Морські ворота України відкрили для іноземців: чи допоможе концесія портів розвитку Чорноморського регіону

Іноземці вкладають гроші в порти, однак у містах, де вони розташовані, інфраструктура не покращується
Ексклюзив
Морські ворота України відкрили для іноземців: чи допоможе концесія портів розвитку Чорноморського регіону
Порт Ольвія (Фото: АМПУ)

Концесію морських портів України активно просувало Міністерство інфраструктури України ще за часів колишнього міністра Владислава Криклія. Мовляв, здамо порти в оренду іноземцям - і Чорноморський регіон розквітне від інвестицій. Але чи так сталося. як планувалося? Журналісти Парламент.ua поїхали на Миколаївщину, аби побачити, чи допомогла концесія портів економічному та соціальному розвитку приморських регіонів.

Концесіонери вкладають гроші виключно у порти, а не в інфраструктуру міст

Коли заходиш з моря в Дніпро-Бузький лиман то бачиш весь правий берег за 30 км до центру Миколаєва забудованим. Портові крани, перевантажувачі, склади та елеватори, пірси. Так не весь час було. Ще 15 років тому - поодинокі портові крани проглядали серед дачних поселень й рукотворних лісів, висаджених на пісках. Тепер - це суцільний транспортний хаб. Один порт переходить в інший термінал. Масштаб вкладень в портову інфраструктуру на околицях та й в самому Миколаєві - вражає. Дійсно, після скасування зони пріоритетного розвитку - суднобудування “Миколаїв” у 2004 році саме морегосподарський комплекс став основним магнітом інвестиційних капіталів в місто.

А тепер поглянемо на саме півмільйонне місто, яке розкинулось на півострові з 3-х сторін світу омите водою. Таке враження, що в його інфраструктуру вже 20 років як не вкладали геть нічого. Житло будується дуже мало. Транспорт переважно застарілий. Торгівля крім десятка супермаркетів відбувається навіть не на базарах, а на прилеглих вулицях. Не побудовано ні єдиного значущого об'єкта соціальної сфери. В крайньому разі - перелицьовують старе.

Чому портові міста не отримують жодних інвестицій

Глобальні гравці зерноторгового ринку - головні "завантажувачі" миколаївських портових терміналів та вулиць міста, поспішають поставлять збіжжя на світовий ринок. А що з асфальтом та мостами в місті де багато портів - їх геть не бентежить. Тепер тільки порт Миколаїв перевантажує вже понад 30 млн тонн, а колись 30 років тому - було лише два млн. Відчуваєте різницю. В місті діє ще п`ять портів. Містяни відчувають це по повітрю в місті й зношеній дорожній інфраструктурі. На півострів ведуть два автодорожних мости, яки було збудовано за “совєтів”, кожний в серпні перетинало до 15 тисяч вантажівок на добу. Переважно - це під 100 т фури, які  транспортують в порти зерно. А ще є скраплений газ, рослина олія, хімічні добрива, метал, руда, деревина, боксити та контейнери. Залізничні колії майже  у всі миколаївські порти дуже застарілі, а можливості вантажних станцій у місті - обмежені. За ті самі 15 років, що будувались нові причали та термінали залізнична колія не отримала електричну тягу й паралельну колію… Одні наради з приводу. Ось й у цьому місяці відбувся круглий стіл "Розвиток залізничної інфраструктури Корабельного району м. Миколаєва" за участі представників органів державної влади та місцевого самоврядування, Укрзалізниці та підприємств морегосподарського комплексу Корабельного району. Про це повідомила пресслужба АМПУ. На землях цієї адміністративної одиниці окрім 2-х заводів з причалами діє ще 3 величезних термінали. А до всіх них веде одна автодорога й одна залізнична колія… Можете собі уявити які корки в мікрорайоні, коли переїзд в густонаселеному районі для автотранспорту зачинено!..

Термінал НІБУЛОН (Фото: АМПУ)

За результатами засідання ухвалили рішення щодо доцільності розробки техніко-економічного обґрунтування реконструкції станції Жовтнева, що включатиме, в тому числі будівництво другої паралельної колії перегону з переведенням на електрифікацію, замість дизельної тяги, що значно покращить екологічний стан навколишнього середовища та підвищить пропускну здатність станції.

Тим асом спеціалісти наголошують, що ще одного порту район не витримає. Проте, попри зауваження фахівців, спеціальний порт для перевантаження на судна космічних ракет та зброї на експорт, під назвою "Октябрській" Зе-владою здано в концесію близькосхідному бізнесу й перебрендовано в "Ольвію". АТ "Укрзалізниця" та проєктна компанія катарського портового оператора QTerminals W.L.L. - ТОВ "Кютерміналз Ольвія" декларують  співпрацю у рамках концесії спеціалізованого морського порту "Ольвія" для покращення якості послуг залізничних перевезень у Миколаєві. Можна очікувати збільшення пропускної можливості залізничних колій. Поряд починається будівництво ще одного терміналу. Тому й руба встало питання пропускної здатності наземної інфраструктури морських портів та її синхронного розвитку спільно з розширенням бізнесу в портах та на прилеглих територіях. Міську громаду як завжди представляє - голова. Тільки по його діям не дуже помітно, щоб він опікувався комфортом містян, бо пірси що пилом вкривають все навкруги з'являються в 200 м від кварталів багатоповерхівок.

