Ексклюзив
Влада Києва хоче прибрати маршрутки зі столичних доріг, - заступник голови КМДА Костянтин Усов
Ексклюзив

Влада Києва хоче прибрати маршрутки зі столичних доріг, - заступник голови КМДА Костянтин Усов

5 Листопада 2021, 11:21
Заступник голови КМДА Костянтин Усов (Фото: КМДА)
У КМДА працюють над покращенням пасажирських перевезень та удосконаленням нових правил паркування

Нещодавно в КМДА презентували Нову паркувальну політику Києва.Тому спеціально для Парламент.ua заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Костянтин Усов розповів, які нововведення чекають киян.

Хто матиме пільги на паркування

За новими правилами, Київ поділено на декілька зон з різними цінами за паркування. Ви говорили, що деяким категоріям будуть надаватися пільги, наприклад, для екстрених служб. Що мається на увазі? Менша ціна чи взагалі безкоштовно?

Відповідно до законодавства України та рішень Київської міської ради, пільги на паркування мають люди з інвалідністю, ветерани та учасники бойових дій, а також автотранспорт спеціальних та екстрених служб. Уже в листопаді місто спільно з Міністерством соціальної політики завершить процес автоматизації обміну даними та надання пільг на паркування особам, що внесені до реєстру пільговиків.

Це означає, що людям з інвалідністю, ветеранам або учасникам бойових дій не доведеться окремо звертатися до міста, щоб довести своє право на пільгу?

Так. Наші інспектори з паркування матимуть доступ до електронних реєстрів пільговиків і під час проведення контролю бачитимуть, чи належить цей автомобіль учаснику бойових дій або іншому пільговику.

Автомобілі екстрених служб – швидка, поліція, комунальні аварійні бригади тощо - паркуватимуться безкоштовно.

Боротьба із самозахопленням паркомісць (Фото: КМДА)

Ще з’явилося таке поняття як резидентне паркування. Ви говорили на презентації Новох політики, що воно стосуватиметься тільки вздовж доріг біля будинків, але у своїх дворах жителі зможуть паркуватися безкоштовно. А за резидентне паркування все одно потрібно буде платити?

Ще раз хочу наголосити, що резидентне паркування - це не стягнення плати за паркування у ваших дворах чи на прибудинкових територіях. Ідеться виключно про паркування вздовж загальнодоступних вулиць і доріг, які не відносяться до території вашого будинку, а є паркувальними майданчиками, які належать всій громаді міста.

Платна парковка у Києві (Фото: КМДА)

Багато людей в центрі, де паркуватися дорого, не працюють, не гуляють, а живуть. Якщо ви живете в центрі все життя і паркуєте автомобіль недалеко від свого будинку, бо підземного паркінгу в досяжності не існує, - чи повинні ви платити повну ціну за кожну годину такого паркування?

Аналітик Єльського університету підготував для нас спеціальне дослідження, в якому детально вивчив системи з усіма їхніми плюсами й мінусами таких міст як Вашингтон, Ванкувер, Окленд, Лондон, Портленд та інших міст Північної Америки, Європи, Австралії та Азії.

Під час презентації передплаченого паркування (Фото: КМДА)

Для реалізації системи резидентного паркування у Києві ми обрали механізм, коли  кияни матимуть право на пільгу, якщо їх машина припаркована в певному радіусі від помешкання, де вони зареєстровані.

В рамках комплексного упорядкування паркувального простору міста наступного року буде запроваджено систему резидентного паркування.

Ми дамо можливість киянам платити менше за паркування у районі свого проживання.  Резидентське паркування буде працювати в радіусі до 400 метрів від будинку, де зареєстрований власник авто і діятиме на одне авто з кожного домоволодіння за пільговим річним абонементом зі знижкою 50%.

Це буде поширюватися виключно на І і ІІ тарифні зони паркування. (центр міста – ред.).

Які будуть штрафи за порушення правил паркування

За оплачений абонемент на паркування людина або організація від міста отримує спеціальний знак, яким позначає своє місце. До речі, можливо, буде введений якійсь штраф за захоплення чужого передплаченого паркомісця як за порушення паркування?

