Гетманцев: перспектива отримати транш від МВФ в 2020 тане з кожним днем
Ексклюзив

Гетманцев: перспектива отримати транш від МВФ в 2020 тане з кожним днем

2 Листопада, 16:07
читать на русском
Нардеп розповів в інтерв'ю про помилки і зашквари "Слуги народу"

З народним депутатом і головою комітету Верховної Ради з питань фінансової, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим ми зустрілися ще до початку конституційної кризи в країні, проте і без цього обговорили багато актуальних тем: провал "Слуги народу" на місцевих виборах і можливі кадрові наслідки, можливість дострокових виборів до парламенту, хто з міністрів буде замінений найближчим часом і коли чекати наступний транш МВФ.

Почнемо з актуального - з місцевих виборів. Ви в Фейсбуці написали, що чи не вважаєте такі результати "Слуги народу" негативом, чому такі низькі цифри ви вважаєте позитивним результатом?

Я не можу говорити від імені партії: я не член партії "Слуга народу". Я звичайно не дистанціююся зараз, я з самого початку в партію не вступав. Але звичайно, такі цифри не можуть задовольнити нікого - ні партію, ні фракцію. І з одного боку, ми, звичайно, можемо говорити про те, що ми взяли більше всіх в країні мандатів, можемо розповідати, що були регіональні політичні проєкти, які не впливають на загальнонаціональні вибори і місцеві із загальнонаціональними порівнювати взагалі не можна. Ми можемо нарікати на недбайливих керівників, в тих регіонах, де ми взяли менше, але поклавши руку на серце - ми взяли набагато менше, ніж взяли б, провівши місцеві вибори рік тому. І ці вибори, як і будь-які інші - це оцінка, а в цьому випадку - це урок, який нам дає виборець, оцінюючи те, що ми зуміли, або не зуміли зробити за період перебування при владі. Це привід, щоб провести роботу над помилками, сконцентруватися і перегрупуватися.

Чи повинні бути якісь кадрові наслідки?

Так.

Якого роду? Повинні бути звільнені люди, які займалися кампанією?

Треба сприймати те, що ми отримали на місцевих виборах як результат роботи команди в цілому. Давайте відверто, зараз ми отримали такі результати не тільки тому, що займалися кампанією десь погано, а десь добре, а саме тому, що минув час і протягом цього часу трапилися певні речі: взяли дуже потрібні, правильні, але непопулярні рішення, такі як земельна реформа, гральний бізнес, фіскалізація, антиоффшорний закон, ринки капіталів, і багато інших.

Ми не змогли пояснити людям, що ці рішення ми приймали для них. Що ті біль і страхи, які викликали ці рішення необхідні для подальшого одужання. Потім, ми зробили кілька відвертих помилок, починаючи від публічних зашкварів членів нашої команди, закінчуючи кадровими помилками. Наприклад, та ж митниця, де в четвертий раз змінюється керівник і все одно без результату. Або перший уряд Гончарука, який ми відправили у відставку, хоча деяких міністрів я все-таки залишив би. Генеральний прокурор Рябошапка теж наша кадрова помилка, як і міністр Уманський. І люди пам'ятають такі помилки і дають їм оцінку. Тому кадрові висновки, переконаний, повинні стосуватися не тільки людей безпосередньо відповідальних за вибори, а й усієї команди. Основний висновок: ми недопрацьовуємо за певними напрямами, і ці вибори це показали. І або ми проведемо роботу над помилками, або грома ми не варті і рейтинг буде падати і далі.

Є така думка, що "Слуга" на цих виборах не визначилася зі своїм основним електоратом, з базовим регіонами, тому що навіть рідний для президента Кривий Ріг дав не таку високу підтримку.

