Ексклюзив
Булінг атакує: як батьки і вчителі можуть допомогти дітям, з яких знущаються у школі
Ексклюзив

Булінг атакує: як батьки і вчителі можуть допомогти дітям, з яких знущаються у школі

31 Серпня 2021, 10:19
Фото з особистого архіву Ігоря Огданського
Напередодні 1 вересня практичний психолог радить, як поводитися батькам і вчителям, аби попередити і протидіяти систематичному знущанню і цькуванню дітей у школах

Про те, що таке булінг, чому він виникає і як йому протидіяти, спеціально для Парламент.ua розповів Ігор Огданський – психолог-практик, який працює з конфліктами в педагогічному середовищі та проблемами залежної поведінки, надає психологічну допомогу сім'ям і вчителям.

Що таке булінг, хто бере в ньому участь, чим він відрізняється від звичайних шкільних конфліктів чи знущань

Булінг – це різновид насилля (психологічного, фізичного, економічного, сексуального), який проявляється в цькуванні однієї особи (чи декількох осіб) іншою (чи іншими). Іншими словами, булінг – це цькування і знущання. Від звичайних конфліктів у школі він відрізняється саме тим, що має постійний  характер і негативні наслідки не лише для безпосередніх учасників, але й для класу, колективу, спільноти, де це стається, і школи загалом.

Фото з особистого архіву Ігоря Огданського

У булінгу є кілька сторін, насамперед булер (той, хто знущається), мішень, над якою знущаються і середовище або активні і пасивні спостерігачі за булінгом, серед яких можуть бути прихильники як булера, так і його мішені, а також ті, хто уникають ставати  на чиюсь сторону. При аналізі булінгу потрібно детально вивчати і середовище, в якому він виникає.

Булінг може проявлятися у вигляді фізичного насильства (бійки, примус, нищення речей), морального (образи, погрози та приниження, висміювання,  виключення з колективу) і навіть сексуального (будь-які натяки,  жарти сексуального характеру, лайка, небажані доторки, спроби зґвалтування).

Наскільки поширений булінг в українських школах, серед яких вікових груп і соціальних категорій найчастіше зустрічається (старші чи молодші учні, хлопчики чи дівчатка, багаті-бідні, діти з особливими потребами, інші категорії)

За статистикою ЮНІСЕФ, булінг стає вже звичним явищем в наших школах. Опитування, яке проводили волонтери організації показали, що 35,5% школярів зізналися, що були булерами, а 37,9% - жертвами булінгу.

Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ:

  • 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;
  • 24% дітей стали жертвами булінгу;
  • 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;
  • 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;
  • більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.

Найчастіше як булерами, так і жертвами стають діти з родин, які погано забезпечені матеріально. Щодо статевої ознаки, то про булінг заявляють приблизно однакова кількість хлопців і дівчат.

У чому причини знущань і як обирають жертв булінгу

Причин булінгу є кілька. Як правило дитина стає булером, якщо, по-перше, має психологічну схильність до насильства. По-друге – якщо хоче добитися авторитету в колективі шляхом приниження інших. По-третє – якщо дитина сама є жертвою насилля в сім`ї, у колі друзів, у дворі, наприклад, або ж у школі.

Як булер обирає свою мішень? Ключовим моментом тут є те, що жертва має бути не така, як усі. Ознака може бути будь-яка: колір волосся, манера одягатися, дитина прийшла з іншої школи, фізична вада. Будь-що, чого немає в інших у цьому ж колективі. Інший випадок, коли учня булять вчителі за погане навчання, поведінку,  або у зв'язку з наявністю особистої неприязні, а діти це бачать і приєднуються.

Як поводитися вчителям і батькам, якщо діти скаржаться на булінг

Найперше, булінг треба припинити.  Далі необхідне залучення батьків, вчителів, психологів, соціальних служб, а за потреби правоохоронців.

Іноді вчителі чи батьки йдуть "легким" шляхом, забирають дитину-жертву до іншого класу або школи, але це часто не розв'язує проблему, адже мішенню чи булером тут же може стати інша дитина.

Фото з особистого архіву Ігоря Огданського

Вихід із ситуації я вбачаю у профілактиці булінгу. З дітьми, до речі і з дорослими теж, для цього потрібно проводити  навчання як турбуватися про свої потреби, зберігаючи повагу до інших людей, розвивати толерантність та  навички ненасильницького спілкування. Чому кажу, що і з батьками теж? Бо поширена позиція – ти не плач, а дай здачі, при булінгу не спрацьовує, а навпаки може ще більше загострити конфлікт. Так стається, оскільки насилля найчастіше породжує страх і наступне насилля. А ще саме сім'я та близьке оточення дитини може сприяти формуванню схильності до агресивної поведінки чи зростання ризики стати мішенню булінгу.

Як зрозуміти, що з дитиною щось не так, якщо вона не розповідає батькам про свої проблеми

Почнемо з того, що коли дитина, особливо молодшого чи середнього шкільного віку,  раптом стає замкнутою, перестає ділитися тим, що відбувається в школі, батьки повинні самі, а якщо самим не вдається, то за допомогою спеціалістів, змінити цю ситуацію. І це стосується не лише булінгу, а будь-яких проблем дитини.

На що звернути увагу у поведінці сина чи доньки, якщо ви підозрюєте конфлікт або булінг. Найперше, зміни поведінки: дитина не хоче йти до школи, вишукує причини, змінює звичні маршрути, має поганий настрій, скаржиться на фізичні проблеми, болі, розлади, яким немає медичного підтвердження. Крім того, якщо в дитини зникли або зіпсовані речі, синці або рани на тілі, це також ознака проблеми.

Що має знати дитина про булінг, як навчити її давати відсіч булінгу

Дитина має знати, що при перших же проявах булінгу треба звернутися до старших, аби зразу ж припинити знущання і що раніше, то краще. При цьому дитина не обов`язково має бути жертвою булінгу, коли дитина спостерігає, як знущаються з інших і не реагує, це теж тривожний показник.

Чи є в школах прояви булінгу щодо вчителів, як можна з цим боротися

На жаль, такі випадки є. Як правило, діти починають булити вчителя, якщо бачать, що той має конфлікт з колегами по роботі, коли, як не прикро, педагоги вибирають собі мішень у колективі. Інший варіант – це так зване випробовування границь учителя. Як з цим боротися? Вчителю більше працювати над собою і чітко визначити межі, які не повинні переходити учні й колеги. Знов-таки, більше спілкуватися. Звернутися за допомогою до шкільного психолога. Якщо все це не дає ефекту, пробувати змінити місце роботи, однак якщо й там ситуація повториться, то вже варто подумати про  те, чи підходить йому або їй саме ця робота.

Фото з особистого архіву Ігоря Огданського

Які наслідки булінгу для майбутнього розвитку дитини, на що слід звернути увагу, якщо дитина стала жертвою булінгу

Наслідки булінгу можуть бути найрізноманітнішими – неврози, депресії, стресові стани, які тягнуть за собою і порушення фізичного здоров`я. Після булінгу, в окремих випадках, потрібна  психологічна допомога або навіть лікування.

Якщо булінг подолали, але дитині все одно некомфортно вчитися у цій школі, краще перевести її до іншого навчального закладу. Варто також відвідати спеціальні тренінги, працювати над подоланням страху в дитини, вчити її захищати свої права і майно.

Читайте також

1