Україна не встигає виконати вимогу МВФ: чи буде транш

Ексклюзив
Влітку Міжнародний валютний фонд затвердив 18-місячну програму підтримки України на 5 мільярдів доларів. Йшлося про чотири транші, один з яких Україна вже отримала, два наступні мали б надійти до кінця 2020-го, а останній — вже наступного року.
Ексклюзив
Україна не встигає виконати вимогу МВФ: чи буде транш
Міжнародний валютний фонд

Однак для того, щоб Україна отримала транш, МВФ поставив певні вимоги. Поруч із запровадженням ринкової ціни на газ та опалення для населення та продовження низки реформ, стояло і питання ліквідації Державної фіскальної служби, яка вже довгий час ніяк не реорганізується. 

Уряд йшов до того, щоб виконати обіцянку, однак нещодавно з’явилася інформація, що Україна таки не встигає виконати вимогу МВФ про ліквідацію фіскальної служби. Чому ДФС досі з нами, навіщо це валютному фонду та що буде з кредитом, читайте в матеріалі "Парламент UA".

Що це за структура та як без неї жити

Ще у 2012 році, коли головою уряду був Микола Азаров, замість Державної податкової та Державної митної служб створили Міністерство доходів і зборів, яке в народі називали Мінздох. У 2014-му за прем'єрства Арсенія Яценюка його реорганізували в Державну фіскальну службу. ДФС виступало як центральний орган виконавчої влади в податкових та митних питаннях, тобто поєднувало в собі функції податкової та митної служб. 

Відтак наприкінці 2018 року за прем’єрства Володимира Гройсмана Кабінет міністрів вирішив поділити цей орган на Державну податкову та Державну митну служби. Тобто, ДФС поділили на два окремі фіскальні органи. Цим уряд повернувся до структур, які були до реформи 2012-го. І ось у травні 2019 року розпочалася процедура ліквідації ДФС, яка триває й дотепер.

Про те, що Україна не встигне ліквідувати Державну фіскальну службу до кінця 2020 року, сказав виконувач обов’язків ДФС Сергій Солодченко в інтерв'ю LIGA.net. За його словами, "податкову міліцію до кінця року ліквідувати можливо, а ось всю ДФС — будуть складності".

У нас є чимало людей, які перебувають у відпустках із догляду за дитиною, є майно, яке треба передавати, зокрема йдеться про окуповані території, питання передачі озброєння, конфіскату. Всі ці моменти вимагають значного часу і дотримання певних процедур, — підкреслив Солодченко.

Як пояснив кандидат економічних наук, експерт Олександр Хмелевський, чергова реформа затягнулася через різні обставини, а її завершення очікують вже наступного року

Організаційна форма не є вирішальним фактором для діяльності служб. Краще слід звернути увагу на кадровий склад та його мотивацію, — вважає експерт.

З ліквідацією ДФС негативних змін в житті країни не відбудеться, вважає адвокат Олександр Кудрявцев. Він уточнив, що податкова служба офіційно запрацювала з 28 серпня 2019 року, а митна — з 8 грудня 2019 року.

На перспективу, з огляду на Меморандум, життя платників податків має покращитись, адже держава задекларувала обов’язок полегшити для них податковий  тягар. Зокрема, планується перейти від обов’язкових перевірок до цільових аудитів, удосконалення електронного кабінету та поліпшення інформаційних послуг для платників податків, — пояснив адвокат з "Адвокатського бюро О.Кудрявцева".

Чому це принципово для МВФ

Хоча податкова система в Україні і схожа на систему країн Євросоюзу, на реальну її роботу всерйоз впливають хабарництво та «кришування». Державна фіскальна служба завжди мала негативну репутацію, нормативні акти щодо її роботи були складними та нестабільними, а окремі закони ㅡ неузгоджені та інколи суперечили одне одному. До того ж витрати на збір податків інколи перевищували доходи в бюджет за їх справляння.

Публічних заяв з боку наших кредиторів щодо ліквідації ДФС не було. Однак можна припустити, що для такої європейської структури як МВФ є неприйнятним, коли два найважливіші фіскальні органи зосереджуються в одних руках. Тому фіскальну службу й реформували у два окремі органи ㅡ податкову та митну служби.

На думку адвоката Олександра Кудрявцева, імовірно, МВФ вважає такий вигляд управління податковою та митною сферами громіздким (бюрократичним), неефективним та непрозорим. 

МВФ запропонував поділити ДФС на ДПС і ДМС та посилити роль Міністерства фінансів. Обидва органи, за задумом МВФ, мають звітувати цьому відомству. Крім цього, Мінфін отримає функції нагляду та контролю за ДПС і ДМС, — вважає він.

А ось експерт Олександр Хмелевський переконаний, що пункт про реформування ДФС з'явився в Меморандумі з МВФ за ініціативою української сторони. На його думку, реформування ДФС затягнулося, її керівництво перебуває у "підвішеному стані", тому реформу треба або проводити, або відмовитися від неї взагалі.

Чи чекати коштів від МВФ

Два транші на загальну суму 3,5 млрд гривень Міжнародний валютний фонд мав би перерахувати Україні до кінця цього року. І хоча уряд не виконав вимогу щодо ліквідації фіскальної служби, шанси на отримання двох частин кредиту ще є, адже у 2018 році МВФ надавав Україні кредити попри існування ДФС та не висував вимоги щодо її реорганізації. 

Адвокат Олександа Кудрявцев налаштована оптимістично. Він гадає, що зрештою кредит Україні нададуть, оскільки сьогодні ДФС фізично не функціонує та запрацювали податкова і митна служби. Це саме ті органи, на створенні яких наполягав МВФ. 

Процес ліквідації ДФС пригальмовує більше через юридичні питання, бо потрібно повністю витримати процедуру ліквідації державного органу, передбачену українським законодавством. МВФ має це врахувати, і врахує, — зазначив він.

Натомість експерт Олександр Хмелевський налаштований більш песимістично. Він наголошує, що на отримання другого траншу в України шанси не великі. На це, за його словами, впливає не лише реорганізація ДФС, а низка інших проблем та ризиків — МВФ непокоїть політична та економічна ситуація в Україні. 

Економічна криза поглиблюється. Місцеві вибори загострять політичні суперечності, що може призвести до відставки уряду та дострокових парламентських виборів. Досить багато запитань викликає бюджет на 2021 рік, який виніс уряд. Тому МВФ буде очікувати прийняття реалістичного бюджету та стабілізації політичної ситуації, — пояснив експерт.