Замість безкоштовного проїзду - гроші: новини для українських пільговиків

Монетизація пільг на проїзд від уряду та чи зроблять гроші "на руки" життя українців комфортнішим
Ексклюзив
Замість безкоштовного проїзду - гроші: новини для українських пільговиків
(Фото: УНІАН)
13 Квітня 2021, 13:50
читать на русском

В уряді хочуть скасувати пільги на проїзд у громадському транспорті у звичному для українців розумінні: пільговики більше не матимуть права безкоштовного проїзду. Натомість у Кабміні вирішили монетизувати ці пільги, тобто виплачувати їх грошима. Навіщо потрібні такі зміни та чим будуть корисні українцям розбиралися в Парламент. UA.

Як працюватиме монетизація пільг на проїзд у громадському транспорті

Днями заступник міністра соціальної політики Віталій Музиченко розповів, що уряд уже розробив спеціальний документ, який дозволить замінити пільги на проїзд грошовими виплатами. За його словами, такі зміни мають зрівняти права тих пільговиків, хто мешкає у великих містах і має доступ до різних видів громадського транспорту, і тих, хто мешкає у невеликих населених пунктах.

Окрім того, він зазначив, що нині витрати на пільговий проїзд у громадському транспорті йдуть з місцевих бюджетів, відтак опікуватися монетизацією цих пільг буде місцева влада.

Враховуючи децентралізацію, і те що ці видатки перекладені на місцеві бюджети, з’явилася ідея надати права місцевим органам самоврядування самостійно визначати форму, розміри та періодичність виплат залежно від спроможності місцевого бюджету.

Форма монетизації може бути абсолютно різною: готівкові виплати, зараховані гроші на банківську картку, або зараховані поїздки на картку, враховуючи те, що в окремих населених пунктах у нас розвиваються електронні системи оплати проїзду, - пояснив Віталій Музиченко.

За його словами, в уряді передбачають, що законодавча ініціатива має набрати чинності з 1 січня наступного року.

Наприкінці березня про ініціативу монетизувати пільги на проїзд говорила і міністерка соціальної політики Марина Лазебна. Вона розповіла, що в Україні 2,4 мільйона осіб мають право на пільговий проїзд. Тож, за її словами, потрібно спонукати місцеву владу впроваджувати засоби обліку фактично наданих пільг.

Міністерка вважає, що необхідно домовлятися про монетизацію пільг на проїзд з головами місцевих громад.

Ми працюємо з Асоціацією міст України, вони підтримують такий порядок денний, але все одно питання поки йде важко, - наголосила Марина Лазебна.

(Фото: УНІАН)

Історія спроб монетизувати пільги в Україні

Втім уряд вже не вперше намагається впровадити монетизацію пільг на проїзд у громадському транспорті. Таку ініціативу палко просували ще у 2018 році. Три роки тому Кабмін навіть ухвалив постанову про «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах» та доручив Міністерству соціальної політики доопрацювати цю постанову з урахуванням пропозицій.

Документом затверджується Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах, яким передбачається надання замість пільг компенсації, розмір якої щорічно буде визначатись обласними, міськими державними адміністраціями на відповідний рік, а також визначаються основні правові та організаційні засади надання компенсаційних виплат окремим категоріям громадян, які мають право на пільговий проїзд.

Монетизація усуває несправедливість нерівномірного доступу до вказаної пільги, а пільговики отримують можливість витратити гроші на свій розсуд, - зазначили тоді на урядовому порталі.

Втім відтоді монетизація пільг на проїзд у громадському транспорті так і не запрацювала.

Однак від початку 2019 року запустили монетизацію субсидій на сплату комунальних платежів. Гроші від держави почали надходити на персональні рахунки платників в Ощадбанку.

Чи потрібна українцям монетизація пільг на проїзд у громадському транспорті

На думку економічного експерта Олександра Охріменка, ідея монетизувати пільги на проїзд у громадському транспорті - дуже перспективна. Адже дає змогу в майбутньому створити єдину картку для отримання різних видів пільг та субсидій, що значно спростить життя українцям.

Людина - соціально захищена, їй дається спеціальна платіжна картка, її називають соціальною. І отримує на цю картку гроші залежно від свого соцзабезпечення та може їх використовувати на оплату комунальних послуг, проїзду, ліків, купівлю товарів для дітей.

Плюс тут є перевага: людина отримала картку, одержала на неї гроші й далі вона може економити, наприклад менше їздить, раціонально використовує гроші. А надлишок грошей можна використовувати, купити собі продукти харчування на них.

Окрім того, не виникає конфліктів між пасажиром і перевізником, людина отримала гроші, сіла в транспорт і сплатила. В європейських країнах цей досвід дуже давно і він вдалий. Втім потрібно встановити у транспорті зчитувальні пристрої.

Плюс з технічної точки зору це не важко реалізувати. Адже по суті це буде звичайна банківська картка, але з обмеженим рухом коштів. Тобто, наприклад, з неї проїзд оплатити можна, а цигарки - ні, - пояснив Олександр Охріменко.

1