Борги за комуналку: коли можуть відключити газ, світло і воду та чи можна цього уникнути

Звичайно найраціональнішим рішенням є своєчасна оплата комунальних рахунків та раціональне споживання ресурсів
Головне
Борги за комуналку: коли можуть відключити газ, світло і воду та чи можна цього уникнути
Комунальні послуги, лічильник, платіжка Фото: https://t.me/zoda_gov_ua
12 Січня 2024, 16:46
читать на русском

Якщо говорити про те, які послуги можуть відключати насамперед, то перш за все йдеться про електро- та газопостачання. У випадку з теплом чи водою відключити непросто з технічної точки зору, а іноді неможливо це зробити.

Електроенергія

Зазначимо, такого поняття як мінімальна заборгованість, за яку можуть відключити від електропостачання, немає. Тому відключення можливе за будь-яку прострочену суму. Але, як правило, в першу чергу без світла залишаються абоненти з найбільшою сумою боргу з урахуванням періоду заборгованості.

Також законодавство не встановлює мінімального періоду. Досить не сплатити рахунок до 20 числа включно, як у постачальника з'явиться право розпочати процедуру відключення. Хоча, як показує практика, у більшості випадків у споживача є один-два місяці, щоб вжити заходів та уникнути неприємних наслідків.

Відключення за борги може відбуватися за такою процедурою. Постачальник не пізніше 10 робочих днів до дати відключення має направити письмове повідомлення із сумою заборгованості, обґрунтуванням, числом та часом припинення подачі світла, ПІБ та підписом відповідальної особи.

При цьому датою отримання вважається дата особистого вручення (підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції), третій день з дати отримання поштовим відділенням (якщо надіслали рекомендованим листом). Інший спосіб сповіщення може бути передбачений договором із постачальником або оператором системи розподілу. Якщо абонент погасить борги та повідомить постачальника, то постачання електроенергії не припиняється.

Відновлення подачі світла здійснюється протягом 3-5 робочих днів (місто/сільська місцевість) після того, як споживач усуне порушення. Витрати покриваються рахунок коштів, відшкодовуваних споживачем.

Газ

Відповідно до правил, якщо побутовий споживач не сплатив за спожитий газ протягом 10 днів після терміну, визначеного договором поставки, постачальник має право застосувати заходи щодо відключення, надіславши письмове повідомлення. У ньому мають бути зазначені підстави та дата припинення газопостачання. Вона не може бути раніше ніж через 3 дні після дати отримання повідомлення.

Якщо правила порушує постачальник, абонент має право оскаржити припинення подачі газу в суді. Підставами для позову можуть бути невказана вимога постачальника щодо необхідності самостійного припинення відбору газу або невказана сума боргу, яка не відображалася в акті про відключення.

Відновлення газопостачання здійснюється оператором системи розподілу протягом 2 робочих днів у містах та 5 календарних днів у сільській місцевості після письмового звернення споживача (його постачальника), після усунення порушень (наприклад, погашення або реструктуризація боргу) та відшкодування витрат оператору на відключення/підключення до системи.

Вода

У разі несвоєчасних платежів за централізоване водопостачання споживач сплачує пеню у розмірі, встановленому в договорі, але не більше 0,01% суми боргу за кожний день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, який слідує за останнім днем граничного строку внесення плати.

Порядок відключення прописано у законі "Про житлово-комунальні послуги". Відповідно до ст. 26 виконавець має право припинити подачу води, якщо абонент не погасив борги протягом 30 днів із дня отримання попередження. Яке скеровується не раніше наступного робочого дня після закінчення крайнього терміну оплати, визначеного у договорі.

Підключення відбувається протягом 1 дня з дати повного погашення боргів або з дати укладання договору реструктуризації. Витрати підлягають відшкодуванню з допомогою споживача. При цьому дії щодо обмеження (припинення) послуг не мають призводити до порушення прав та інтересів інших абонентів (у багатоквартирному будинку).

Як реструктуризувати борги за воду, світло і газ

Зазначимо, варіант із реструктуризацією боргу актуальний і для тих, хто має велику заборгованість за світло та інші комунальні послуги. Зокрема, регіональні постачальники електроенергії закликають абонентів, які не можуть сплатити борги одним платежем, звернутися для укладення такого договору.

Які для цього необхідні документи, треба уточнити у свого постачальника. Орієнтовний список:

довідка про склад сім'ї

довідка про доходи дорослих членів сім'ї, які проживають разом

заяву на реструктуризацію боргу

якщо в сім'ї є безробітні, потрібен підтверджувальний документ

Угода про погашення боргу укладається з власником будинку чи орендодавцем.

Відповідно до постанови №1405, якщо споживач не проживає за своєю адресою понад 30 календарних днів, він має подати заяву та документальне підтвердження постачальнику комунальних послуг в електронній чи паперовій формі. Це можуть бути довідки з місць тимчасового проживання, роботи, навчання, лікування, військової служби, відбування покарання тощо. У такому разі йому не виставлятимуться рахунки.

Нагадаємо, Кабмін наприкінці грудня скасував заборону на припинення житлово-комунальних послуг, нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) та стягнення заборгованості за ЖКП для населення у разі несплати.

Згідно з постановою, мораторій на відключення від послуг, нарахування пені та стягнення заборгованості продовжить діяти тільки для на територіях, на яких ведуться бойові дії та тимчасово окупованих РФ, відповідно до переліку Мінреінтеграції.

Читайте також