Українські чиновники полюбляють нагадувати, що Україна витрачає на освіту не менше, ніж країни Європи (у відсотках від ВВП!). І це дійсно так – від 1,1 до 1,4% ВВП, коли в Європі ніде немає показника вище 1%. Але вони ніколи не згадують, про те, що кошти витрачаються вкрай неефективно, і якість як середньої, так і вищої освіти рік від року погіршується. І це при тому, що послугами цієї неякісної освіти охоплені 82,7% населення традиційно студентського віку. У Німеччині цей показник 70,2%, у Польщі 67,8%, у Великій Британії 60%.
Аномалії у фінансуванні, розвитку та структурі освіти і науки
Відсутність довгострокової стратегії соціально-економічного розвитку України ускладнює створення моделі вищої освіти, адекватної цілям майбутнього країни.
До 30 жовтня нинішнього року в Україні тривало обговорення проєкту Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки, текст якої розміщений на сайті МОН. Хоча для нинішнього студента важливі не так обіцянки цього документа, як теперішні проблеми вищої освіти. А підсумки обговорення сумні, щоби не сказати, плачевні, що видно з недавніх виступів міністра освіти Сергія Шкарлета.
Зокрема цілий букет перекосів пов’язаний зі структурою державних витрат на вищу освіту. Навчальні заклади III-IV рівнів акредитації фінансуються переважно через МОН. За даними Міжнародної Асоціації Університетів, у світі налічується близько 18 400 університетів. В Україні мережа університетів – одна з найбільш щільних: на 1 млн населення припадає майже сім університетів та 8 коледжів, технікумів і училищ. Ще більша щільність у Польщі – понад 9 університетів. У Німеччині цей показник 4,3, ще менше у Великій Британії – 3,7. До того ж в Україні фінансування ВНЗ на три чверті лягає на державний бюджет.
Стрімке зменшення кількості технікумів, коледжів та училищ, які готували спеціалістів технічних спеціальностей, відбувається на тлі зростання кількості університетів, академій та інститутів.
Зростають демографічні ризики: якщо 2008-го на 10 тис. населення припадало 512 студентів університетів, академій та інститутів, то 2019-го показник впав уже до 302 осіб. А кількість студентів коледжів, технікумів, училищ на 10 тис. населення України взагалі впала майже втричі – від 120 у 1995 році до 41 у 2019 р.
При цьому зростає освітня еміграція: українці виїжджають навчатися до Польщі, Німеччини, Канади, Чехії тощо. Підготовка фахівців в Україні не відповідає ні поточним та перспективним потребам ринку праці, ні потребам роботодавців. Слабкий зв’язок ВНЗ з наукою та бізнесом.
Непотрібність вищої освіти за спеціальностями природничого та технічного (за винятком комп’ютерних наук) напрямків спричинена незадовільним станом і сировинною спрямованістю економіки країни: мала кількість високотехнологічних виробництв не створює достатнього попиту і не гарантує працевлаштування майбутніх фахівців.
Все менше молодь хоче присвячувати себе науці, кількість аспірантів і докторантів з року в рік стабільно зменшується, а низька результативність науково-дослідної діяльності ЗВО знижує їх рейтинг у порівнянні з університетами інших країн.
Світові тренди вищої освіти
Головні тренди, що впливають на освіту (глобалізація та цифровізація) призведуть до появи нових архетипів вищої освіти майбутнього:
- нішовий дослідницький інститут як генератор знань і навчальних програм;
- елітний, загальноосвітній університет – генератор міждисциплінарних знань;
- "клуб вищої освіти" – реалізатор навчальних програм, у фокусі діяльності якого – отримання досвіду студентами, основні навчальні технології, наставництво та фасилітація (організація процесу колективного розв'язання проблем у групі, яка керується фасилітатором);
- масштабований цифровий університет – реалізатор навчальних програм, який фокусується на гнучкості, навчальних платформах, автоматизованій підтримці, покращеному доступі;
- інститут професійного навчання – реалізатор навчальних програм, сфокусований на цінності кар’єрного зростання, що досягається через міцні зв’язки з промисловістю.
Швидкі зміни, які відбуваються у суспільстві, технологіях, знаннях, вимагатимуть у майбутньому від фахівців здатності до пристосування, опанування нових навичок, професій, креативності. Найбільш затребуваними будуть фахівці, які можуть проєктувати, впроваджувати нову техніку і технології з урахуванням викликів майбутнього, а також професії, пов’язані із забезпеченням життя та здоров’я людини.
Куди йдуть державні кошти
60% державних витрат на вищу освіту припадає на оплату праці, водночас у країнах – нових членах ЄС їхня доля становить 66%. Ще 32% державних витрат на вищу освіту йде на фінансування стипендій. У країнах ЄС такі витрати становлять лише 17%.
Додаткова неефективність такого розподілу криється швидше в моральній площині. Якщо студентами більше прагнуть становитися переважно діти із забезпечених сімей, бо саме їм держава й виплачує стипендії. На опитування GfK "Молодь України" лише 12% студентів відповіли, що належать до малозабезпечених родин, хоча серед молоді від 14 до 35 років таких набирається 46%.
П’ята частина усіх витрат на стипендії перебуває у розпорядженні міністерства соціальної політики – так звані соціальні стипендії, які видають по категоріях без перевірки на бідність, а академічні стипендії призначаються за досягненнями в навчанні 40-45% студентів. Таким чином через систему фінансування й відсутність мотивації до навчання численні українські ВНЗ мають дуже слабкі конкурентні позиції.
У світовому рейтингу університетів лише 10 українських ВНЗ
За повідомленнями на початок нинішнього жовтня навіть ті 10 українських університетів, які потрапили до світового рейтингу, оприлюдненого в журналі "Times Higher Education", посідають у цьому списку місця нижче 500-го і більшість з них не потрапили у 1200 місць. Лідерами рейтингу звично визнані університети зі США та Великої Британії.
Від України в цьому списку:
- Сумський державний університет – 501–600 місце;
- Національний університет "Львівська політехніка" – 601–800 місце;
- Харківський національний університет радіоелектроніки – 1001–1200 місце;
- Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара – 1201+ місце;
- Львівський національний університет ім. Івана Франка – 1201+ місце;
- Національний технічний університет "Харківський Політехнічний інститут" – 1201+ місце; Київський політехнічний інститут – 1201+ місце;
- Київський національний університет ім. Тараса Шевченка – 1201+ місце;
- Харківський національний університет ім. В. Н. Каразина – 1201+ місце;
- Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича – 1201+ місце.
Читайте також