Ви задаєте питання як політтехнолог. З точки зору політтехнолога, ми повинні були спочатку визначити своє електоральне ядро і зрозуміти, де можна прирости. Можливо це правильний шлях для невеликих партій. Але СН - це інший випадок, це загальнонаціональна партія, партія, підтримана в усіх (за винятком одного) регіонах країни. Регіонах з різними політичними поглядами, різним рівнем розвитку економіки, різною історією. І всі регіони, всі люди представлені в нашій партії. Звідси і сьогоднішня дискусія всередині, виливається іноді в скандали, звідси і надзавдання знайти компроміс, баланс в питаннях, якими раніше політики спеціально розділяли суспільство. Це надскладне завдання, з яким нам вдалося впоратися лише частково. Півтора роки тому ми йшли на...

На особистості Зеленського

Ні, Зеленський, а значить і ми йшли зі змістами, зрозумілими людям - наприклад, світ. Якби він йшов на "Армія. Мова. Віра", то він навряд чи прийшов би до влади. Він йшов на принципах рівності, незалежно від віросповідання і національності і мови, тобто він йшов на зрозумілих в суспільстві гаслах. І це правда, що ми не реалізували багато з них. Чому не перенесли введення української мови в російськомовних школах на два роки? Це ж не питання мови, а питання дискримінації російськомовних. Чому агресивна меншість не дала зробити, очевидно, правильну річ? Питання навіть не дійшов до залу ... Вважаю це нашою недоробкою. Можливо, питання мирного врегулювання теж можна було б вирішити швидше, так багатьом здається, і точно нам би хотілося.

Але очевидно, що є питання, які не можна вирішити відразу, щоб не спровокувати ще більш згубні наслідки. Але згубність наслідків людям потрібно вміти донести. І позначити, хоча б у загальних рисах дорожню карту до нашої основної мети - миру. Цим треба займатися системно. Люди також пред'являють претензії, що немає посадок, хоча показники роботи Генпрокуратури кажуть, що і посадки є, і показники набагато краще і в частині резонансних справ - Венедіктова дала підозри трьом чинним депутатам, включно з колишнім президентом і в частині звичайних кримінальних процедур. Не докомуніковане це питання? Очевидно так. Хоча звичайно залишилися резонансні справи, які роками лежали у правоохоронців, на які слід звертати більше уваги. Виходить, що є ціла низка проблем, де було або недостатньо комунікації, або ми не дотягнули. І так, очевидно, що треба вжити радикальних заходів по переформатуванню команди в цілому, поліпшення комунікації, більш послідовної реалізації наших обіцянок, багато з яких виконані, але, до речі, про це вже забули. Скажімо, ми в фінансовому комітеті реалізували понад 70% обіцянок.

А публічні скандали, заяви Арахамії про те, що нам і не дуже потрібна перемога, скандали навколо Дубінського і відсутність публічної реакції на це - все це знизило рейтинг?

Чому ви тільки про Дубінського, в цілому скандали фракції мінусують рейтинг.

Просто інформація про те, що він клепав замовні сюжети під час Майдану, це вже зовсім брудно, і я не пам'ятаю, жодного публічного осуду.

І я вважаю, що це неправильно. Щодо багатьох речей ми повинні займати більш послідовну позицію у відстоюванні інтересів членів команди, а з іншого боку, в покаранні тих членів команди, які не роблять, так як треба. І на це також слід звернути увагу зараз.

Тобто партійна дисципліна повинна бути жорсткішою, ніж вона є?

Так, і не тільки партійна дисципліна, а й всередині команди і всієї державної вертикалі, це стосується і Кабміну, і ОП. Я вважаю, що Україна може йти вперед тільки в умовах жорстокої дисципліни всередині владної команди, в умовах працездатності всіх членів команди і професіоналізму.

Хто повинен вибудовувати цю жорсткішу партійну дисципліну?

Це не тільки про партійну дисципліну, а взагалі про владну. Вертикаль повинна працювати досить жорстко. Добре організована система завжди перемагає слабоорганізованну, нехай більш численну.

Свого часу більшовики це довели. Я не порівнюю, просто наводжу приклад. Хто повинен вибудувати? Кожен на своєму рівні. Я на рівні комітету, Арахамія - на рівні фракції, Президент на рівні країни.