Ми хочемо повернути киянам самозахоплені паркувальні місця біля найбільш затребуваних точок у центрі Києва. Мова йде про паркувальні майданчики біля торгівельних центрів, салонів краси, бутиків, банків тощо. Часто припаркуватися там не можна не тому, що місць немає, а тому що вони заблоковані різноманітними організаціями, які почали ставити на паркомісця усілякий мотлох. Конуси, бутлі, саморобні таблички та фішки - символ того, що місце зарезервовано під когось особливого.

Під час презентації передплаченого паркування (Фото: КМДА)

Для нас особливим є кожен киянин. І тому ми оголосили операцію "Конус", і усіма силами й засобами столиці почали зачищати місто від цього сміття.

При цьому відповідальному бізнесу, якому для його діяльності необхідне паркування, ми запропонували альтернативу: офіційний договір з містом про бронювання машиномісця шляхом використання офіційного міського знаку єдиного стандарту.

Цей уніфікований інформаційний знак буде встановлюватись на заброньованих машиномісцях і свідчитиме, що послуга надана офіційно і це можна перевірити.

Якщо на одне машиномісце в межах одного паркомайданчика надійде більше однієї заявки, воно виставлятиметься на онлайн-аукціон. Участь у ньому зможе взяти будь-хто з киян, хто хоче скористатися послугою передплаченого паркування. Але ми передбачаємо, що це буде більше корпоративна послуга, спрямована на бізнесменів, які не можуть організувати свою економічну діяльність без того, щоб запропонувати відвідувачам можливість стати безпосередньо біля входу. Тим, щоб це місце не було зайняте, самостійно опікуватиметься той, з ким місто офіційно укладе договір.

Аукціони проводитимуться на незалежних платформах, і Київська міська державна адміністрація не зможе впливати на їхні результати. Але, якщо у рамках аукціону бізнес-центр "А", якому бракує машиномісця, в конкуренції з бізнес-центром "Б" перетворить цю суму в рази більшу - це буде чесна ціна, і місто від цього тільки виграє. Переможцем буде визначено того, хто запропонує більшу ціну.

При цьому, аби не перетворювати центр на територію тотально заброньованих бізнесом паркомайданчиків, діятиме обмеження на максимальну кількість машиномісць в межах одного майданчика, які можуть бути передані під бронювання. Їх буде не більше 40%. Мінімум 60% паркувального простору лишатиметься загальнодоступними для кожного з нас.

Чи планується збільшити штрафи за несплату за паркування?

Розмір штрафу за порушення правил паркування встановлений ст.152 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Штраф за несплачене паркування нараховується у 20-кратному розмірі від вартості однієї години паркування в конкретній зоні. У І зоні – це 700 грн., в ІІ – 500 грн, і в ІІІ – 100 грн відповідно.

Як боротимуться з "паркувальною мафією" в Києві

Як планується боротися з вже існуючою "паркувальною мафією"? Будуть якісь рейди разом з поліцією, адже місця, де ці люди збирають гроші, відомі.

Глобальна задача міста – знищити багатомільйонний тіньовий бізнес, який існував роками, і до незаконних операцій якого залучені тисячі людей. Це так звані "чорні паркувальники", які роками брали кеш з київських водіїв. Під приводом допомоги нам припаркуватися вони, насправді, обдурюють нас та незаконно вимагають гроші за паркування. Вони - поза законом, і те, що ви заплатите такому паркувальнику готівку, не звільняє вас від обов’язку офіційної оплати паркування та від штрафу, якщо ви не оплатите паркування місту.

Чорний паркувальник (Фото: КМДА)

Користуючись нагодою, ще раз закликаю водіїв не давати готівку самозванцям і пам’ятати про можливість безготівкової форми оплати через додатки "Київ цифровий", "Приват 24", Easy Pay та IPay.

У Києва немає "паркувальників" і немає нікого, хто приймає готівку. У Києва є інспектори з паркування, але вони теж не приймають готівку, їхня задача - виключно контроль.

