Доступ до освіти матимуть всі: як навчатимуться українські школярі у воєнний час

Сергій Шкарлет

Міністр освіти і науки України

Доступ до освіти матимуть всі: як навчатимуться українські школярі у воєнний час
Школа, канікули (Фото: pexels)
9 Березня 2022, 14:30
читать на русском
Міністерство освіти і науки України наразі розробляє алгоритм організації освітнього процесу

Для убезпечення всіх учасників освітнього процесу під час правового режиму воєнного стану Міністерство освіти і науки 25 лютого 2022 року рекомендувало в усіх закладах освіти оголосити канікули щонайменше на два тижні.

Наразі в деяких регіонах України зберігається реальна загроза для життя та здоров’я мирних мешканців, у тому числі дітей. Водночас є регіони, де безпекова ситуація дозволяє розпочати освітній процес (у першу чергу – у дистанційній формі). Відтак, згідно нашої позиції, освітній процес має бути організований з урахуванням безпекової ситуації в конкретному регіоні, у конкретній громаді.

Головне – зберегти життя дітей, педагогів, працівників. У той же час ми зобов’язані зробити все можливе, аби "маленькі громадяни" могли здобувати якісну освіту, якщо це об’єктивно можливо. Відтак, засновники та керівники закладів освіти можуть самостійно ухвалювати рішення – чи "запускати" освітній процес, і якщо "запускати" – у якій саме формі (дистанційній, очній, змішаній). Ми лише рекомендуємо, що освітній процес може бути запущений (приміром, у дистанційній формі) у тих регіонах і громадах, у яких для цього існують належні умови, з точки зору безпеки та ресурсного забезпечення.

Чому це важливо? Освіта, наука, культура – це безцінне надбання будь-якої нації. Ми сильні, тому що ми справжня нація – вільна, демократична, виважена. Ми маємо зробити все можливе, аби наші діти росли розумними, розсудливими, справжніми патріотами.

Освіта завжди була і залишається стрижнем духовності нації. На моє глибоке переконання, якщо освітній процес буде запущений, хоча б фрагментарно – це буде потужним "сигналом" для всього суспільства: добро переможе, і вже скоро ми повернемося до нормального життя!

Також ворог має побачити: нас не залякати! Якщо є освіта – є сила, є дух, є прагнення до свободи і до Перемоги!

Я вже провів кілька зум-конференцій з керівниками обласних департаментів (управлінь) освіти, громадськими активістами, представниками батьківської спільноти. Усі співрозмовники палко підтримали нашу пропозицію: освіту треба "запускати" там, де це можливо.

Наразі міністерство готує пакет відповідних рекомендацій, які будуть обговорюватися за участю місцевих органів управління освітою, керівників закладів освіти, громадських організацій, а також науковців-педагогів.

Пропонується, що відповідний орган (або посадова особа) зможе ухвалити, виходячи з безпекової ситуації, одне з таких рішень: тимчасове призупинення освітнього процесу (виконання працівниками закладів освіти заходів та завдань, що визначені військово-цивільною адміністрацією); організація освітнього процесу за дистанційною формою навчання (за погодженням з військово-цивільною адміністрацією), організація навчання за індивідуальною формою (у тому числі орієнтація на задоволення освітніх потреб учнів у малокомплектних класах), організація освітнього процесу за змішаною формою навчання (у тих регіонах, де це дозволяє безпекова ситуація).

Учні з числа внутрішньо переміщених осіб, за їхнім бажанням, зможуть тимчасово отримувати освітні послуги (у тому числі в дистанційній формі) за місцем тимчасового перебування.

У той же час організація освітнього процесу у традиційній або змішаній формі можлива лише у закладах, які мають відповідну безпекову інфраструктуру (укриття, засоби сигналізації, системи життєзабезпечення тощо).

Рекомендуємо усім педагогам, батькам та учням використовувати наявні електронні ресурси, насамперед, Всеукраїнську школу онлайн, регіональні платформи, ресурси закладів освіти, у тому числі приватних. Наразі планується організувати ютуб-канали, на яких будуть демонструватися уроки за стандартною програмою.

Міністерство в жодному разі не ухвалюватиме якихось імперативних рішень – розпочати або не розпочати освітній процес. Ми даємо конкретні рекомендації – як можна розпочати освітній процес у тих регіонах і громадян, де це можливо. Якщо здобувачі освіти (учні, студенти) не можуть приєднатися до навчання – нікого не відраховуватимуть. Місцеві органи управління освітою поширюватимуть зазначену інформацію та допомагатимуть організувати підключення до дистанційної форми навчання здобувачів освіти, у тому числі з числа внутрішньо переміщених осіб.

В умовах організації освітнього процесу у змішаний або дистанційній формі можна використовувати різноманітні засоби комунікації, у тому числі:

  • розміщення завдань та рекомендацій на сайті закладу;
  • створення груп із батьками, учнями у соціальних мережах (Viber, Telegram, WhatsApp тощо);
  • використання електронних платформ (ZOOM, Google Clasroom тощо);
  • проведення скайп-конференцій;
  • спілкування в телефонному режимі;
  • листування через електронну пошту тощо.

Також звертаю увагу на необхідність психологічної підтримки дітей. Низку відповідних матеріалів розміщено на сайтах МОН, інших органів влади, а також громадських та донорських організацій. Ці ресурси постійно поповнюються. Задля організації змістовного дозвілля дітей можна використовувати відеоматеріали, які створені закладами позашкільної освіти.

Для тих здобувачів освіти, які тимчасово не можуть навчатися (приміром, перебувають у лавах ЗСУ, у підрозділах територіальної оборони, займаються волонтерською діяльністю, не мають доступу до інтернету тощо), буде рекомендовано забезпечити особливі умови навчання. Це може бути будь-яка зручна форма здобуття освіти, яка дозволяє людині продуктивно вчитися (встановлення індивідуального графіка, "розстрочення" або "відстрочення" проходження окремих атестаційних процедур, тимчасове переведення на заочну форму навчання, надання академічної відпустки, організація навчання з прискореним випуском тощо). Обіцяю, що держава прийматиме такі рішення, аби вони були максимально комфортними для всіх учасників освітнього процесу.

Українська весна переможе!

1