Пропозиція Зеленського щодо КСУ суперечить Конституції

Артем Донець

Керуючий партнер АО "Донець і партнери", член Ради Відділення Асоціації правників України в Харківській області

Пропозиція Зеленського щодо КСУ суперечить Конституції
Конституційний Суд України (фото: КСУ / Facebook)
2 Листопада 2020, 20:26
читать на русском
Рішення Конституційного суду не можуть бути скасовані чи переглянуті жодним іншим органом державної влади, зокрема й шляхом прийняття відповідного закону

Президентом України Володимиром Зеленським, до Верховної Ради України було подано законопроєкт "Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства" (за № 4288 від 29.10.2020 року).

Про що йдеться у законопроєкті Зеленського щодо КСУ

Вказаний законопроєкт має дві цілі:

  1. визнання рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020 у справі № 1-24/2020 (393/20) від 27.10.2020 року – нікчемним (тобто, фактичне скасування вказаного рішення);
  2. припинення повноважень всього складу Конституційного Суду України. При цьому, у пояснювальній записці до вказаного законопроєкту процитовано ст. 8 Конституції України (забезпечення необхідності дотримання верховенства права), а важливість його прийняття обґрунтована "…необхідністю забезпечити збереження європейського та євроатлантичного вибору українського суспільства, дотримання принципу верховенства права конституційними органами…".

З приводу вказаного законопроєкту слід зазначити, що він не може бути прийнятий Верховною Радою України, адже повністю суперечить Конституції України та іншим законам України, які є чинними на сьогодні.

Що не так з проєктом президента

Так, стаття 147 Конституції України проголошує, що Конституційний Суд України розв'язує питання про відповідність Конституції України законів України та у передбачених цією Конституцією випадках інших актів, здійснює офіційне тлумачення Конституції України, а також інші повноваження відповідно до цієї Конституції. Діяльність Конституційного Суду України ґрунтується на принципах верховенства права, незалежності, колегіальності, гласності, обґрунтованості та обов’язковості ухвалених ним рішень i висновків.

Положеннями статті 1512 Конституції України закріплено, що рішення та висновки, ухвалені Конституційним Судом України, є обов’язковими, остаточними та не можуть бути оскаржені.

Таким чином, логічним є висновок про те, що рішення Конституційного Суду України з жодних підстав не можуть бути скасовані та/або переглянуті жодним іншим органом державної влади, в тому числі і шляхом прийняття відповідного закону про їх скасування. Іншими словами – не можливо скасувати рішення Конституційного Суду України прийняттям закону. Водночас прийняття вказаного законопроєкту є прямим порушенням принципу верховенства права та юридичної визначеності, що закріплено Конституцією України та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод.

Детальніше про рішення Конституційного суду читайте у матеріалі "Парламент.UA": КСУ проти всіх: що тепер буде з е-декларуванням

Що ж стосується припинення повноважень складу Конституційного Суду України, то слід зауважити, що стаття 149 Конституції України закріплює незалежність і недоторканність судді Конституційного Суду України, яка гарантується Конституцією і законами України.

Підстави та порядок звільнення з посади судді Конституційного Суду України чітко визначено статтею 21 Закону України "Про Конституційний Суд України" № 2136-VIII від 13.07.2017 року. Слід зауважити, що рішення про звільнення судді Конституційного Суду України приймається самими суддями на спеціальному пленарному засіданні. Натомість у зазначеному нормативному положенні не має жодної згадки про те, що суддя Конституційного Суду України, може бути звільнений з посади прийнятим законом України. Таким чином, прийняття вказаного законопроєкту який передбачає звільнення всього складу Конституційний Суд України буде не тільки порушенням вже вказаних принципів верховенства права та юридичної визначеності, а й втручанням з боку органів державної влади у діяльність Конституційного Суду України, як органу конституційної юрисдикції.

Які можуть бути наслідки ухвалення ВР проєкту закону про КСУ

Резюмуючи вищевикладене, можна стверджувати, що прийняття Верховною Радою України законопроєкту "Про відновлення суспільної довіри до конституційного судочинства" (за № 4288 від 29.10.2020 року), який подано Президентом України Зеленським В.О., не тільки призведе до порушення Конституції України, а й буде слугувати свідченням того, що принцип верховенства права в Україні проголошено тільки "на папері" та значно віддалить процес інтеграції з Європейським Союзом. Адже держава на тривалий час фактично позбудеться єдиного органу, який міг тлумачити Конституцію України, а також перевіряти закони України, які приймаються Верховною Радою України на відповідність положенням Конституції.

Детальніше про протистояння президента з Конституційним судом читайте у матеріалі "Парламент.UA": Державний колапс: чим небезпечний законопроєкт Зеленського про КСУ