, але деякі значно більше ніж інші. Малювати ж я любив, майструвати руками також, а от рахувати не любив, технічні та точні науки завжди були для мене мукою. Гуманітарна ж освіта у чистому вигляді не давала тактильного, практичного життєвого досвіду, тому й було обрано гуманітарно-ремісничий шлях – освіта скульптора монументаліста. Спершу обрано батьками, звичайно, бо найперша професія моєї мрії – археолог. Я хотів копати древності й клади.

Фото: Євген Котенко

У якому стані сучасне українське мистецтво і чи можна говорити про його розвиток за роки Незалежності?

Стан такий, що не "розстріляне відродження", а це уже неабияке досягнення і везіння для української культури нового часу взагалі. Але мистецтво явно не продукує художніх потрясінь, принаймні я їх не отримую, і воно досить кволо реагує на реальність, здається навіть уникає її. Розвиток є, безумовно, але особисто я втратив інтерес до вітчизняного мистецтва як до широкого явища, принаймні зараз, коли все пішло по третьому колу повторів. Воно не артикулює і не відповідає на головне питання сьогодення – а хто ми в біса такі? Тому це нудно.

Кого ти вважаєш головними українськими митцями сучасності?

Я абсолютно некомпетентна в цьому людина, зовсім не ерудована. Не слухаю сучасної української музики, хоча поважаю багатьох майстрів. Не дивлюся спеціально картин, а після низки невдалих спроб зануритися оминаю й кіно. Здебільшого у цьому всьому відсутня головна складова всякого мистецтва – дух. Все якось так просякнуто формальністю підходів. Музика майже не відреагувала на війну або зробила це пласко і формально, файн-арт теж, кіно відреагувало по-аматорськи та не талановито, хоча саме це має технічне пояснення.

Творчий клас уникає смороду життя, бо не знає хто він взагалі такий, і що йому треба, врешті якою є його місія. За окремими могутніми постатями все ж слідкую, але не бачу серед них функціонально головних. Головні з'являться лише тоді, коли навколо них формуватимуться художні школи, коли вони матимуть послідовників. В цьому смислі назвати можна двох – Жадана і "піджаданників" (є таке явище в літературі), і Вакарчука з його "вакарчучниками". Але все це умовно. Щодо високого мистецтва, скажімо неокласичної музики тощо, тут я не в матеріалі, бо працюю з маскультами.

Фото: Євген Котенко

Яку відповідальність несуть митці перед суспільством чи може навпаки?

Питання в тому, які митці. Якщо йдеться про дизайнерські та декоративні напрямки, то жодної відповідальності ніхто не несе. Якщо ж мова про соціально орієнтованих смислотворців, то так само про відповідальність не йдеться. Митець – це аватар, ретранслятор, і його функцією є діагностика. А якщо ж це митець месіанського типу, проповідник, то тим паче, бо через нього до нас прямо звертаються або Небо, або Пекло, а це вище наших амбіцій і відповідальностей.

Як побороти наслідки радянщини та комплекс меншовартості у мистецтві?

Обговорювати, артикулювати, називати. Проблема радянщини та русифікованості в тому, що вони є, так би мовити, загальним місцем, частиною фактури, тому ніколи й не називаються, бо є частиною цієї химерної постколоніальної ідентичності. Булгакова треба називати не "кієвскім пісатєлєм", а сином русскіх колоністів, Нестора Махна не українським анархістом, а сєпаром. Тоді все стане на свої місця. Русскіх треба називати русскімі, а не "кієвлянамі" такими-то. Українське і радянське (а ширше русскоє) час розводити в просторі та часі, починати планомірно вичавлювати з українського понятійного поля. Ми в принципі не маємо розуміти ні їхніх кодів, ані їхніх літер "ЬІ". Краще бути аху***ним українцем ніж ху***вим "недорусскім", а саме ними є на сьогодні чи не половина громадян України.

Чи повинна влада втручатись в мистецтво, стимулювати та фінансувати його чи може навпаки обмежувати та контролювати?

Високе академічне мистецтво (опера, балет, симфонічні оркестри, реставраційні роботи) - однозначно мусить фінансувати. Усі інші напрямки потребують просто створення умов і можливостей.

Формування таких умов - справа рук культурного менеджменту. Тут, гадаю, можуть бути дуже різні організаційні підходи. Не знаю як краще.

Фото: Євген Котенко

Чи справді думка про митців поза політикою відповідає дійсності?

Не більше ніж ідея про сталеварів поза політикою, чи одноногих блондинів поза політикою. Митець - це не соціальний стан, а рід професійної діяльності, усі вони є досить різними у ступені своєї політичності. Хто як.

З іншого ж боку дійсно існує широкий творчий клас, але це явище значно ширше за просто митців. Усяка людина, яка здатна на творчий акт - мусить бути політичною, і не лише в нашому локальному контексті, а й у світовому. Перед людством постають небачені раніше питання і проблеми, тому рефлексувати на них треба обов'язково, врешті це просто цікаво.

Світ – це дійсно велика художня майстерня, так само я ставлюся й до України зокрема. Як до майстерні, як до творчого акту, як до картини яку ми пишемо усі разом.

А вислови такого штибу беруться звідти ж, звідки й усі подібні ідеї – хтось перший красиво пи***нув (бажано римовано), і всі підхопили. Спрощені максими завжди добре заходять в маси.

Наскільки митці можуть, а головне мають впливати, рефлексувати чи навіть іти в політику? І як ти ставишся до тих, хто таки пішов?

За бажання, все це за бажання. Відповідно до схильностей і талантів, а також нахабства.

А хто з них пішов у політику? Згадаю хіба талановитого шахрая від мистецтва, пана Пояркова. А так, здається, й усе.

Хто з українських політичних діячів найбільше вплинув на мистецтво загалом, а можливо на конкретних митців?

Увесь рід Острозьких, Мазепа, певно й Вишневецькі тощо. Взагалі гербова шляхта, а це політичний клас і великі політичні родини, позитивно впливала на мистецтво прямо виступаючи його замовником. Фінансувала, споживала, часто й сама його продукувала.

Опосередковано, але досить позитивно на сучасне мистецтво вплинув, наприклад, Порошенко, адже за його каденції ми не програли війну та отримали певні квоти проти русской франшизи в музичній галузі. Отримали сплеск у книговидавництві, в мистецьких самоорганізаціях. Не заважав – вважай уже кріпко допоміг. А певно допомагав і прямо не раз.

Картина Івана Семесюка "Братело"

У якості пів жарту згадаю тут Леоніда Кучму, завдяки якому, в якомусь смислі, путівку у велике життя отримав художній проєкт "Жлоб-арт", адже саме в приміщенні його Фонду "Україна" вперше було виставлено мою картину "Братело", з якої проєкт по суті й почався.

Взагалі Кучма для мене є певною антропологічною константою, втіленням естетизмів цілої епохи в якій я формувався як художник. Це єдина з політичних фігур нового часу, яка стала архетипом, майже коміксним персонажем, втіленням певної політичної культури та її тяглості. Для мене він, перш за все, естетична категорія яку я вивчаю.

А "Жлоб-арт", переконаний, це один з небагатьох художніх проєктів в новій Україні, який мав художню, соціальну та історичну цінність водночас. Цей золотий фонд державних музеїв у майбутньому, нині чекає свого часу в криївках колекціонерів.