В Україні можуть знизити ПДВ на внутрішні авіарейси: що це змінить для пасажирів

Перельоти Україною можуть cтати доступнішими для простих громадян
Ексклюзив
В Україні можуть знизити ПДВ на внутрішні авіарейси: що це змінить для пасажирів
Літак Фото: Fly UIA

Кілька років поспіль авіаперевізники просять владу зменшити, а в ідеалі зробити "нульовою" ставку ПДВ на внутрішні авіарейси. Щороку це питання підіймається, але податок на рівні 20% залишається і надалі. Нещодавно в уряді заявили, що парламентарі планують таки знизити його майже втричі. Яким є світовий досвід у визначенні ставки ПДВ та що для українців змінить його зниження, аналізував "Парламент.UA".

Як в Україні планують змінити ставку ПДВ на внутрішні авіарейси

Зниження податку на додану вартість (ПДВ) на внутрішні пасажирські авіаперевезення в Україні обговорюють уже декілька років. Ще в листопаді 2019 року до Верховної Ради внесли законопроєкт № 2425, яким пропонують звільнити авіаперевезення всередині України від сплати ПДВ. Проте цей документ досі не розглянули навіть в першому читанні.

Повторно це питання підняли після першого локдауну в червні 2020 року, адже авіаційна галузь сильно постраждала через пандемію коронавірусу, тому потребує державної підтримки. Але й тоді це не призвело до конкретики.

Цього року питання зміни ставки ПДВ знову з’явилося на порядку денному. Міністр інфраструктури Олександр Кубраков 25 листопада на форумі "Велике будівництво: Авіація. Туризм" заявив, що парламентарі планують ухвалити закон, який знизить податок на додану вартість на внутрішні пасажирські авіаперевезення з 20% до 7%. 

Для міжнародних перевезень діє нульова ставка, для внутрішніх — 20%. Той компроміс, який ми вчора обговорювали, бачимо, що це буде ставка на рівні 7%, — зазначив він.

Літак (Фото: picabu)

Зараз в Україні основна ставка ПДВ становить 20%, вона нараховується на всі товари та послуги, що надаються на території країни (в тому числі і на внутрішні перельоти). Винятком є товари та послуги, що експортуються (наприклад, міжнародні перельоти) або мають спеціальні знижені ставки.  

Українська авіація має високий потенціал, який потрібно розкрити, зокрема, завдяки зниженню ставки ПДВ, сказав у коментарі "Парламент.UA" Олексій Бондар, партнер "ECOVIS Бондар та Бондар". Згідно з даними статистики, питома вага авіації у кількості перевезених пасажирів в Україні у 2020 році становила 0,19% або 4,8 млн пасажирів, у той час, як, наприклад, в Німеччині за цей період – 1,8% (57,8 млн пасажирів).

На що вплине зміна ставки ПДВ на внутрішні авіарейси

У своїй заяві Кубраков зазначив, що зниження податку на додану вартість на внутрішні пасажирські авіаперевезення в Україні стане достатнім стимулом для авіаперевізників, аби ті зробили перельоти всередині країни дешевшими на 10-20%. Це означає, що для українців вартість квитків може зменшитися.

Заступник генерального директора з комерційної діяльності та стратегічного розвитку міжнародного аеропорту "Бориспіль" Георгій Зубко зазначив у коментарі "Парламент.UA", що українські авіаперевізники до цього часу не отримували жодної допомоги або підтримки від держави, на відміну від їхніх європейських колег. Це може бути першим кроком для підтримки української авіації. 

Скасування ПДВ на внутрішні авіаперевезення в Україні дозволить зробити авіаційний транспорт доступнішим для більшої кількості українців, пом'якшити негативні наслідки для аеропортів та авіакомпаній від падіння пасажиропотоків внаслідок пандемії COVID-19, сприяти збільшенню туристичних пасажиропотоків на внутрішніх рейсах, створити нові високооплачувані робочі місця в регіональних аеропортах, – зазначив він.

За його словами, зниження ставки втричі дозволить відчутно знизити податкове навантаження на українців, які обирають внутрішні перельоти замість відпочинку на популярних курортах за кордоном. В першу чергу це відбувається через те, що податок нараховується на вартість квитків, проданих на внутрішні перельоти, в той час, як перельоти за кордон таким податком не обкладаються.

Варто зауважити, що прямий ефект на зниження кінцевої ціни авіаквитка від скасування ПДВ на внутрішніх рейсах для пасажира можна очікувати від 1-2% до 10-12%. Але максимальний ефект, звичайно, буде можливим тільки у разі, якщо від податку звільнити всі послуги, які комплексно необхідні та безпосередньо пов'язані з виконанням внутрішнього рейсу, – додав представник аеропорту "Бориспіль".