Ви знаєте, що паркувальна мафія погрожує, шантажує і навіть фізично нападає на інспекторів з паркування. Тому сьогодні, поруч з інспекторами працює Муніципальна охорона.

В Києві має панувати закон і порядок. Інспектори працюють щодня у всіх районах міста, включно з тими місцями, де спостерігається найбільша концентрація "особливих" авто – в урядовому кварталі. Для міста не має значення ні марка авто, ні хто його власник, ні де він стоїть – якщо він порушує правила, інспекція його оштрафує, а якщо він створює істотні перешкоди дорожньому русі – евакуює.

До речі, скільки в Києві працює приватних підприємств з евакуації автотранспорту? І скільки інспекторів з паркування?

Зараз у місті працюють евакуатори комунальних підприємств - Центру організації дорожнього руху та Київтранспарксервіс - та 25 інспекторів з паркування. Але на 14 430 наших муніципальних паркомісць для ефективного контролю треба значно більше сил. Тож ми змінили структуру Департаменту транспортної інфраструктури. У зв’язку зі збільшенням кількості постанов про вчинення правопорушень, які інспектори виписують щодня на вулицях міста, збільшено штат Відділу забезпечення розгляду справ про адміністративні правопорушення та розширено штат Інспекції. До кінця цього року ми плануємо набрати 80 інспекторів, а до кінця наступного - 250. Користуючись нагодою, запрошую молодих людей з вищою освітою на державну службу на пристойну зарплату і усіма перевагами держслужби у вигляді соцпакету, оплачуваної відпустки тощо.

Як працюватимуть столичні маршрутки за новими правилами

КМДА оголосило план на покращення перевезень. Тож дуже цікаво, чи передбачається збільшити кількість маршруток найближчим часом?

Наша мета – взагалі прибрати маршрутки з міських доріг. Кияни заслуговують на комфортабельний зручний європейський транспорт. Для цього ми оголосили про новий стандарт маршрутних перевезень і змінили умови конкурсу на визначення перевізників на міських маршрутах загального користування.

Ми висунули конкретні умови: забезпечення більшої доступності автобусів для маломобільних пасажирів та людей з інвалідністю, заборона звукового та візуального забруднення, не менше 5 спеціальних кнопок зупинки на вимогу, дотримання температурного режиму в салоні, обладнання автобусу системами обігріву та додатковим простором для перевезення щонайменше одного інвалідного чи дитячого візка або велосипеда.

В салоні також має бути розміщений інформаційний стенд затвердженого містом зразка. На ньому буде велике фото водія, номер автобуса, а також інша інформація щодо перевізника та контактів для зворотного зв’язку. Це дасть можливість пасажиру швидше надіслати пропозицію чи скаргу, яку буде опрацьовувати міський контактний центр 15-51 і Служба комунальних перевезень. Також за новими умовами водії повинні бути забезпечені типовим форменним одягом.

Київська маршрутка (Фото: КМДА)

Перший такий конкурс з новими вимогами ми провели у червні, і тоді через невідповідність вимогам конкурсний комітет та Департамент транспортної інфраструктури прийняв безпрецедентне рішення про недопущення 22 конкурсних пропозицій із 35. Серед основних причин недопуску – порушення законодавства при підготовці пакетів документів, що вказує на те, що перевізник подався з транспортом, який не відповідає нормам, установленим як стандарт.

Салон маршрутки (Фото: КМДА)

Наступний конкурс ми оголосили 10 грудня, і на ньому ще більше посилили вимоги. Відтепер до участі у конкурсі допускаються автобуси пасажиромісткістю від 60 місць, стандарту ЄВРО 5. Також окрім попередніх вимог, які також зберігаються, від перевізників вимагається встановити в автобуси датчики підрахунку пасажиропотоку, а також мінімум 4 відеокамери відеоспостереження з високою чіткістю зображення. Вони мають бути розташовані над входами в транспортний засіб і в передній та задній частинах салону для запису відео внутрішнього простору та в кабіні водія. Запис зберігатиметься упродовж двох місяців, і місто матиме можливість його використовувати.

