Обмеження автокредитування для власників авто: що відбувається

Банки почали обмежувати кредитування українців, на яких зареєстровано один або більше транспортних засобів
Обмеження автокредитування для власників авто: що відбувається
Автокредитування
11 Червня 2024, 15:39
читать на русском

Банки та лізингові компанії значно скоротили обсяги фінансування для автомобілів та спеціалізованої техніки. Деякі з них негласно припинили свої програми.

Як повідомляє Мінфін, проблеми для банків створює новий закон про мобілізацію, який передбачає вилучення транспортних засобів у цивільних осіб та організацій для потреб Збройних сил України. Закон не деталізує, які саме транспортні засоби можуть бути вилучені, тому це можуть бути будь-які машини - від екскаваторів до приватних автомобілів.

Є кілька винятків: особисте авто не можуть забрати, якщо воно єдине, або якщо воно використовується для заробітку на життя. Однак власнику доведеться довести це документально, наприклад, через офіційне працевлаштування у таксі або реєстрацію бізнесу.

За новим законом, машини не повинні забирати в інвалідів І та ІІ групи. В інших випадках військові органи можуть вилучати автомобілі для фронту.

Фінансисти, які займаються автокредитуванням та лізингом, бачать у цьому велику проблему. Директор департаменту малого та середнього бізнесу Глобус Банку Оксана Шульга зазначила два ключові ризики для ринку автокредитування: мобілізація автовласника та вилучення транспортного засобу.

Офіційним власником автомобіля при оформленні автокредиту є позичальник, але в техпаспорті вказується, що придбання фінансував банк.

Фінансисти сумніваються, що їхні клієнти продовжать платити за автокредитами та договорами лізингу, якщо їхній автомобіль буде вилучено. Хоча закон передбачає повернення автомобіля після війни, мотивація обслуговувати кредит або договір лізингу суттєво зменшиться.

Якщо люди перестануть платити за кредитом чи лізингом, фінансові установи не зможуть покрити свої збитки звичним способом - продавши заставу або передавши лізинговий транспортний засіб іншому клієнту, адже транспорт опиниться в армії і, швидше за все, не повернеться у первісному стані.

Банки почали обмежувати кредитування українців, на яких зареєстровано один або більше транспортних засобів. Навіть мотоцикл чи тягач можуть стати причиною відмови у наданні автокредиту, адже є ризик вилучення нового автомобіля військовими.

Банки та лізингові компанії тепер запитують у клієнтів інформацію про наявність вже зареєстрованих транспортних засобів. Як зазначив Олександр Шпаковський, отримати позику на авто стало набагато важче для таких позичальників.

Деякі фінансові установи затягують розгляд заявок клієнтів, сподіваючись отримати додаткові роз'яснення щодо застосування нового закону про мобілізацію. Водночас великі банки, як ПриватБанк та Ощадбанк, запевняють, що продовжують працювати з клієнтами з автокредитування та лізингу, очікуючи на додаткові роз'яснення з боку уряду. З іншого боку, деякі банки, як Райффайзен Банк, припинили автокредитування і не планують його відновлювати.

З моменту набрання чинності новим законом автокредитування скоротилося на 40%. Напередодні повномасштабного вторгнення у лютому 2022 року українські банки видали 1374 автокредити, що складало 23% від усіх проданих нових машин на той момент. У березні та квітні того ж року частка кредитів впала до 2-3%.

На кінець 2022 року середній показник кредитних продажів на українському авторинку становив 7,5%, а у січні-травні 2023-2024 років частка кредитного продажу зросла до 15%, перевищуючи 3 тис. нових авто.

Зниження облікової ставки сприяло збільшенню кількості кредитних продажів, що зросли майже на 30% у другій половині 2023 року. Ринок лізингу також відновлюється: кількість нових автомобілів у портфелях банків та лізингових компаній зросла на 20,7% до кінця 2023 року.

Читайте також