Відповідальність за кадровий голод в судах має нести президент, парламент та ВРП

Андрій Савчук

Партнер та керівник практики вирішення спорів MORIS, член Асоціації правників України

Відповідальність за кадровий голод в судах має нести президент, парламент та ВРП
Суд Фото: kabar.kg
4 Грудня 2020, 10:46
читать на русском
Кадровий голод в судах виник або наслідок добре спланованих дій або внаслідок браку елементарного аналізу можливих наслідків

Про кадровий голод в судах

Іскрою, яка переросла в пожежу став президентський Закон 193-ІХ в жовтні 2019 року, яким було достроково припинено повноваження всіх чинних на той час членів ВККС (Вища кваліфікаційна комісія суддів) та встановлено новий порядок їх добору.

Зокрема, замість квотного принципу формування комісії її членів мала добирати спеціально створена конкурсна комісія з трьох міжнародних експертів та трьох членів від Ради суддів України. Вища рада правосуддя повинна була організувати створення такої конкурсної комісії, затвердити її персональний склад і вже за результатами конкурсу до 5 лютого 2020 року призначити нових членів ВККС.

Проте Вища рада правосуддя затвердила таке положення про конкурс до ВККС, яке по суті, нівелювало роль міжнародних експертів в ньому. ВРП (Вища рада правосуддя) фактично залишила собі повний контроль як над процесом формуванням нового складу ВККС, так і над встановленням його результатів.

Читайте також

Було наївно сподіватися, що міжнародні експерти не вміють читати українською.

Зрозумівши про що йдеться, поважні міжнародні організації просто не делегували своїх представників для роботи в такій комісії.

Найперше відповідальність за кадровий голод в судах має взяти на себе ВРП. Президент і ВРУ також відповідальні політично за те, що розпустивши ВККС не передбачили, що нова може бути й не утворена.

Ким закривати кадрову проблему у судах

Щодо того чи є ким закривати потребу. Відповім коротко – є. Проведіть якісно судову реформу, наповніть два ключових органи ВРП і ВККС гідними і професійними людьми, дайте суддям високу обіцяну зарплату і забезпечте дієві гарантії їх незалежності – і отримаєте черги достойних правників, охочих стати суддями.

Про законопроєкт, яким відновлюється ВККС

Президентський законопроєкт №3711 в теперішньому вигляді не вирішує ні проблему ВККС, ні питання судової реформи загалом. Чому? Він спрямований на те, щоб віддати нову ВККС під контроль теперішньої ВРП. По суті, це втрата більш ніж року часу і знову нівелювання ролі міжнародників. Ми вкотре маємо критичний висновок Венеціанської комісії з приводу законопроєкту №3711. Однак, ВРУ намагалася нещодавно його все ж проголосувати. Де в таких діях влади хоч якась логіка – незрозуміло. Це ходіння по граблях, до того ж по колу.

Голова парламентського комітету з питань правової політики Андрій Костін повідомив, що комітет зараз працює над новим текстом законопроєкту з урахуванням висновку Венеціанської комісії. Дочекаймось.

Більше про варіанти судової реформи читайте у матеріалі Парламент.UA: Реформа, кадровий дефіцит та альтернативне судочинство: про що говорили на судовому форумі

1