Два міжнародні скандали за 10 днів, або усе про корупцію і фальсифікації міністра Криклія

Молодий, корумпований і умовно нежонатий міністр уряду Шмигаля надто часто потрапляє у скандали
Ексклюзив
Два міжнародні скандали за 10 днів, або усе про корупцію і фальсифікації міністра Криклія
Владислав Криклій (Фото: Міністерство інфраструктури України)
24 Листопада 2020, 16:43
читать на русском

Уряду Дениса Шмигаля Владислав Криклій залишився у спадок ще від попередника - Олексія Гончарука. Подейкують, що своїм "довгожительством" у Кабміні Криклій завдячує голові МВС Арсену Авакову, із відомств якого почалася кар`єра Криклія-чиновника. Утім, попри високе становище своїх босів, 34-річний Криклій регулярно приносить їм купу неприємностей. Ми зібрали тільки невелику частину скандальних історій міністра.

Секс-скандал у Мінінфраструктури

Секс-скандал в українському міністерстві розгорівся у листопаді 2019 року. 19 листопада нардеп Антон Поляков, якого виключили з фракції "Слуга народу", опублікував в Telegram-каналі запис розмови між начебто депутатами від "Слуги народу" із обговоренням зовнішності Клітіної та припущеннями, що посаду вона отримала "через ліжко".

Свій допис у соцмережі Поляков супроводжував фотографією Клітіної: "Та сама заступниця міністра, яка, судячи з аудіозапису, потрапила на посаду через ліжко".

Сама ж Клінітіна у відповідь на публікацію записів Полякова пообіцяла подати до суду позов проти депутата щодо захисту честі та гідності.

Тоді ж Криклій повідомив, що буде домагатися відставки Клітіної після оприлюднення начебто листування чиновниці з пранкером Джокером. Клітіна начебто писала Джокеру про корупцію у транспортній галузі, про те, що Криклій призначає на посади корупціонерів і про те, що атаку на неї пов’язує з нардепом минулого скликання від БПП Андрієм Вадатурським та головою "Укрзалізниці" Євгенієм Кравцовим. Також Клітіна начебто натякала на те, що сама хоче очолити відомство.

Сама Клітіна звільнятися категорично відмовилася:

Олександра Клітіна відмовилась йти у відставку в дусі європейської політичної традиції. Тому я вважаю за необхідне винести на наступне засідання Уряду подання про її звільнення, - повідомив міністр.

Тоді ж у своєму дописі у Facebook міністр розкритикував Клітіну, цитуючи оприлюднене пранкером листування.

Якщо ти вважаєш, що міністра, в команді якого працюєш, нічого не цікавить крім того з чим ми боремось, цитую: "которого, видимо интересует только зароботок", ти, як заступник міністра, маєш повідомити правоохоронним органам всі відомі факти для подальшого розслідування та подати у відставку через категоричну незгоду з такими речами, - зазначив міністр.

За його словами, чиновниця могла обговорити своє занепокоєння ситуацією з правоохоронцями.

Якщо у пані Клітіної є реальні факти зловживань чи корупції серед членів команди, я прошу так само повідомити їх для розслідування компетентним органам, вважаю, вони мають право знати більше за Джокера, - написав міністр.

Криклій також повідомив, що між Клітіною і командою міністерства немає взаєморозуміння і їй бракує лідерства, але назвав неприпустимими образи на її адресу "через стать".

27 листопада 2019 року Кабмін звільнив Клітіну з посади заступника голови Мінінфраструктури за поданням Криклія.

Пізніше, у коментарі журналістам Клітіна розповіла, що не вважає секс-скандал причиною свого звільнення:

Взагалі я думаю, що це не через скандал. Мені здається, що чутки використали для приводу, щоб звільнити. Реальна ж причина, що я дійсно попереджала про якісь корупційні ризики та протидіяла непрозорим речам. Зокрема, в "Укрзалізниці" я бачила багато дивних речей та ініціатив, яким протидіяла, тому думаю, що так я заважала й таким чином мене вирішили позбутися.

