Ексклюзив
Депутатка Київської облради Лідія Лазарєва: На третьому році війни жодна громада в Київській області не має повного плану захисту населення
Ексклюзив

Депутатка Київської облради Лідія Лазарєва: На третьому році війни жодна громада в Київській області не має повного плану захисту населення

13 Червня 2024, 13:48
Лідія Лазарєва
За українським законодавством керівники громад не несуть адміністративної відповідальності за стан та наявність укриттів

З початком повномасштабної агресії росії проти України громади Київської області зіштовхнулися з новими безпрецедентними безпековими викликами: ворожими обстрілами та жертвами серед цивільного населення, руйнуванням громадських будівель та критичної інфраструктури, загрозою техногенних катастроф. Своєчасне та адекватне реагування на безпекові виклики в умовах війни та воєнного стану стало фундаментальною потребою. Наразі загальна кількість укриттів тільки у закладах освіти Київщини налічує понад 1290 об'єктів. Загалом у 2023 році було відремонтовано – 223; побудовано – 5; встановлено модульних укриттів – 14. У 2024 році КОВА зазначила, що має в планах побудувати ще 18 укриттів, відремонтувати – 28. Та встановити ще 6 модульних укриттів.

Саме про будівництво, ремонт та облаштування укриттів для цивільного населення говоримо з головою тимчасової комісії КОР з питань перевірки укриттів на території Київської області Лідією Лазаревою.

Ви вже кілька місяців очолюєте комісію з перевірки стану укриттів для цивільних в Київській області. Ви вже зробили якісь висновки щодо загальної готовності цих споруд? Наскільки вирішено в області питання захисту населення?

-На підставі досвіду роботи комісії з перевірки стану укриттів для цивільних в Київській області, дійсно, вже можна зробити кілька висновків щодо загальної готовності цих споруд.

Але спершу, хочу нагадати, що за законодавством України, фінансування укриттів може здійснюватися як за державні гроші, так і за кошти місцевих бюджетів. При цьому громади, які мають власні кошти для розробки проєктно-кошторисної документації (ПКД), можуть також отримати державне фінансування на будівництво бомбосховищ.

Ремонт та утримання найпростіших цивільних укриттів зазвичай здійснюється громадами самостійно. Ці укриття не підлягають суворим вимогам щодо їх стану, що, на мій погляд, погано. Тому що це є невід’ємною частиною безпеки населення. Можливо, якби ці укриття були у кращому стані, люди частіше їх використовували б.

Керівники громад не несуть адміністративної відповідальності за стан та наявність укриттів. Однак вони відповідальні за цивільний захист населення і повинні розробити плани захисту. За результатами перевірок виявилося, що жодна громада в Київській області не має повного плану захисту населення, як це передбачено Законом України "Про правовий режим надзвичайного стану" N 1550-III від 08.06.2000 (стаття 12). За цим законом передбачено, що першочергово облаштовуються укриття у школах та садочках, щоб діти мали змогу продовжувати навчання.

Щодо готовності укриттів для цивільного населення – вона дуже різна у громадах і залежить від багатьох чинників, таких як наявність фінансових ресурсів, здатність керівників виконувати свої функції тощо. Таким чином, вважаю, що на сьогодні питання захисту населення в Київській області не вирішено повністю і потребує більш скоординованих дій з боку державних органів та громад.

Чи є якісь приклади, які ви поставили громадам за зразок, як треба робити?

- Так, звичайно. Таращанська громада є чудовим прикладом для інших. Всі школи в громаді працюють, хоч і позмінно, оскільки забезпечені укриттями. Більшість ремонтів у найпростіших укриттях були здійснені за рахунок грантів, за винятком невеликого садочка, де батьки власноруч зробили необхідні роботи. Керівництво громади розуміє, що успіх залежить від їхньої проактивності. Вони не зупинилися перед труднощами і подавали заявки на гранти сім разів на один і той самий проєкт, поки не отримали позитивний результат. Це чудовий приклад наполегливості та віри в свої сили, який може надихнути інших керівників громад бути більш активними та ініціативними.

Ну тоді вже розкажіть й про приклади, що викликали негативні враження. А також чи були після ваших зауважень зроблені якісь висновки в цих громадах і вправлена ситуація?

- Місто Сквира, на жаль, справило негативні враження. Стан укриттів там є непридатним для перебування дітей. Наші діти вже постраждали від війни, а перебування у невідповідних умовах тільки погіршує їхній стан. Після нашої перевірки, за ініціативою місцевих активістів, прокуратура відкрила провадження проти керівниці міста щодо неналежного ремонту укриттів. Це має бути попередженням для інших керівників громад: важливо забезпечити належні умови для безпеки дітей і діяти оперативно, щоб виправити подібні ситуації.