Ми запрошуємо перевізників з усієї України. Якщо у вас є гарний, повнорозмірний рухомий склад, ви відповідальний, чесний перевізник і готові надавати якісну послугу за стандартами Києва, ми чекаємо вас на конкурсі. Місто гарантує вам чесні прозорі умови без монополії та "улюбленців".

Додаткові угоди, які мають підписати перевізники, - про що вони?

Оновлені вимоги стосуються переможців конкурсів. Перевізникам, які здійснюють перевезення поки що за умовами попередніх договорів, місто запропонувало підписати додаткові угоди, які містять більшість вищезазначених оновлених вимог. Але після завершення терміну дії договорів вони зможуть взяти участь у конкурсі лише за умови відповідності новим стандартам. Станом на зараз на більшу половину маршрутів вже підписано нові договори. 79 із 150 маршрутів вже працюють за новими договорами, і ще 75 маршрутів обслуговує КП "Київпастранс".

 Як планується контролювати перевізників?

Влітку за втратою довіри місто звільнило у повному складі Комунальну службу перевезень, завдання якої - контролювати виконання умов договорів. Після заміни особового складу Служби Департамент внутрішнього контролю КМДА розпочав моніторинг конкурсних документів минулих років, який триває і досі. Аудит виявив численні порушення й підробку документів, які подавали перевізники, щоб перемогти у конкурсі.

Наприклад, перевізник подає на конкурс документи, в яких вказано, що на конкретному маршруті їздитимуть "Атамани" 2019 року. Перемагає. А потім по факту випускає на маршрут старий "Богдан" 2008 року випуску. І ці "Атамани" подає на наступний конкурс. І так постійно, що зрештою призвело до того, що вулицями Києва їздить купа іржавого мотлоху.

Маршрутка їздить з битим склом (Фото: КМДА)

Виявивши це, ми почали розривати договори з такими перевізниками. Станом на сьогодні розірвано угоди з чотирма приватними перевізниками по 28 київським маршрутам. 16 з них буде заміщено силами КП "Київпастранс".  Це маршрути за номерами 157, 177, 178, 181, 182, 523, 542, 586, 575, 151, 410, 582, 249, 514, 498 та 228. По решті 7-ми відбувається юридичне оформлення документів щодо розірвання угод, і вони теж, імовірно, будуть повернуті КП "Київпастранс". І ще на 5 маршрутів надав свій рухомий склад, який відповідає вимогам міста, приватний перевізник.

Проте маршруточна мафія не хоче втрачати позиції і в кращих традиціях 90-х вдалася до агресії. Вона воює з нами в трьох площинах: фізичне насильство, юридичні диверсії та інформаційні атаки на менеджерів міста. Витрачає багато часу, сил, фінансів. Намагалися групою тітушок фізично зірвати нам конкурс у червні. Б’ють молотками вітрові стекла автобусів інших перевізників, блокують їхній рух. Здійснили збройний напад на приватного перевізника, внаслідок чого у одного співробітника – черепно-мозкова травма, у іншого – вогнепальні поранення кінцівок. Влаштували перфоманс під мерією та витратили купу грошей на брудні інформаційні вкиди. І ще – через "ручні" суди заблокували місту здійснювати перевірки своїх маршрутів, достроково розривати договори у разі виявлення суттєвих порушень та виставляти ці маршрути на конкурси.

Тітушки зривають конкурс (Фото: КМДА)

Звісно, не може бути так, щоб місто не могло контролювати якість послуги, яку надає киянам приватний бізнес. Після того, як апеляційний суд задовільнить наші скарги та скасує ці ухвали, ми звернемося до Вищої ради правосуддя з тим, щоб притягнути до відповідальності суддів, які їх винесли з умисним порушенням норм права. Також будемо позиватися на кожне неправдиве звинувачення.

Такими мають стати усі маршрутки Києва (Фото: КМДА)

Місто має твердий намір реформувати галузь пасажирських перевезень і повернути киянам довіру до громадського транспорту. Ще ніколи купка агресивних, але не дуже розумних людей не перемагала реформу, яку вітаюсь усі кияни.

Читайте також