Також Клітіна дала тоді оцінку роботі Криклія (досьє Владислава Криклія):

Що стосується оцінки роботи міністра, то всі знають, що я не дуже сильно люблю Криклія, м'яко кажучи, тому що, якщо бути об'єктивною і подивитися на його обіцянки за 100 днів, які вже були, бачу, що він боїться давати якісь інші обіцянки на рік. Про 100 днів — проєкт пілотної тяги не зробили, проблема з "Делфі" в Одесі, закупівлю локомотивів не зробили. Міністр не відстоює реформи лібералізації ринку, він цього взагалі не робить. Низький бал, на мою думку. Але є позитив  – прийняття законопроєкту про ваговий контроль, підписані концесії Ольвія-Херсон, але, якщо по-чесному, це все напрацювання попередників. Своїх ініціатив Криклій не робив жодних.

Скандал із незадекларованим майном та цивільною дружиною

Попри те, що Криклій - син багатого батька (Артур Криклій  з 1998 по 2009 рік очолював правління "Інтербанку", а з 2009 по 2011 обласну дирекцію "Промінвестбанку"), його статки викликають чимало запитань ще відтоді, як Криклій-молодший став радником міністра МВС України, а згодом - керівником ДАІ та керівником сервісного центру МВС, тобто з 2014 року.

Спочатку його видатки були абсолютно на співмірні з доходами, навіть на таких високих посадах. Згідно з декларацією за 2014 рік Криклій не мав ніякого сукупного доходу. В 2015 році він заробив 159, 1,а в 2016 -му - 487 тисяч грн. Однак у тому ж таки 2014-му чиновник придбав спочатку Mercedes S500 2008 року випуску за 149 тисяч грн. Пізніше Криклій пояснив, що машина буцім-то дісталася йому як компенсація боргу одного із друзів. Мовляв, той був винен Криклію 149 тисяч грн, але не мав грошей і віддав авто. Точна його вартість була невідома, тому Криклій записав 149 тисяч - як сума боргу. Де людина, яка не мала жодних доходів взяла 149 тисяч, аби позичити їх, досі загадка.

Владислав Криклій

Владислав Криклій (Фото: сторінка Владислава Криклія у Facebook)

У серпні 2015 року директор Головного сервісного центру МВС України 30-річний Криклій придбав чотирикімнатну квартиру площею 120 кв.м. в елітній київській новобудові по вулиці Богдана Хмельницького, 58-А  за 768,8 тис.грн, за ціною, що нижче за ринкову. Про це стало відомо журналістам Харківського антикорупційного центру з його електронної декларації за 2016 рік. Якщо, порахувати то один кв.м.  в самому центрі столиці Криклію обійшовся у 6,4 тисячі грн. Станом на 2017 рік (на момент журналістського розслідування), один кв.м. в будинку по Хмельницького, 58-А коштував від 40 до 50 тисяч грн. Окрім цього,  в будинку Криклій має паркінг-місце, але зазначив його, як незавершене будівництво.

Сам Криклій, коментуючи історію з квартирою, порадив журналістам ретельніше розбиратся із ситуацією, бо вони, мовляв, не дуже правильно все зрозуміли:

Квартира придбана ще батьками й подарована мені. 2004 рік, до кризи, на 18-річчя, якщо не помиляюся. Уклали інвестиційний договір. Це сумнозвісна компанія "Консоль", власником якої є Володимир Константинов, який сепаратист і втік до Криму, і там він зараз спікер.

Компанія працювала за принципом фінансової або будівельної піраміди, вони брали купу комплексів і не здавали їх в експлуатацію. Дуже довго судилися всі, хто можна, і тільки у 2015 році, вже було рішення суду про те, щоб примусово дати юридичну адресу і ввести в експлуатацію, у мене нарешті з'явилися права, а не просто якийсь папірець на 4 сторінки, який називався "інвестиційний договір" на цю квартиру. Тому і вартість 2004 року, і майно де-юре і де-факто 2004 року. А власність саму я отримав, тому що квартира була до цього як об'єкт незавершеного будівництва. Це вся історія. - пояснив міністр.

У 2016 році нардеп Андрій Немировський звернувся із депутатським запитом щодо проведення перевірки законності походження майна та ймовірного порушення Закону України "Про запобігання та протидію корупції" Криклієм Владиславом Артуровичем до НАЗК. Однак, справу спустили на гальма, після чого про майно Криклія забули на цілих чотири роки.

