Смертельні ДТП щодня: як зменшити смертність на дорогах

Україна перебуває у п'ятірці лідерів серед європейських країн за смертністю внаслідок ДТП
Ексклюзив
Смертельні ДТП щодня: як зменшити смертність на дорогах
Фото Оболонська РДА у Києві

В Україні внаслідок дорожньо-транспортних пригод гине більше людей ніж від туберкульозу чи ВІЛ. Згідно з офіційною статистикою патрульної поліції, загалом від початку року в країні станом на листопад трапилось 135 626 ДТП. У них 2 842 людини загинули, ще 26 726 - дістали травми. Торік загинули 3 454 людини, травмовано - 32 736.

Серед головних причин серйозних аварій – перевищення швидкості та виїзд на зустрічну смугу. Водночас низька смертність і травматичність на дорогах європейських міст свідчить про те, що цього можна уникнути.

ДТП у Дніпрі

ДТП у Дніпрі Фото: ДСНС

Чому у Європі менше людей гинуть в ДТП

В середньому річна статистика смертності внаслідок ДТП у Європі помітно нижча ніж в Україні. За даними дослідження, наша країна опинилась серед лідерів рейтингу за рівнем смертності від ДТП у Європі на 100 тис. населення:

  1. Албанія - 12,77;
  2. Боснія та Герцоговина - 12,28;
  3. Білорусь 10,65;
  4. Україна - 8,87;
  5. Латвія - 8,35.

Водночас найнижчий рівень смертності від ДТП показали:

  1. Швеція - 2,31;
  2. Швейцарія - 2,38;
  3. Велика Британія - 2,42;
  4. Норвегія - 2,54;
  5. Нідерланди - 2,58.

Читайте також

У 1997 році шведський парламент проголосував за програму Vision Zero, що мала б звести кількість жертв ДТП до нуля. Концепція переглядає основу ставлення до жертв ДТП. До її появи вважалося, що жертви на дорогах невідворотні, і лише ідеальна поведінка та персональна відповідальність людей може покращити статистику.

Прихильники Vision Zero вважають, що люди помиляються та будуть помилятися. Тож концепція враховує людські помилки та право на них.

Про ситуацію на українських дорогах читайте в інтерв'ю Парламент.UA з Костянтином Андріюком: "ЗупиниЛося": найбільш неочікувано - коли люди лізуть битися

Після Швеції ідея Vision Zero розповсюдилася по всьому світу і, незалежно від масштабів, бюджетів та інтенсивності трафіку, суттєво вплинула на кількість жертв внаслідок ДТП. Наразі програми, засновані на концепції Vision Zero, існують у Канаді, Нідерландах, США, Великій Британії, Норвегії та Домініканській Республіці. Хоча жодна країна ще не досягла нульових показників, ефективність програми очевидна.

обмеження швидкості

Фото: з відкритих джерел

Що передбачає програма Vision Zero

Концепція програми Vision Zero включає багато напрямків, які постійно вдосконалюються відповідно до змін у дорожньому русі. Основними пріоритетами є підвищення безпеки власне транспортної системи та зокрема автівок та підвищення обізнаності учасників руху.

Наразі правила дорожнього руху, які у тому чи іншому вигляді працюють майже по всьому світу, передбачають відповідальність учасників руху за майже усі проблеми, що можуть виникнути на дорозі. Vision Zero, визнаючи право людей на помилки, закликає змінювати підхід до дизайну та будівництва транспортної системи так, щоб унеможливити помилки.

Як розбудовують українські міста читайте в інтерв'ю Парламент.UA з Дмитром Макагоном: Урбаніст: трьох бюджетів Каліфорнії не вистачило б на реалізацію генплану Києва

У програмі відповідальність розподіляється так:

  1. Дизайнери транспортної системи відповідальні за дизайн, функціональність та способи використання системи. Це означає, що вони відповідальні за рівень безпеки всередині системи;
  2. Учасники дорожнього руху відповідальні за дотримання встановлених дизайнерами правил використання транспортної системи;
  3. Якщо учасники дорожнього руху не змогли виконати правила через брак знань, розуміння чи можливості, або якщо сталася ДТП, дизайнери системи мусять зробити все, щоби запобігти повторенню цієї ситуації.
піднятий перехід

Фото: з відкритих джерел

Які інструменти пропонує Vision Zero для підвищення безпеки

Першим і очевидним заходом безпеки є обмеження швидкості пересування автівок на дорозі.