Але, ми розуміємо, що в невеличких громадах може бракувати коштів на облаштування або побудову бомбосховищ. Що можна їм порекомендувати зробити аби виправити ситуацію, до кого звертатись? Адже всі громадяни мають бути захищені, незалежно від місця проживання. Чи може чимось допомогти їм ваша комісія, ви як депутат?

- Наприклад, в Пірнівській громаді в такій ситуації знайшли креативне рішення – там закопали спеціальні контейнери, таким чином зробивши з них укриття. Головне, що це працює і забезпечує захист.

За період роботи наша комісія напрацювала алгоритм, який дозволяє привести укриття у відповідність до санітарних норм і зробити їх придатними для використання. Після обстежень ми завжди рекомендуємо Київській обласній військовій адміністрації (КОВА) звернутися до місцевих адміністрацій з вимогою усунути виявлені недоліки. Як результат, вдячні батьки повідомляють про покращення умов для їхніх дітей. Нерідко мені пишуть на Facebook, що після роботи нашої комісії в закладах відбулися позитивні зміни.

Також я активно ділюся з керівниками громад досвідом тих, хто отримав фінансування на ремонт укриттів від різних фондів та грантодавців.

Важливо бути проактивними, шукати можливості для фінансування і не боятися звертатися за допомогою до фондів, грантових організацій та державних структур. Наша комісія завжди готова надати консультації та допомогу у розв'язання цих питань.

Поговорімо про сховища з протирадіаційними якостями. Яка кількість укриттів в Київській області  відповідає цим вимогам? Хоча б в навчальних закладах?

- На сьогодні питання сховищ з протирадіаційними якостями (ПРУ) тільки вирішується в області. Старі радянські ПРУ громади можуть відремонтувати за державними програмами. Це означає, що громади не зобов’язані використовувати власні кошти для ремонту ПРУ, оскільки держава виділяє фінансування на ці цілі. Нове будівництво ПРУ потребує значного бюджету, тому наразі цивільне населення змушене користуватися найпростішими укриттями. Проте, за Програмою розвитку системи цивільного захисту, затвердженою Кабінетом Міністрів України, передбачено поступове вдосконалення та модернізацію таких укриттів.

Щодо навчальних закладів, кількість ПРУ, які відповідають вимогам, є недостатньою. Закон України "Про освіту" зобов’язує забезпечити безпеку учнів, включаючи наявність відповідних укриттів. Проте через фінансові обмеження більшість навчальних закладів використовують найпростіші укриття, що не завжди мають протирадіаційні властивості. Тому, актуальним залишається питання модернізації та будівництва нових ПРУ, що потребує як державної підтримки, так і активних дій з боку місцевих громад для забезпечення безпеки населення.

В Києві було кілька скандалів, коли люди загинули через закриті двері під час тривоги. Наскільки вирішена, на вашу думку, ця проблема в області? Чи поступали до вас скарги від людей з цього приводу?

- Подібних скарг, на щастя, не було. Але наша комісія завжди перевіряє чи є вільний доступ до укриттів. Більше скарг ми отримуємо щодо стану укриттів чи взагалі їхньої наявності, а не через закриті двері.

Ще один негативний кейс, який мав місце в столиці - історія, коли охоронець не пустив дітей до шкільного бомбосховища через їхнього собаку. І з цього приводу хотілося б знати, чи до кожного охоронця в області донесена така проста думка, що не мають права відмовити дітям пройти до бомбосховища у будь-якому разі? 

- Сподіваюся, що балансоутримувачі укриттів є відповідальними й роз'яснили порядок роботи та видали посадову інструкцію охоронцям. Відповідно до Закону України "Про цивільний захист населення» керівники підприємств, установ та організацій, у тому числі навчальних закладів, зобов'язані забезпечити доступ до укриттів для всіх осіб, які потребують захисту. Це включає не лише забезпечення технічної готовності укриттів, але й проведення відповідних інструктажів для персоналу, який відповідає за доступ до них. Конкретно охоронці та інший обслуговуючий персонал повинні бути проінструктовані про те, що вони не мають права відмовити у доступі до укриття будь-кому, особливо дітям, незалежно від обставин, таких як наявність домашніх тварин. Це важливо для забезпечення безпеки всіх осіб під час надзвичайних ситуацій.

Крім того, Постанова Кабінету Міністрів України N 1387 від 26 грудня 2022 року передбачає, що громадянам дозволяється заходити до укриттів разом з домашніми тваринами. Такі інструкції та роз'яснення мають бути задокументовані у посадових інструкціях та внутрішніх регламентах відповідних закладів це обов’язок роботодавця забезпечити умови праці, що відповідають вимогам нормативних актів. Балансоутримувачі укриттів повинні забезпечити, щоб їхні працівники були обізнані з цими правилами і діяли відповідно до них, щоб уникнути повторення подібних негативних випадків.

1