Владислав Криклій

Владислав Криклій (Фото: сторінка Владислава Криклія у Facebook)

У травні ж 2020 року скандал зі статками Криклія набув нових барв. В одному з видань вийшла ціла серія журналістських розслідувань про невідому широкому загалу столичну психологиню Тетяну Декало. Виявилося, що ця жінка уже понад 10 років є цивільною дружиною Криклія, хоча офіційно він неодружений і в декларації жодного разу не згадував про осіб, з якими він спільно проживає і веде господарство. Однак, журналісти навели докази того, що міністр проживає саме з Декало. Коли ж представникам ЗМІ вдалося з`ясувати інформацію про статки цієї жінки, то виявилося, що при своїх доволі скромних заробітках вона є власницею кількох квартир та автівок преміум-класу, ймовірно придбаних на гроші Криклія.

Сама Тетяна підтвердила свої тривалі стосунки з міністром: на запитання журналістів пані Декало відповіла, що проживає разом із Владиславом уже десять років. І вже навіть після цього, Криклій спочатку не признавався, що має цивільну дружину:

Немає у мене відносин понад 10 років. Я ж кажу, немає, — заявив міністр.

Коли ж невгамовні представники ЗМІ нарешті заскочили пару разом, Криклій пообіцяв, що вся інформація про дружину таки з’явиться в його декларації вже цього року. Чекати до моменту оприлюднення декларацій залишилося ще майже пів року.

Скандал з евакуацією українців з ОАЕ

У квітні 2020 року під час першої хвилі коронавірусу і закритих українських кордонів Мінінфраструктури  на чолі з  Кріклієм відмовило  двом літакам, на яких мали повернутися додому понад 300 українців з ОАЕ. Один рейс FlyDubai мав вилетіти з Дубая 25 квітня, ще один AirArabia – з Шарджі 28 квітня, повідомив у Facebook народний депутат України VIII скликання Леонід Ємець.

Він наголосив, що цими рейсами мали прилетіти не туристи, а люди, які працювали в ОАЕ, але через пандемію втратили роботу і не можуть залишитись через високу вартість життя.

За інформацією Ємця, усі ці люди через українське посольство знайшли літаки, повністю оплатили рейс в одну сторону і підписали згоду на добровільну обсервацію. Вони також проплатили проживання в санаторії Жовтень під Конча-Заспою і домовились про супроводження поліції до місця обсервації.

Всі ці люди не можуть із Дубая і Еміратів дійти пішки або доїхати машиною, у них є один шлях — літаком. І єдине, що їх не пускає додому, це відмова міністра Криклія дати їм дозвіл на переліт, - заявив Ємець.

До того ж, за його словами, для FlyDubai такий дозвіл спочатку дали, а потім в день вильоту забрали. Так само до останнього тягнули з AirArabia.

Жодного пояснення, чому така позиція міністерства, нікому не надано. Офіційно. Неофіційно ходять чутки, що таким чином закривають дірки в бюджеті приватних українських авіакомпаній, - додав нардеп.

Додамо, що проблеми із поверненням на батьківщину були не лише в українців в ОАЕ, а ще у низці країн Африки, Азії та Близького Сходу. Тоді у соцмережах прокотилася хвиля обурень через те, що Україна просто "начхала і забула" про своїх громадян.

Конфлікт між Криклієм і Дубінським та порушені кримінальні справи проти міністра

На початку 2020 року набув розголосу скандал між однопартійцями Криклія, нардепами -"слугами" Олександром Дубінським та Олександром Куницьким і власне самим міністром інфраструктури. Нардепи звинуватили Криклія у системній корупції та навіть домоглися відкриття у ДБР кримінальних справ проти міністра.

Про конфлікт на багатьох телеканал і в соцмережах розповів сам Дубінський. На одному із засідань фракції Слуга народу" народні депутати звинуватили міністра інфраструктури  в корупції. Співучасниками "схем" Дубінський назвав інших членів уряду та главу фракції "Слуга народу" Давида Арахамію.

Той факт, що він (Криклій - ред.) досі займає цю посаду, говорить про залучення в корупційні схеми й інших членів уряду..... Фракція звинувачує в корупції міністра, а глава фракції сидить і мовчить, прем'єр-міністр мовчить – значить, вони в долі з Криклієм, - заявив Дубінський.

Він розповів, що за ініціативою міністра інфраструктури була розпочата повторна сертифікація автомобілів з газобалонним обладнанням, а ціна процедури підскочила з 800 до 3 тисяч грн.