Можна сказати, що і до багатьох губернаторам є питання

Так, ці вибори показали, де тонко. І там де тонко, треба вжити заходів, і поміняти глав адміністрацій, і в середині фракції, можливо, зробити кадрові зміни, і в Кабміні провести зміни. Повинно відбутися очищення. Катарсис.

З приводу фракції ви сказали - ви вважаєте, що повинні бути замінені керівники фракції? Є інформація, що буде проведена заміна лідерів фракції

Фракції треба зробити оргвисновки, в організацію її роботи потрібно внести суттєві зміни. Це стосується дисципліни всередині фракції, це стосується рішень, які ми разом приймаємо.

Чи стане зараз меншим вплив президента на партію, враховуючи, що перевибори зараз навряд чи оголосять ...

А чому ви виключаєте перевибори?

А вони можливі?

Так. Якщо парламент буде недієздатний, то я вважаю, єдине що може зробити Президент, - це прийняти рішення про дострокові вибори. Звичайно, для цього мають бути підстави.

Одним з яких може бути бюджет? Чому є ризик зараз, що не приймуть держбюджет, немає голосів?

Я буду голосувати за бюджет, і я вважаю, що ми приймемо бюджет. Але, звичайно, якщо парламент замість того, щоб приймати принципові потрібні країні закони, загрузне в чварах і політичній боротьбі, навіщо країні такий парламент?

Я запитала про перевибори, тому що, який тоді результат потім отримають "Слуги", якщо в регіонах така маленька підтримка.

По-перше, я б не проектував то, що ми отримали в регіонах на парламентські вибори, все-таки це різні речі. Я думаю, що результат буде набагато краще.

Ваше питання звучить в контексті традиційного сприйняття політики як боротьби за владу заради влади. Думаю, ми втрачаємо рейтинг багато в чому, тому що ми не так це уявляємо. Якби влада була самоціллю, звичайно не треба було робити всі ці непопулярні, але потрібні речі, які робимо ми. Нам треба було б просто займатися популізмом, як це робили попередники, вихваляти себе і робити крайніми опонентів. У цьому сенсі ми не займаємося традиційною українською політикою. Ми робимо те, що треба країні, без огляду на рейтинги. Якщо ви питаєте про те, чи буде у "Слуги" стільки ж мандатів скільки зараз, то очевидно ні, хоч це дострокові, хоч чергові вибори. Але сидіти в Раді просто так, просиджуючи штани і мудруючи, нема чого. Ми ж прийшли цю країну поміняти.

Я думаю, ваша думку у фракції поділяють не всі.

Чому? Так думає дуже багато колег в СН. У нас, наприклад, є депутат Зіновій Андрійович, дуже авторитетна, порядна людина. Він обраний на місцевих виборах і йде главою ОТГ з парламенту. Багато хто був шокований, але людина прийшла працювати, а не косити бабло або просиджувати штани, як десятки років до нас. Тому якщо так складатися будуть обставини, то треба розпускатися, а якщо хтось не потрапить, то нехай йде займатися іншою детальністю. Благо руки потрібні скрізь.

Якщо розпуск все-таки буде, політична сила "Слуга народу" може розділитися? Наприклад, є розмови, що це буде три частини: умовно партія Разумкова, прозахідні і сила Коломойського

Конспірології я б не займався. Напевно, не всі потраплять до парламенту за списком "Слуги", але не потраплять тому, що сама партія їх не візьме. Ті, кого не візьмуть до списку, напевно, будуть робити свої політичні проекти. Не виключаю, що хтось перейде до політичних опонентів. Тому що амбіції у всіх величезні. Це те, що виросло у всіх вперше обраних депутатів без винятку (сміється). Чи будуть вони успішними? Не знаю. Це залежить від людей. І я зараз не кажу політичні штампи, які подобаються виборцям. Дивіться, наскільки чисто технологічних проектів, яким пророкували перемогу на виборах, повністю провалилися. Не хочу їх називати, але вони навіть не пройшли 5% й бар'єр. Люди бачать щирість, люди цінують у справах, імівсе складніше маніпулювати.