Vision Zero пропонує наступні обмеження:

  • 30 км/год у місцях, де можливі зіткнення машин із пішоходами, велосипедистами та людьми на мопедах;
  • 50 км/год у місцях, де можливі бокові зіткнення машин;
  • 70 км/год у місцях, де можливі фронтальні зіткнення машин;
  • 100 км/год у місцях, де неможливі бокові чи фронтальні зіткнення (лише з нерухомими предметами).

Для того, щоби мінімізувати кількість зіткнень автомобілів, розділяються дорожні смуги, наприклад обмежувальними стовпчиками. Так обгін стає доступний лише в окремих місцях. Для уникнення зіткнень у межах однієї смуги використовуються графічні позначки, які допомагають дотримуватись дистанції.

Обмеження швидкості розраховані саме на ті заходи безпеки, що є обов’язковими для сучасних автівок, дизайнери яких часто не надто задумуються над повноцінною безпекою. Сучасні авто можуть їздити на швидкості, яка заборонена на більшості доріг та за якої навіть найменше зіткнення під певним кутом може стати фатальним.

Також прихильники Vision Zero пропагують захист від усвідомленої недбалості. Навіть зараз деякі авто не заведуться або пронизливо пищатимуть, якщо ремінь водійського крісла не застібнутий. У проєкті пропонують також обмежувати швидкість бортовим комп’ютером чи автопілотом, який відмовиться “віддати керування” нетверезій людині за кермом.

У програмі також сказано, що людям постійно потрібні інформаційні кампанії, які з одного боку нагадуватимуть їм про наслідки порушення ПДР, а з іншого – пояснюватимуть вигоди від дотримання цих правил.

Також при побудові нових транспортних розв’язок потрібна інформкампанія, що допомогти водіям розібратися як нею користуватись. Особливо це важливо на міжміських трасах, де новий розворот та можливість виправити помилку може бути за кількадесят кілометрів.

ДТП

Фото: з відкритих джерел

Чи діє Vision Zero в Україні

Україна ще не долучилася до програми Vision Zero. Однак деякі принципи концепції в цілому все ж впроваджуються.

Як розповів у коментарі Парламент.UA співробітник “Інституту просторового розвитку”, урбаніст Олександр Шутюк, в Україні нещодавно прийняти оновлені Державні стандарти про засоби заспокоєння руху, які “тепер легально можна використовувати”, а також змінили норми Державних будівельних норм на більш сприятливі для цього.

У нас це досі робиться пілотними проєктами. Мабуть, тому, що люди, зокрема чиновники, ще до цього не звикли і для них це розрив шаблону і взагалі проти всього що вони знають, - сказав Шитюк.

Водночас він додав, що в Україні досі вчать дорожників, що найкраще для безпеки “це широкі автостради, багаторівневі розв'язки та підземні переходи”.

Щоби це змінити потрібні зміни в освіті в першу чергу. Також для підвищення безпеки необхідні адекватні та невідворотні покарання за порушення ПДР, які були б достатньо відчутними. Бо наразі у нас штраф за перевищення просто сміховинний, - додав урбаніст.

Наразі в Україні більш-менш приведені до світових стандартів швидкісні обмеження. Однак бракує креативної, а іноді будь-якої, інформації щодо безпеки на дорогах. Більшість інформкампаній зосереджені саме на наслідках ДТП, але зовсім немає таких, що працювали б як позитивні стимули або як нейтральне інформування чи нагадування.

Жодній країні наразі не вдалося привести кількість жертв ДТП до нуля і втримати такий показник, проте, як показує статистика, Vision Zero – це важливий крок у цьому напрямку.

1