Законопроєкт Зеленського - це втручання у незалежність КСУ та спроба узурпації влади

Микита Жуков

Голова Комітету з конституційного права Асоціації правників України

Законопроєкт Зеленського - це втручання у незалежність КСУ та спроба узурпації влади
Президент України Володимир Зеленський (фото: з відкритих джерел)
3 Листопада 2020, 09:48
читать на русском
Набуття чинності Закону матимуть правові наслідки та буде мати статус загальнообов’язкового, навіть якщо він містить у собі явно неконституційні положення

Будь-який закон, яким би він не був, є необхідним для його виконання.

Так, відповідно до ст. 68 Конституції України, обов’язком особи є дотримання Конституції України та Законів України.

Чи порушує положення українського законодавства проєкт Зеленського і які наслідки

Навіть якщо Закон є явно неконституційним, він все одно підлягає виконанню.

Виключенням є лише окремі випадки, передбачені процесуальними кодексами, коли суд доходить висновку, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.

Детальніше про рішення Конституційного суду читайте у матеріалі "Парламент.UA": КСУ проти всіх: що тепер буде з е-декларуванням

Водночас у такому випадку суд після ухвалення рішення у справі звертається до Верховного Суду для розв'язання питання стосовно внесення до Конституційного Суду України подання щодо конституційності закону чи іншого правового акта, розв'язання питання про конституційність якого належить до юрисдикції Конституційного Суду України.

А отже, після набуття чинності Закону, він буде мати правові наслідки та буде мати статус загальнообов’язкового, навіть якщо він містить у собі явно неконституційні положення.

Однак, надалі, у випадку прийняття відповідного законопроєкту, не складно буде зібрати підписи 45 народних депутатів України для подальшого звернення до Конституційного Суду України (нехай і нового складу) за для визнання такого Закону неконституційним.

Які загрози несе законопроєкт про КСУ у разі ухвалення парламентом

Серед основних загроз є узурпація влади президентом, що потягне за собою порушення балансу існування та функціонування гілок влади.

Законопроєкт є ніщо іншим як втручання у незалежність Конституційного Суду України та спроба узурпації влади.

У випадку прийняття даного законопроєкту про жодну незалежність суддів і про авторитетність судового рішення і говорити не можна. Оскільки, прийняття даного законопроєкту закладе небезпечний прецедент, відповідно до якого, кожне судове рішення, яке не буде задовольняти вимоги чи відповідати очікування певної гілки влади, можна буде скасувати в неконституційний спосіб.

Які є законні варіанти розв'язання конституційної кризи

До рішення Конституційного Суду України можуть виникати питання, до окремих суддів Конституційного Суду також, водночас зводити рішення конституційного органу до клаптика паперу, який можна простим законом визнати нікчемним, є нічим іншим як неповага до конституційного ладу України, до незалежності суддів.

Єдиним можливим і законним способом розв'язання проблеми є розробка та прийняття відповідних законодавчих змін, направлених на реалізацію рішення Конституційного Суду, повернення чинних механізмів запобігання корупції, водночас вже у тій формі, яка точно не буде суперечити Конституції України.

Водночас єдиним можливим способом "перезавантаження" Конституційного Суду України, у випадку такої необхідності, звичайно, є проведення відповідного конкурсу, однак аж ніяк не "ручне" звільнення суддів у неконституційний спосіб.

Детальніше про протистояння президента з Конституційним судом читайте у матеріалі "Парламент.UA": Державний колапс: чим небезпечний законопроєкт Зеленського про КСУ