У чотири рази! Мільйон машин по 3 тисячі грн  – 3 млрд в кишеньку. Скільки він отримав? 10%? Припустимо, 20%? 300 млн? 600 млн?, – оцінив він масштаби можливої корупції. - Ще один приклад - втричі зросла ціна за сертифікацію в морських крюїнгових агентствах. Вся система отримання документів перейшла в приватні руки, пов'язані з фірмами, підконтрольними пану Криклію та його оточенню. Третє. Він лобіював зміни в так званий технагляд, при яких 2% від вартості дороги йдуть якимось незрозумілим організаціям, які перевіряють  – чи правильно встановлені знаки і нанесено розмітку, – заявив депутат.

Пізніше у своєму телеграм-каналі Дубінський повідомив, що проти Криклія за заявою куницького ДБР відкрило кримінальне провадження, результати якого досі невідомі.

Скандал із простроченими ПЛР-тестами у Казахстані

9 листопада українська делегація на чолі з Криклієм прибула до Казахстану. Планувалося, що сторони обговорять оптимізацію вантажних перевезень між країнами, можливі нові автомобільні маршрути та інші важливі питання.

Однак, для зустрічі із прем`єром Казахстану Аскаром Маміним українська делегація повинна була мати довідки про негативні результати ПЛР-тестів на коронавірус, які не старші за 5 днів. Достеменно невідомо, чи Криклій про це не знав, чи забув, але зустріч із керівником казахського уряду не відбулася і міністру довелося зустрічатися із заступником Маміна Романом Скляром.

За версією українського Кабміну, зустріч пройшла вдало, а про прострочені довідки в уряді просто промовчали:

В рамках візиту в Казахстан міністра інфраструктури України Владислава Криклія 12 листопада підписано меморандум про взаєморозуміння і співпрацю між Міністерством індустрії і інфраструктурного розвитку Казахстану та Міністерством інфраструктури України. З українською делегацією також зустрівся заступник прем'єр-міністра Казахстану Роман Скляр, - йдеться в повідомленні.

Про свій "прокол" змовчав звичайно і сам Криклій.

Однак, як пише казахське видання informburo.kz з посиланням на пресслужбу уряду Казахстану, казахська сторона висловлювала готовність в організації зустрічі прем'єра Маміна і міністра Криклія, але вона була скасована.

Прострочені довідки про тест на коронавірус COVID-19 у членів української делегації стали причиною скасування зустрічі міністра інфраструктури Владислава Криклія з прем'єр-міністром Казахстану Аскаром Маміним у Нур-Султані 12 листопада.

Утім, простроченими довідками скандал не закінчився. Як пише низка українських та казахських ЗМІ, нашу делегацію звинуватили у фальсифікації результатів ПЛР-тестування на COVID-19.

Казахстан не підтвердив зустріч з членами української делегації - міністром інфраструктури Владиславом Криклієм і послом України в Республіці Казахстан Петром Врублевським через нібито фальшиві довідки про відсутність COVID-19,- повідомляє "Інтерфакс-Україна" та ще деякі українські ЗМІ.

Загалом, як говорив Остап Бендер, "всю контрабанду роблять в Одесі на Малій Арнаутській вулиці". Напевно, і підроблені довідки на Україні призвичаїлися підмахувати десь в околицях. Чи то Криклій поскупився, чи то ще щось, але в Казахстані обман розкрили на рахунок раз. І сильно здивувалися. Тому що міністр і посол з підробленими документами — це, погодьтеся, явище рідкісне. Навіть для України", — пише kp.kz.

Окрім деяких ЗМІ Казахстана новину радісно підхопили й російські ЗМІ та провокатори у соцмережах, які тільки й чекають найменшого проколу українців.

Україна — це така країна, де середньостатистична людина, коли чує, що потрібна якась довідка, насамперед пробиває, як її можна купити. Тому що купити в будь-якому випадку простіше і часто дешевше ..., ніж зробити за законом — так влаштована Україна. А іноді зробити за законом і зовсім неможливо — тільки купити. І чиновники, які беруть у тебе довідку, в 90% випадків знають, що вона куплена, і ставляться до цього лояльно, адже і самі торгують довідками. Історія насправді проста як п'ять копійок і свідчить про те, що Криклій — справжній українець ... Але він не врахував, що приймати її будуть не в Україні. Де не всі торгують довідками та не всіма довідками торгують, — пишуть ЗМІ.

