До 34 тисяч гривень штрафу: без маски на вулицю - зась

Анастасія Блинду

адвокатка Адвокатського об’єднання "Лещенко, Дорошенко і партнери"

До 34 тисяч гривень штрафу: без маски на вулицю - зась
Люди в захисних масках йдуть пішохідним мостом (Фото: УНІАН)
24 Березня 2021, 13:16
читать на русском
Юристка роз'яснила нові правила носіння масок у "червоних зонах"

У зв’язку зі зростанням кількості хворих в Україні на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2021 р. № 230 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Де не можна перебувати без маски

За даними Міністерства охорони здоров'я, наразі до "червоної" зони входять Київ, Київська, Житомирська, Закарпатська, Івано-Франківська, Чернівецька, Одеська, Сумська та Львівська області. З 25 березня карантинні обмеження "червоної" зони впроваджують також у Дніпрі.

Отже, у цих областях відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2021 р. № 230 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 забороняється перебування на територіях загального користування без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.

У зв’язку із цим, варто нагадати, що фактично перелік місць, які входять до поняття території загального користування закріплені у статті 13 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", а саме:

  • парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам'ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики;
  • пам'ятки культурної та історичної спадщини;
  • майдани, площі, бульвари, проспекти;
  • вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки;
  • пляжі;
  • кладовища;
  • інші території загального користування;
  • прибудинкові території;
  • території будівель та споруд інженерного захисту територій;
  • території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об'єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту, які визначені відповідними актами органів місцевого самоврядування.

Отже, знаходячись у цих місцях в регіонах, які віднесені до "червоної" зони, громадяни повинні перебувати у вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно.

Яка відповідальність за неносіння масок у "червоних зонах"

У випадку ж недотримання указаних норм, встановлених постановою Кабінету Міністрів України, особи можуть нести відповідальність, встановлену чинним законодавством.

Так, статтею 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення закріплена адміністративна відповідальність за:

  1. Порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України "Про захист населення від інфекційних хвороб", іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами, яка тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Це штраф у розмірі від 17 000 грн до 34 000 грн.
  2. Перебування в громадських будинках, спорудах, громадському транспорті під час дії карантину без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно, яка тягне за собою накладення штрафу від десяти до п’ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Це штраф у розмірі від 170 грн до 255 грн. 

Читайте також

Хто контролюватиме дотримання масочного режиму

Так, згідно зі статтею 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218 - 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені на те посадові особи:

  1. За ч. 1 ст. 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення: органи Національної поліції, органи охорони здоров’я, органи державної санітарно-епідеміологічної служби, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій зі здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників);
  2. За статтею 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення: посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами (а у населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчими органами, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад.
карантин

(Фото: УНІАН)

Що стосується підпорядкованості справ про адміністративне правопорушення, тобто це визначена законом сукупність повноважень відповідних органів щодо розгляду справ, віднесених до їх компетенції, то:

  1. Відповідно до статті 219 Кодексу України про адміністративні правопорушення виконавчі комітети (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчі органи, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною другою статті 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
  2. Відповідно до статті 221 Кодексу України про адміністративні правопорушення судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені  частиною першою статті 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
  3. Відповідно до статті 222 Кодексу України про адміністративні правопорушення органи Національної поліції розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені частиною другою статті 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
  4. Відповідно до статті 236 Кодексу України про адміністративні правопорушення органи державної санітарно-епідеміологічної служби розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені  частиною другою статті 443 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Чи можна оскаржувати штрафи за неносіння масок

Однак, у випадку притягнення особи до адміністративної відповідальності за статтею 443 Кодексу України про адміністративне правопорушення, слід пам’ятати, що постанова суду першої інстанції підлягає оскарженню в апеляційному порядку особою, щодо якої така постанова винесена, так само й постанова уповноваженого органу на її винесення підлягає оскарженню до суду, у випадку незгоди з її винесенням особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності.

Разом з тим, радимо дотримуватись встановлених правил з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, недопущення вчинення адміністративних правопорушень та притягнення до відповідальності та зичимо усім міцного здоров’я.


Контекст. Уряд видав постанову, якою заборонив громадянам у "червоних зонах" перебувати на вулиці та інших місцях загального користування без захисних масок. Дізнатися, про карантинні обмеження у регіонах можна тут.

1