Чергова спроба НЕДО/ПЕРЕ-реформування СБУ: диверсія чи відстоювання корисливих інтересів?

У СБУ вважають, що реформа відомства не на часі через війну з росією
Ексклюзив
Чергова спроба НЕДО/ПЕРЕ-реформування СБУ: диверсія чи відстоювання корисливих інтересів?
СБУ (фото: Facebook)
30 Травня 2022, 13:11
читать на русском

У розпал війни в медійному просторі все частіше порушуються питання реформи безпекового сектору та розвідспільноти. При чому дискусії активізуються під час оприлюднення законодавчих ініціатив щодо внесення змін у нормативно-правові акти, які регулюють діяльність спецслужб та правоохоронних органів.

Найбільший резонанс викликала ініціатива про створення Служби воєнної розвідки та контррозвідки України. Зокрема, в частині передачі Департаменту військової контррозвідки СБУ до Головного управління розвідки Міністерства оборони України.

У самій СБУ нині вважають, що проведення реформи у нинішньому становищі не на часі, може зашкодити безпеці державі, оскільки усі сили спецслужби залучені для протидії військовій агресії на всіх фронтах. З іншого погляду такому авторству і реформі можна дати і правову оцінку, але вона буде на межі з протиправними діями, які можна трактувати як диверсію або підривну діяльність проти України.

Чи є негативом ініціатива поєднати в одній службі воєнну розвідку та контррозвідку - питання для дискусій. Насправді у такого підходу можуть бути і переваги.

Аналіз організації подібних структур багатьох країн НАТО показав, що досить часто ці функції поєднуються в рамках одного органу. Поєднання воєнної розвідки і контррозвідки в одних стінах може стати серйозною перевагою і покращити координацію за цими напрямками.

Водночас основним завданням СБУ є забезпечення державної безпеки України, загрози та виклики якій можуть мати і внутрішньодержавне, і іноземне походження. СБУ тісно співпрацює з партнерами з інших країн, щоб ефективно забезпечити безпеку України та ключові національні інтереси.

Служба безпеки України підтримує контакти з спецслужбами та правоохоронними органами інших країн, профільними структурами у складі міжнародних організацій.

Читайте також

У глобалізованому світі загрози безпеці наших основних партнерів також впливають на безпеку України. Саме тому у багатьох сферах своєї роботи СБУ покладається на підтримку партнерських спеціальних служб і правоохоронних органів.

Відокремлення військової контррозвідки звужує можливості для співробітництва та обміну інформації, в першу чергу із сильними західними спецслужбами, які є союзниками Україні у протистоянні агресивній політиці Російської Федерації, зокрема у військовій сфері.

Відповідно до законопроєкту щодо реформування СБУ, розслідування підслідних цьому органу злочинів після 2024 року має перебрати ДБР. Але авторитет цього органу, м’яко кажучи, не бездоганний, нагадують джерела "Європейської Правди", яка також долучилась до вивчення вказаного питання.

В умовах військової агресії Росії відокремлення слідства від СБУ не є нагальною потребою. Обсяги роботи щодо розслідування військових злочинів країни-агресора, фактів шпигунства, колаборації, пособництва РФ вражають. Не зважаючи на це, СБУ виконує свою роботу відповідно до процесуальних норм та законодавства України.

Разом з тим, розширення підслідності СБ України стало необхідним після розв’язання РФ повномасштабної війни на території України. До сфери компетенції СБ України віднесли нові злочини: це колабораційна діяльність (стаття 111-1 КК України), пособництво державі-агресору (стаття 111-2 КК України) та несанкціоноване поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану (стаття 114-2 КК України) та деякі інші.

Читач погодиться, що необхідність розслідування подібних злочинів є вкрай необхідним. Але досвід їх розслідування сьогодні є лише в СБУ, який накопичувався роками, оскільки склади злочинів є суміжними із тими, що належать до компетенції спецслужби.

Поєднання вказаного досвіду, правоохоронної та спеціальної функції СБУ – це те, що може стати виходом з глухого кута, до якого дійшли майже всі правоохоронні органи, спецслужби та антикорупційні структури, які піддались поспішним реформам. Реформа СБУ, без сумніву, необхідний і нагальний крок. Але однозначно реформувати потрібно вчасно, не під час воєнного стану.

Читайте також