Також у ЗМІ додали, що прем'єр-міністр України Денис Шмигаль (досьє Дениса Шмигаля) особисто вибачився перед Аскаром Маміним за інцидент і своїх підлеглих. Однак казахстанський прем'єр нібито ці вибачення приймати відмовився.

Водночас у Мінінфраструктури відповіли, що інформація про фальсифікацію ПЛР-тестів українською стороною є наклепом.

Тестування міністр інфраструктури проходив в лабораторії Into Sana в Києві перед відльотом у відрядження, - додали в пресслужбі міністерства.

Скандал із владою Польщі через допис Криклія у соцмережі

Буквально відразу після того, як Польща і Україна домовилися про надання українським автоперевізникам 5 тисяч додаткових дозволів на 2020 рік (1500 універсальних і 3500 транзитних) з терміном дії до 31 січня 2021 року, польська сторона скасувала своє рішення і, як повідомляє телеграм-канал "Шептун", запросила термінові консультації на рівні керівництва країни.

Приводом для скасування важливого для України рішення стала заява міністра інфраструктури, яку він зробив у своєму Facebook. Криклій написав наступне: "Таки дотиснули поляків на додаткові дозволи".

Міністр повідомив, що 20 листопада завершилося чергове засідання українсько-польської Змішаної Комісії з питань міжнародних автомобільних перевезень. Перед цим Криклій, за його словами, неодноразово спілкувався з міністром інфраструктури Польщі Анджеєм Адамчиком.

Чесно скажу, переговори були непростими, усі перевізники стежили за цим, затамувавши подих, - написав він.

Насправді ж до розв'язання питання про дозволи долучився президент Зеленський (досьє Володимира Зеленського), завдяки чому Польща пішла назустріч. Але заява Криклія про те, що очолюване ним міністерство "дотиснуло поляків", стало причиною для відкликання прийнятого рішення. Утім навіть після цього Криклій не видалив свій допис із соцмережі. Більше того, на сайті Мінінфраструктури у повідомленні про зустріч з поляками йдеться про те, що польська сторона не дотримується домовленостей на рівні президентів.

Владислав Криклій наголосив на важливості вирішення проблем, пов’язаних із нестачею дозволів на міжнародні вантажні автоперевезення для українських перевізників. Це питання, яке неодноразово підіймалося під час останньої зустрічі Президента України Володимира Зеленського та Президента Республіки Польща Анджея Дуди у жовтні цього року. Тоді обидва президенти висловили сподівання на його позитивне вирішення.

Владислав Криклій вкотре підкреслив, що Польща має припинити обмеження транзиту для українських перевізників, адже це негативно відображається не лише на торговельних відносинах між обома країнами, а й з іншими країнами ЄС. Водночас українські перевізники готові до конкуренції на двосторонньому ринку. За словами Владислава Криклія, Україна виконала всі взяті на себе зобов’язання під час минулих засідань Змішаних Комісій з питань міжнародних вантажних автомобільних перевезень, результатом чого стало значне збільшення частки використання польськими перевізниками дозволів на 2019 рік. Однак польська сторона домовленість на рівні президентів не виконує, - пише Мінінфраструктури.

Щоби зрозуміти масштаб чергового провалу Криклія додамо, що Міністерства інфраструктури України та Польщі в лютому вели довгі переговори, під час яких обговорювали збільшення польської квоти для українських перевізників вантажів до 200 тисяч на рік. Минулого року через брак таких дозволів були суттєві затримки в експорті товарів (а отже, і в надходженні митних платежів до порожнього українського бюджету) до країн Західної Європи, оскільки Польща є одним з основних транспортних коридорів між Україною та Європою. Формальною причиною того, чому у 2019 році Польща обмежувала квоту для українських вантажоперевізників, була корупція у системі розподілу дозволів між вантажоперевізниками, тобто у безпосередній парафії Криклія.

По суті питання вирішили під час візиту до України президента Польщі Анджея Дуди після особистого втручання президента Зеленського, після чого поляки погодилися виділити додаткові квоти, але Криклій "піднажав", і тепер доля додаткових дозволів зависла в повітрі. Редакція Парламент.ua слідкуватиме за розвитком ситуації, адже подейкують, що два останні гучні скандали можуть обернутися для Криклія втратою посади.