Дистанційне навчання в Україні: на що скаржаться вчителі та учні

Які головні проблеми виникли під час переходу на дистанційку
Головне
Дистанційне навчання в Україні: на що скаржаться вчителі та учні
Канікули, дистанційне навчання, школяр (фото: pexels)
24 Листопада 2021, 05:00
читать на русском

В Україні понад 11 тисяч шкіл вже перейшли на очне навчання. Але близько 1700 шкіл досі на дистанційці через відсутність щеплення від коронавірусу у вчителів.

Втім, дистанційне навчання показало низку прогалин, які можна було виправити і раніше, пише LIGA.Life.

Відсутність техніки у вчителів та учнів

Учасники освітянських груп, батьківських спільнот та педагоги поскаржились на технічне забезпечення. Зокрема вчителям обіцяли ноутбуки за кошти державної субвенції. Зокрема вже третій карантин, а питання з забезпеченням засобами праці досі не вирішене. При цьому школи переводять на дистанційне навчання.

Вкрай потрібні ноутбуки і вчителям, і дітям. Я вчитель. У мене немає особистого комп'ютера. Телефон відключається через перегрів хвилини через три. Доводиться бігати по всій молодшій школі і просити дати ноутбук на декілька уроків. Іноді ніхто не може дати – тоді доводиться йти у кабінет інформатики і давати бодай завдання. Деякі діти так само не забезпечені технікою (батьки телефонують і просять продиктувати завдання, бо навіть смартфону немає, а тільки телефон з кнопками), – написала Єлизавета Степанішина у мережі.

Зазначимо, що у квітні 2021 року Кабмін виділив з Держбюджету 980 млн грн на придбання 60 тисяч ноутбуків для дистанційного навчання та подальшої цифровізації освіти. Було вирішено закупити техніку у 24 області та Київ на основі співфінансування: частину платить держава, іншу - місцева чи обласна влада.

12 листопада МОН відзвітувало про перші постачання обіцяної техніки, а саме 4 тисяч ноутбуків у п'яти областях - Дніпропетровська, Київська, Кіровоградська, Чернівецька, Чернігівська. Наразі ж школи отримали 14 642 ноутбуків.

Втім, у Запорізькій та Херсонській областях досі навіть не відбувся тендер для закупівлі техніки. Тому варто молитися, аби до наступної дистанційки ці ноутбуки таки закупили, а гроші не роздерибанили.

Затягнули зі створенням відеоуроків

Співголова громадської організації "Батьки SOS" Олена Бондаренко розповіла про призупинення виробництва навчального контенту для Всеукраїнської школи онлайн (ВШО). За її словами, було створено певну кількість відеоуроків під час попередніх карантинів, а далі все зупинилось.

Про цю ж проблему повідомила директорка київської школи № 5 Світлана Олексюк, зазначивши, що потрібна ВШО за всією програмою, за весь навчальний рік.

За інформацією Міносвіти, цього року наприкінці жовтня затвердили Порядок наповнення платформи "Всеукраїнська школа онлайн", її адміністратором став Український інститут розвитку освіти. При цьому була створена експертна рада, яка має організовувати експертизу освітніх матеріалів для розміщення на платформі.

Український інститут розвитку освіти повідомив, що з понеділка, 15 листопада, розпочався черговий етап проєкту зі створення відеоуроків для вебплатформи. Протягом листопада-грудня 2021 року планують відзнято та розмістити на платформі ВШО 399 уроків з української мови (7-11 класи), алгебри (7-9 класи), алгебри і початків аналізу (10-11 класи), геометрії (8-11 класи).

Крім того, на наступний рік було подано пропозиції до проєкту держбюджету на розроблення, проведення експертизи, придбання, супроводження та розміщення на платформі ВШО п’яти онлайн курсів для учнів початкової школи (мовно-літературної галузі (350 уроків); математичної галузі (280 уроків); для учнів 5-11 класів — 1301 урок).

Електронні підручники досі не створили

Співголова "Батьки SOS" Олена Парфьонова наголосила на необхідності нарешті почати створювати електронні підручники.

PDF-версії паперових (які можна завантажити на сайті Інституту модернізації змісту. – Ред.) – це не електронний підручник. Це величезна різниця, – заявила вона.

На думку директорки столичної школи № 5 Світлани Олексюк, потрібні електронні, інтерактивні версії всіх підручників.

Ще у 2018 році МОН зібрало потенційних розробників електронних підручників та запропонувало їм власним коштом створити їх, взявши участь у державному конкурсі. Переможцям конкурсу обіцяли компенсувати всі витрати.

Як розповів директор студії Bristar Євген Дубовик, вони двічі вигравали цей державний конкурс, у 2018 та 2019 роках, розробивши підручники "Мистецтво 1 клас" та "Мистецтво 2 клас". Втім, жодних компенсацій витрат не відбулося, але з підручником можна ознайомитись на сайті студії.

Наш підручник з мистецтва вміє вчити грати на інтерактивному фортепіано. Проста комп'ютерна іграшка, в якій натискаєш клавіші, нотки падають зверху на клавіші, грає мелодія. Плюс, у наш електронний підручник вбудовані системи інтерактивного опитування для перевірки, – пояснив Дубовик.

Розробник нагадав, що нові підручники з кожного предмета друкуються раз на п’ять років. Якщо в паперовій книзі зроблена помилка, що не рідкість, – наступні п’ять років учні так і працюватимуть.

Інтерактивні підручники можна відразу виправляти. Плюс, легше та зручніше носити планшет, куди завантажити кілька підручників, ніж кілограми паперових книг, – сказав Дубовик.

На думку гендиректора видавництва "Ранок" Віктора Круглова, звичайні паперові підручники дітям вже не цікаві. За його словами, освіта як пріоритет лише на словах, а де-факто влада ігнорує проблеми.

Що каже закон про дистанційне навчання, які головні вимоги та навантаження, у матеріалі: Дистанційне навчання в Україні: яким має бути та вимоги

Читайте також

1