У партії Порошенка рейтинги вище

Партія Порошенка це якраз чисто політичний проект. Люди, які професійно займаються політикою. Вони роблять і говорять все, що хоче почути виборець. Навіть, якщо це на шкоду виборцю. Видатні представники партії Порошенка, будучи при владі просували ідею фіскалізації, тобто установки реєстраторів розрахункових операцій для всього бізнесу.

Перейшовши в опозицію, "перевзулися" на льоту і зараз виступають з різкою критикою фіскалізації, виступаючи навіть за скасування касових апаратів під час продажу ліків! І так, зараз відбувається очевидний реванш старої політики. Реванш на корисних, але не популярних речах, що робимо ми, а й давайте визнаємо на вже згаданих вище наших помилках.

Ви сказали реванш в контексті Порошенка, а я б сказала, що відбувається реванш в контексті проросійських сил, які отримали хороші результати. І ваш електорат часто перетікає до них. І це ще до того, що ви не працюєте зі своїми цільовими аудиторіями і від вас такі перетоки.

Це оцінка виборців нас. Треба краще працювати.

Не хотілося б спостерігати за пасивністю влади в цьому питанні

Дивіться, що говорить ОПЖЗ - ми за негайне відновлення співпраці з Росією, при виконанні всіх умов, на які погодився Порошенко в Мінську. Що буде, якщо ми зробимо це завтра? Ми легалізували всю ту систему влади, яка утворилася там під час конфлікту, і піднімемо їх на загальнодержавний рівень. У вас же немає сумнівів, що саме вони прийдуть до влади якщо вибори відбудуться під дулами автоматів (на що погодився Порошенко)? До чого це призведе? Залишимо за дужками протести псевдопатріотів, агресивно рефлексуючих на будь-які пропозиції щодо слова мир. До того, що очевидно деструктивні сили інтегруються в українську владу, загостривши протиріччя всередині нашої країни до рівня, коли дійсно може початися громадянська війна. При цьому, реальний контроль над втраченими територіями ми можемо так і не відновити...

При цьому, ми теж за співпрацю з Росією, хіба ні? Але за співпрацю тільки після того, як ми повернемо свої території, я не перейду червоні лінії. Після того, як дійсно відновимо контроль.

Перейдемо до питання Нацбанку. Наскільки я знаю, у вівторок мало відбутися засідання, на якому мали розглянути питання звільнення Сологуба з Рожковою. Воно не відбулася, тому що глава НБУ Шевченко у відпустці, і він формально не зробив подання на звільнення. Такий конфлікт в НБУ наскільки негативно може позначитися на наших відносинах з кредиторами? Тут можна згадати, як заява Смолія негативно позначилася на розміщенні єврооблігацій.

Прийшов новий глава НБУ. Дивно від нього вимагати, щоб він працював зі старою командою, проте він спробував, це правда. Але якщо не виходить, то напевно, він має право пропонувати якісь кадрові рішення. І я не бачу в цьому загроз для співпраці з нашими міжнародними партнерами. Шевченко неодноразово підтверджував стабільність всіх політик національного банку, підтвердив, що не буде неконтрольована емісія та важливість нашої співпраці з іноземними партнерами. Мені здається, що проблема, яка створюється навколо кадрових питань в НБУ, має штучний характер.

Створюється ким?

Тими, хто бореться за своє місце роботи. Люди працювали з іноземними партнерами довгий час і мають непогані особисті стосунки і здатні їм донести ту інформацію, яка нехай і є спотвореною, але сприймається партнерам як правдива. Люди, на жаль, ставлять свої інтереси вище інтересів держави, як це було, до речі, у випадку з Смолієм. Однак мені здається, що кадрове питання повинен вирішувати Шевченко, не слухаючи нікого - ні ВРУ, ні Президента, ні наших іноземних партнерів. Виходячи тільки з інтересів країни і Нацбанку. І потім, наші іноземні партнери повинні зрозуміти, що виконання їх вимоги ми, як команда, сприймаємо їх як заходи в інтересах, нашої країни.