Йдеться про послуги з обслуговування повітряних суден та пасажирів в аеропорту (посадка-зліт повітряного судна, обслуговування пасажирів в аеровокзалі, забезпечення авіаційної безпеки, наднормативна стоянка повітряного судна), послуги з наземного обслуговування повітряних суден та пасажирів в аеропортах, оренда аеропортових приміщень у частині використання для обслуговування міжнародних рейсів (офіси, стійки реєстрації та інші службові приміщення, які орендують авіаперевізники, що виконують внутрішні рейси), послуги персоналу з обслуговування повітряних суден.

Якою у світі є ставка ПДВ на внутрішні авіарейси

Ініціатори скасування ПДВ наголошують, що внутрішні авіаперевезення перебувають у дещо невигідному становищі у порівнянні з міжнародними. Оскільки міжнародні авіаперевезення вважаються експортом послуг, то ПДВ на вартість квитків не нараховується, пояснив нам кандидат економічних наук Олександр Хмелевський.

Проте якщо уважно подивитися на розрахунок вартості квитка на міжнародні авіаперевезення українських авіакомпаній, то можна побачити, що ПДВ включено у вартість квитка. Можливо, авіакомпанії стягують його з пасажирів, проте забувають перерахувати до Казначейства.

Георгій Зубко каже, що питання встановлення ставки податку на додану вартість на внутрішніх повітряних перевезеннях є політичним питанням в кожній державі ЄС, але їхній досвід демонструє практичну користь застосування знижених ставок до внутрішніх авіаперевезень. Усі країни Європейського Союзу, крім Данії, разом з основною ставкою ПДВ (яка не може бути менш як 15%) додатково запровадили знижені ставки (які не рекомендовано знижувати на менш як 5%). 

Літак (Фото: picabu)

До прикладу, у Польщі базова ставка податку на додану вартість становить 23%, а пільгові ставки (авіатранспорт, дитячі товари, будматеріали, товари та послуги для сільського господарства тощо) – 5% і 8%. Але попри вимоги євродиректив, які дозволяють звичайні знижені ставки, окремі країни все ж застосовують спеціальні знижені ставки (менш як 5%), зауважив Георгій Зубко.

Застосування зменшених (пільгових) ставок ПДВ на пасажирські перевезення транспортом є широко застосованою у світі практикою для підтримки та розвитку галузі, в тому числі в Німеччині, Великій Британії, Франції та інших країнах, – каже Олексій Бондар.

У Великій Британії, Ірландії та Данії ставка ПДВ на внутрішні авіаперевезення становить 0%. У Португалії та Швеції застосовується ставка 6%, у Польщі – 8%, в Іспанії, Франції, Італії – 10%. 

Чому авіакомпанії закликають зробити ставку ПДВ "нульовою"

Український авіаринок вже давно очікував зниження ставки ПДВ. Однак кожен, хто причетний до авіагалузі, підтримує повне скасування податку на додану вартість на внутрішні авіарейси. Тобто, авіакомпанії хочуть, аби ПДВ на внутрішні авіарейси в Україні становив 0%.

Звичайно, авіаперевізники зацікавленні в максимальному рівні зниження ставки – до 0%. Це дозволить максимально розвантажити вартість квитка від додаткових податкових зборів, як є з міжнародними авіаперельотами. Водночас бачимо, що навіть в ЄС є країни, які застосовують нульові ставки ПДВ на авіаперельоти, а міжнародні авіаційні організації активно підтримують будь-які ініціативи щодо зниження податків на повітряному транспорті, адже це робить авіаподорожі доступнішими та масовими", – каже Георгій Зубко.

Олександр Хмелевський зауважив, що внаслідок зниження ПДВ держбюджет буде втрачати щорічно від 200 до 500 млн грн. Проте навіть якщо вдасться знизити вартість авіаквитків на 10-20%, це не призведе до суттєвого зростання пасажиропотоку. Доходи населення України дуже низькі, тож люди надають перевагу дешевшим перевезенням, ніж швидкості та комфорту.

"Якщо, наприклад, зараз вартість перельоту за маршрутом Київ-Одеса в обидва кінці стартує від 2000 грн, то така ж подорож на автобусі буде коштувати від 500 грн, а на поїзді – від 300 грн. А проте в низці країн на внутрішні авіаперевезення ПДВ відсутнє або нараховується за пільговою ставкою", – резюмував економічний експерт.

Читайте також