Директор департаменту архітектури та містобудування - головний архітектор міста Андрій Цимбал зазначив, що чинний Генеральний план Миколаєва не враховує  тенденцій, що сьогодні прослідковуються  у морегосподарському комплексі.

Генеральний план міста є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, він призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та визначення функціонального призначення. Проте у діючому Генеральному плані  нашого міста не враховано зростання обсягів перевалки, стрімкого розвитку портової інфраструктури, - повідомив Андрій Цимбал.

Через таку невідповідність виникають деякі проблеми. Вони, зокрема, стосуються транспортної інфраструктури. При цьому за чинними планами роль міста як потужного транспортного вузла лише зростатиме.

Наразі затверджено схему планування Миколаївської області, де Миколаїв визначено як багатофункціональне місто, центр місцевої системи розселення. Там враховано важливе значення портів та інфраструктури водного транспорту. Також розроблено модель перспективного розвитку   Миколаєва. Згідно з пропозиціями місто повинно збільшити свою роль як великий транспортний вузол, - додав Андрій Цимбал.

За словами головного архітектора, при розробці нового Генерального плану, іншої містобудівної документації, які б повною мірою відповідали теперішнім тенденціям, необхідно враховувати перспективні плани розвитку підприємств морегосподарського комплексу.

Чому місцеві громади виступають проти будівництва нових портів

Стає трохи зрозумілим що мешканці “заважають” ширше “відчиняти” морські ворота держави та будувати нові й нові причали для суден. Маже щорічно відбуваються громадські акції протесту проти діяльності портової інфраструктури, яка заважає нормально себе відчувати містянам майже в центрі. У Миколаєві вже працює шість портів, два з яких продано азійським власникам (КНР, Південна Корея). Але можливостей залізничної станції Миколаїв-вантажний, яка розташована за парканом старого заводу вже давно не вистачає. Її теж треба розширювати з можливим виселенням цілого мікрорайону залізничників.Також в планах побудувати тунель під залізницею в Корабельному районі та міську ділянку об’їзної дороги, що має з’єднати трасу на Херсон та південну частину Миколаєва. Місто планує відремонтувати й інші ділянки магістралей, що ведуть до портів.

Взагалі, якщо подивитись на проблему співіснування великого порту, а Миколаїв постійно в останні роки чи не найбільший порт в державі за вантажообігом, то впадає в очі що морегосподарські бізнеси користуються міською інфраструктурою та бюджетом, який наповнює населення, але зовсім не бажають вкладатись в соціальну інфраструктуру міста. Всі розмови про додаткові збори в міську казну від портової галузі - залишаються балачками. А як тільки обурені містяни йдуть до суду відстоювати свої права хоча б на чисте повітря - відкриваються контрпіарні дії. Так десяток років мешканці мікрорайону Намив потерпають від викидів олієекстракційного заводу в річковому порту, який місяцями “давить” насіння. Олія звісно йде на експорт, а сотні тисяч мешканців цього району хворіють на різноманітні хвороби. Екологічні контролери, як й прокурори не відчувають смороду. А коли один з районних судів в місті визнав шкоду від діяльності Миколаївського глиноземного заводу, який щорічно привозить декілька мільйонів тонн бокситів, переробляє й залишає у вигляді відходів, то його рішення швиденько назвали ангажованим. Ніби тисяча людей, яки були співавторами позову - екологічні рейдери!

Вид на Миколаїв з моря (Фото: АМПУ)

Я вже забув коли пив чай ввечері на веранді, - розповів нам чоловік, який мешкає у власному будинку на північній околиці міста, і не бажав ані назватися, ані сфотографуватися. - Весь час мимо линуть до портів фури.  Земля трясеться, все повітря загазовано. Буває, що поки пів чашки вип'єш, дві фури-зерновози мимо мого двору зі степу проїзжають...

Тим часом найдавніший експортер-трейдер НІБУЛОН, який між старим портом та Чорноморським суднобудівним заводом збудував ще 20 років тому термінал, почав транспортування річковими баржами. В центр міста заходять одночасно несамохідні баржі, яки заміняють 200 автівок. Ніби стало трохи краще, але для завантаження ще більшого числа плавзасобів треба будувати на межі міста з Півночі термінал для вивантаження з автівок на баржі. Земля міська, але мешканці мікрорайону Матвіївка - категорично проти. Герой України, власник й топ - менеджер Олексій Вадатурський сам приїздив пару раз вже вмовляти земляків погодитись на сусідство. Поки - безрезультатно. Вантажівки всіх можливих виробників тягнуть збіжжя до портів. Миколаївці все більше схиляються до висновку що черговий порт місту буде зайвим.

Читайте також