Електросамокати на дорогах: коли та як внормують рух

Чи можуть вже оштрафувати за їзду на самокаті з порушеннями та коли ухвалять відповідний закон
Ексклюзив
Електросамокати на дорогах: коли та як внормують рух
(Фото: УНІАН)
4 Червня 2021, 18:11
читать на русском

Електротранспорт заполонив вулиці та тротуари великих міст України, особливо після обмежень роботи громадського транспорту під час локдаунів, адже це легкий, економічний та досить зручний спосіб пересування містом. Однак повідомлення про зіткнення, ДТП та травмування за участю електросамокатів з часом стають все ряснішими у новинних стрічках. Як зробити електросамокати безпечнішими для пішоходів та й самих керманичів з’ясовував Парламент.UA.

Аварії за участі електросамокатів

Торік у Вінниці чоловік на електросамокаті їхав узбіччям та не пригальмував на повороті, звідки виїхала автівка та збила його. Постраждалого терміново госпіталізували.

Минулого місяця двоє на електросамокатах зіткнулися на Алеї здоров’я в Одесі. 21-річний хлопець їхав на орендованому самокаті, інший на такому ж транспорті летів на зустріч. Завершилося все лобовим зіткненням один з учасників аварії отримав перелам черепа.
Як повідомляло місцеве видання "Думська", мер міста Геннадій Труханов вирішив заборонити електросамокати на Трасі здоров'я, протяжністю близько 6 км.

(Фото: facebook/gilevich.vitalii)

Днями ж у Києві молодий чоловік впав з електросамоката та напоровся груддю на металевий паркан. Перехожі одразу ж покликали на допомогу патрульних, що були поруч місця інциденту. Ті швидко наклали пов’язку та зупинили кровотечу до приїзду медиків.

Чому рух електросамокатів не внормований в Україні

Правовий статус електросамокатів в Україні досі не внормований, адже офіційно він не є транспортним засобом, а відтак його керманич учасником дорожнього руху.

Окрім того, у разі ДТП за участю електротранспорту, правоохоронці мають труднощі з кваліфікацією. Адже нині електросамокати прирівнюють до пішоходів, попри те, що вони можуть розвивати швидкість 15-60 км/год.

Нині у європейських країнах електротранспорт прирівнюють до велосипедів, відтак рухаються вони там велодоріжками.

А, наприклад, у Південній Кореї від травня цьогоріч запрацювали нові більш жорсткі правила, згідно яких користуватися електросамокатами можна лише за наявності водійського посвідчення. Тобто користуватися таким транспортом можна буде лише з 16 років. Окрім того, обов’язковим став захисний шолом. За порушення правил користування електросамокатами впровадили штрафи від 492 грн до понад 3 000 грн.

В Україні ж нині є законопроєкт №3023, який у вересні минулоріч ухвалили лише у першому читанні.Він передбачає впровадження нової категорії учасників дорожнього руху – користувачі легкого персонального електротранспорту (ЛПТ), до якого входять сегвеї, моноколеса, ролики та електроролики, гіроскутери тощо.

Проєкт закону прирівнює ЛПТ до велосипедів, тож на них поширюватимуться відповідні правила дорожнього руху. Передбачає, що водії електротранспорту мають право їздити по спеціальних велосипедних доріжках, а у разі їх відсутності, по краю проїзної частини дороги, вулиці або ж узбіччю.

Також у документі йдеться про те, що електротранспорт у темний час доби повинен мати увімкнену фару, а водій виділити себе світловідбивними елементами.

Водночас планують заборонити їздити на електротранспорті вдвох, тримати телефон в руці під час руху, чи їздити напідпитку. А от використання шолому матиме лише рекомендаційний характер.

Читайте також

Що буде з електросамокатами до ухвали законопроєкту

Поки законодавчу ініціативу не ухвалили, кількість аварій та травмувань за участі електротранспорту геть не зменшується. Тож в деяких містах намагаються самостійно регулювати рух електросамокатів.
Зокрема у Львові планують обмежити швидкість руху такого транспорту до 20 км/год та дозволити кермувати лише повнолітнім.

В Одесі ж водіїв електросамокатів уже штрафують на 340 грн, керуючись нормою, що дозволяє рух тільки пішоходам та велосипедам або транспорту, який приводиться в рух мускульною силою.

Активісти ж запевняють поки закон не ухвалили єдиний спосіб регулювати рух - це домовлятися.
Своєю чергою заступник голови фракції "Слуги народу" та заступник голови комітету з питань транспорту та інфраструктури Микола Тищенко також підтримує цю думку.

Взагалі електросамокати дозволили, аби якось місто зробити європейським та розвантажити рух. А від людини, яка отримала можливість користуватися цим самокатом, як ви кажете, це на його особистій совісті, - відзначив Микола Тищенко у коментарі.

Своєю чергою депутат Київради Костянтин Яловий вважає, що й після ухвали ініціативи рух не вдасться внормувати повноцінно, адже у місті недостатньо велодоріжок.

Простий спосіб, яким автори законопроекту пропонують врегулювати питання з ЛПТ - краще ніж ніякого. Але в разі його ухвалення основне питання все одно залишається відкритим: доки у Києві відсутня велосипедна інфраструктура, переконати велосипедистів і самокатників дотримуватися правил дорожнього руху буде непросто, - відзначив Яловий у своєму Фейсбуку.

1