Акції в супермаркетах: чи вигідно це покупцям

Дешевше – не завжди краще, переконують знавці технік продаж
Ексклюзив
Акції в супермаркетах: чи вигідно це покупцям
Покупці в супермаркеті (Фото: pexels)
6 Січня 2024, 18:33
читать на русском

Чи вигідно супермаркетам продавати товари з акційною знижкою? Якщо звернути увагу на численні каталоги, афіші, рекламу в Інтернеті, роздавання флаєрів і навіть СМС-повідомлення постійним покупцям – мабуть, так. Адже торгівці на збиток собі працювати не стануть.

Парламент.UA розбирався, чи вигідно це для покупців. Для певних категорій покупців, які не можуть дозволити собі купувати товари за повну вартість – теж, мабуть, так, попри певні ризики споживання таких товарів.

Де найчастіше люди скуповуються

При виборі місця для покупок пересічні громадяни здебільшого керуються відстанню до їхньої домівки та зручністю доїзду. Дещо вільніше почуваються покупці з власним авто: і доїхати простіше, і з повними сумками та пакетами до транспорту не треба протискатися. Ціни на ринку формуються, залежно від сезону й попиту, акцій там не передбачається.

Натомість у супермаркетах часто проводять акції різного кшталту. Це може бути "рибний", "м`ясний" або ще якийсь день, "ціна тижня", "спеціальні пропозиції" на певні види товарів: наприклад, на дві пляшки Коли вкупі зі склянкою або ж нібито за ціною однієї вам продають два йогурти, або мило і крем на додачу - варіантів безліч і все це виглядає заманливо.

Як правило, купуючи акційні товари, покупці мало переймаються власною харчовою безпекою. Недарма ж ми інколи користуємося прислів’ям "На шару і оцет солодкий"!

Супермаркет "Ашан"

Супермаркет "Ашан" Фото: УНІАН

Які товари виставляють на акції

Як ділиться "за лаштунками" продавчиня відділу молочних товарів Наталія (ім`я змінене за бажанням героїні), зазвичай на акцію "викидають" товар, у якого спливає термін придатності. Товар, який має короткі терміни зберігання, на акцію виставляють за день-два до "прострочки". Ті ж товари, що можуть зберігатися роками, на акцію потрапляють десь за рік до закінчення терміну, – пояснює Наталія. Але українців це, як правило, не спиняє: навіть знаючи усі ці хитрощі, вони здебільшого впевнені, що "зі мною поганого не станеться". Хоча у досвіді майже кожного можна знайти і плісняву у відкритому сирку чи йогурті, і пластик у буханці хліба…

Відвідуючи супермаркети, ви можете постійно споглядати, як на полицях різних відділів порпаються продавці у формі. А торгівельна хитрість підказує продавцям: товар, який ось-ось зіпсується, спеціально виставляти на виду, а свіжий закидають глибше під стінку.

Покупець у захисній масці в магазині

Покупець у захисній масці в магазині Фото: УНІАН

Та маємо й приклади здорового глузду. Киянка Раїса К., як сама визначає, середнього статку, зазвичай закуповується в супермаркеті "Ашан", але не купує акційних товарів продовольчої групи. З власного досвіду знає, що за акцією зазвичай продають товари, в яких ось-ось спливає термін придатності:

Трапляється, що "затоварюються" й продукти тривалого зберігання або господарського призначення. Тоді в супермаркетах формують акційні набори: скажімо, до пакета борошна додають дерев'яну чи пластикову лопатку або качалку для тіста. До пакета з чаєм – чайну ложку або чашку. В наборі із засобом до прання можуть продавати упаковку прищіпок для білизни. Певні сорти товару змотують скотчем по дві-три штуки й продають нібито дешевше, але одну одиницю такого товару зі знижкою ви купити не можете.

Характерно, що ціни на фрукти-овочі не знижують, навіть коли товар псується і втрачає товарний вигляд. На страви власного виготовлення – салати, котлети чи відбивні, смажену картоплю – ціни знижують після 18-ї години, коли стає зрозумілим, що на завтра їх залишати не можна…

Як розповіла жінка, серед товарів непродовольчої групи її зацікавив якось розпродаж розрізнених томиків передплатних видань російською мовою по 45-50 грн за томик. Весь повний лоток розібрали до обіду наступного дня.

Жінка у захисній масці в супермаркеті

Жінка у захисній масці в супермаркеті Фото: УНІАН

Що кажуть фахівці про акції та товар, який там виставляють

Як роз’яснюють фахівці із захисту прав споживачів, магазин має право реалізовувати товари, у яких збігає термін придатності – аж поки цей термін не закінчився. Прострочений товар взагалі не допускається до продажу. Навіть якщо магазин не приховує, що товар зіпсований, а споживач хоче купити його свідомо.

Трохи інша ситуація з акційним одягом: на розпродаж надходить одяг з торішніх колекцій після кінця сезону. Для людей не надто багатих і навіть середніх статків, особливо старшого віку, це може бути можливістю купити якісну, але не надто модну, річ дешевше. Та варто ретельно оглянути те, що збираєтеся купити: на одязі, який продають зі знижкою, можуть бути дрібні вади: плями, обриви швів, ледь помітні дірочки.

Покупці у супермаркеті

Покупці у супермаркеті Фото: УНІАН

Акції – це гарний спосіб залучати нових покупців. Хоча пересічним громадянам варто все-таки пам’ятати про вигоду для продавця. Ще одна народна мудрість говорить, що "безплатний сир буває лише в мишоловці".

Існують магазини, де акції проводяться систематично, і розпродажу підлягає весь асортимент. Такі магазини зазвичай мають мережу по великих містах країни. А місцеві "бізнесмени" купують "десь там" одяг зі знижкою, а до свого міста привозять і продають за звичайною, а то й вищою ціною.

Дуже цікавими бувають "схеми" з акційного продажу техніки. Ми ж пам’ятаємо, що той, хто продає, не робить нічого собі на збиток? Відтак приблизно за місяць до планованої акції товар, який продавався, скажімо, за 600 гривень, переоцінюється до 800 грн. А в період акції ці 200 – а то й менше – гривень "скидаються".

Ви прийшли за міксером? На касі вам оголошують, що на вибраний вами товар є знижка в 90 гривень, але скористатися нею ви можете в рахунок ще однієї покупки. Оскільки за 90 гривень ви нічого не знайдете, а найдешевше вартує, скажімо, 230 гривень, ви викладаєте ще 140 гривень за річ, яку не збиралися купувати, аби не втратити обіцяні 90. Чиста психологія! Найчастіше на такі гачки потрапляють старші жінки.

Касир у супермаркеті

Касир у супермаркеті Фото: УНІАН

Трапляється, що люди купують у магазині акційний товар, а їм не дають ані чека, ані гарантії, посилаючись на те, що на акційний товар гарантія нібито не дається. І це є порушенням закону. Покупець має право на чек і гарантію. І зберігати ці документи потрібно до кінця гарантійного строку.

Читайте також

1