Що з того що ми прийняли їм не відповідає? Фінмоніторинг, який зміг побороти скручування з ПДВ? Або реформа на митниці? Або в податковій? Або деофшоризація? Все відповідає. У всякому разі, у сфері фінансів, тому що є ще судова система, і там не все гладко зараз. Тому не варто їм переходити на особистості і відстоювати конкретних людей. Тому що все, що ми приймаємо останні півроку-тільки в інтересах країни, і те, що це збігається з вимогами МВФ - прекрасно.

До речі, з приводу МВФ, чи отримає Україна до кінця року ще один транш в розмірі 700 млн?

Треба запитати у міністра фінансів про те, як проходять переговори, але очевидно, що з кожним днем ця перспектива стає все примарнішою.

Міністр говорив, що вони чекають місію МВФ в жовтні-листопаді

Ми всі сподіваємося на нашу переговорну команду.

Наскільки критично буде, якщо ми не отримаємо ці гроші?

Ми дійсно дуже хочемо отримати транш до кінця року, тому що ці гроші йдуть в бюджет, і ми на них розраховуємо, але співпраця з МВФ не завершується 1 січня, ми все одно в програмі Standby, ми все одно працюємо з ними по виконанню їх структурних маяків. МВФ не дає жодних негативних сигналів по нашій співпраці. Процес йде і він, як показує практика, може йти досить довго. Я вважаю, що якщо не буде траншу, то не буде ніякої катастрофи, але буде звичайно набагато складніше.

Чи буде відставка економічного блоку уряду? Відставка Марченко? Зеленський висловився про це в інтерв'ю, і непублічно депутати про це говорять.

Відставка будь-якого міністра неминуча (сміється). Я не можу сказати, що це станеться завтра чи післязавтра, проте до діяльності економічного блоку Кабміну все більше питань, і з кожним місяцем кількість питань збільшується. І хотілося б, щоб цей блок почав нас тішити позитивними сигналами кожен у своїй сфері, якщо цього не відбудеться, то кадрові рішення підуть, не сумнівайтеся.

Які ще перестановки можливі? Звільнення Степанова можливе?

Перестановки можливі, роботу Степанова я оцінюю позитивно. Він глибоко в темі і видно, як він працює. Я б за його відставку не голосував.

Зеленський в своєму інтерв'ю сказав з приводу ще однієї ротації генерального прокурора Венедіктової. Ви дуже часто виступаєте мало не її публічним адвокатом.

Ми товаришуємо. Ми всю парламентську кампанію пройшли разом, їздили по регіонах з нею і Бабаком.

Так ось Зеленський щодо неї натякнув на відставку. Як ви оцінюєте такий кадровий підхід президента, що після невеликого терміну вже робляться заяви про відставку?

Це залежить від напрямку і від посади і від тих помилок, які людина скоїла. У деяких ситуаціях варто приймати такі рішення, відставку Уманського і трьох тижнів чекати не варто. Але що стосується прокуратури, то там стала налаштовуватися система роботи. Це очевидно. Генпрокурор глибоко в темі всіх резонансних справ, вона займається атестацією співробітників прокуратури, і ми не чуємо, що хтось несправедливо виганяє на вулицю когось. Ми знаємо, що резонансні справи направляються до суду. Її показники набагато кращі за попередників. Можливо, не вистачає комунікації з суспільством, і, напевно, їй треба про це сказати. Але я вважаю, що вона повністю на своєму місці. Треба дати їй трохи часу і переконаний, що ми всі будемо з гордістю говорити про нашого генерального прокурора.

Тобто тут ви президента не підтримуєте?

Я підтримую президента в будь-якому питанні (сміється), але щодо Венедіктової просив би його більш глибоко вникнути в перші результати її роботи, перед тим як ініціювати будь-які рішення. Підстав для її відставки особисто я не бачу ніяких.