Подільський міст розбрату: скільки мільярдів зникло за роки будівництва в Києві

Нові кримінальні провадження через Подільсько-Воскресенський міст та до чого тут Кличко
Ексклюзив
Подільський міст розбрату: скільки мільярдів зникло за роки будівництва в Києві
Подільсько-Воскресенський міст (Фото: УНІАН)
19 Серпня 2021, 11:30
читать на русском

Багатостраждальний Подільсько-Воскресенський міст можна сміливо назвати одним з найстаріших довгобудів столиці. Історія його зведення старша за Незалежну Україну, постійно супроводжується скандалами, а останнім часом і кримінальними провадженнями. Коли нарешті зведуть Подільський міст, скільки могли вкрасти за роки будівництва та чому мер Віталій Кличко заявляє про політичне переслідування розбирався Парламент.UA.

Історія зведення Подільсько-Воскресенського мосту

Проєкт мосту, що мав з’єднати Київський Поділ та житлові райони на лівому березі міста, узгодили ще у 1990 році. Тобто фактично довгобуду Подільському мосту більше років, ніж Незалежній Україні, яка цьогоріч святкуватиме 30 річницю. За планом, мостом також мала проходити нова Подільсько-Вигурівська лінія метро. Розпочати самі роботи мали ще 1993-го, однак все пішло не за планом від самого початку.

Через брак коштів будівництво стартувало лише наприкінці 2003 році. Звести міст мали за п’ять років. Однак цей амбіційний прогноз не справдився. Головний архітектор проєкту Георгій Фукс не дочекався реалізації свого проєкту та помер у 2008 році.

Натомість зведення мосту геть зупинилося до 2010 року. Втім після чергового траншу фінансування тоді ж мали встановлювати головну арку. Аби це зробити використовували унікальний плавучий кран "Захарій LK-600" виробництва суднобудівного заводу "Кузня на Рибальському". Втім і тут так просто все не минулося. "Захарій" змонтував чотири з шести сегментів, зламався та впав у воду. Після цього будівельні роботи то відновлювалися, то зупинялися через брак фінансування та нескінченні суди.

Подільський міст (Фото: КМДА)

До повноцінних робіт повернулися лише у 2017 році. Інститут "Київдормістпроєкт" тоді оцінив готовність мосту на 65%. До 2019 року на зведення мосту витратили понад 5 мільярдів гривень, і, як з’ясувалося, для його завершення знадобиться ще близько 6 мільярдів.

Окрім того, терміни завершення робіт також постійно зсуваються. Столичний мер Віталій Кличко заявляв, що роботи завершать до кінця 2020 року. А потім у лютому цьогоріч заявив, що міст відкриють до літа. Натомість термін здачі мосту перенесли на кінець 2021 року.

Заступник Кличка Микола Поворозник відзначив, до кінця року запустять автомобільне сполучення переправою та розпочнуть активне будівництво лінії метро на Троєщину. А сам столичний очільник пообіцяв звільнити свого профільного заступника з питань транспорту Олександра Густєлєва, якщо до кінця цього року мостом не поїдуть авто.

Я говорив з профільним замом — це Олександр Олександрович Густєлєв. Це не жарти — це чітка відповідальність. І людина повинна контролювати, для того щоб ні в якому разі потім не знаходили причини, чому ми не можемо вчасно. Тому це відповідальність профільного зама, - наголосив Кличко.

Розкрадання на побудові Подільського мосту

Торік правоохоронці повідомили про відкрите кримінальне провадження за підозрою у розкрадання бюджетних коштів під час будівництва подільського мосту. За версією слідства, службові особи розпорядника бюджетних коштів, генпідрядника та ще двох підприємств завищували обсяги та вартість робіт. Через це сума завданих збитків може сягати 80 млн гривень. В межах провадження тоді правоохоронці провели 17 обшуків.

Цьогоріч обшуки продовжилися, однак вже за іншими провадженнями. У травні "трусили" приватне підприємство, яке здійснювало будівельні роботи на мості, за підозрою в ухиленні від сплати податків на суму 9 млн грн.

Днями ж пройшла нова гучна хвиля обшуків у справі будівництва Подільського мосту. Зокрема  в приміщеннях Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, КП "Дирекція з будівництва шляхово-транспортних споруд м. Києва", ДП "Укрдержбудекспертиза", у генерального підрядника, а також у підрядних організаціях.

Через порушення під час зведення мосту у 2017 році бюджету Києва завдали збитків на суму понад 4,5 млн грн.

Своєю ж чергою столичний міський голова Віталій Кличко заявив, що масові обшуки на комунальних підприємствах - політично вмотивовані і є тиском на місцеву владу.

Масові обшуки, що паралізують роботу комунальних підприємств і структурних підрозділів міської влади, і які тривають вже кілька місяців, є системним тиском. Політично мотивованим тиском на владу Києва. Ці дії спрямовані на дискредитацію столичної влади та мене особисто. Та на створення перешкод для втілення важливих для міста і киян проєктів. І робиться це з однією метою – спаплюжити мою репутацію. Та створити підґрунтя, щоб, всупереч Конституції, призначити головою КМДА зальотного ставленика, а не того, кого обрали кияни, - наголосив Віталій Кличко.

Масові обшуки на комунальних підприємствах

До цього прокотилася ще одна хвиля масових обшуків у Київській мерії та комунальних підприємствах у травні цьогоріч. За різними провадженнями правоохоронці трусили зокрема "Київський інститут земельних відносин", департаменти містобудування та архітектури, земельних ресурсів, соціальної політики КМДА, а також "Київзеленбуд", "Спецжитлофонд", "Київміськсвітло", "Київавтодор", "Київський Метрополітен" та ще низку комунальних підприємств. В результаті вручили 10 підозр.

Обшукували тоді навіть будинок, де мешкає міський голова Віталій Кличко, щоправда, не його квартиру.

обшуки

(Фото: Київська міська прокуратура)

Не зупинилися правоохоронці і цього місяця після обшуків у справі Подільського мосту. Наступного дня прийшли проводити слідчі дії до "Житлоінвестбуд-УКБ" через ймовірне розкрадання коштів на ремонті дитячих садків, а також у КП "Київкомунсервіс" через підозру в організації злочинних схем на вивезенні сміття.

Читайте також

Чим завершаться провадження щодо Подільського мосту

Як відзначив у коментарі Парламент.UA політичний експерт та політтехнолог, засновник центру "Ейдос" Віктор Таран, перипетії довкола моста тривають уже не перший рік, правоохоронці порушили низку кримінальних справ. Однак усі вони наче зависли в повітрі.

Після двох років процесуальних дій ми не маємо найголовнішого: передачі справи прокуратурою до суду та вироку. Поки цього не відбудеться Кличко може заявляти, що це політичне переслідування і в цьому буде певна логіка, оскільки за два роки вже б мали щось знайти. 

Тому прокуратура та Офіс президента опинились у дуже складній ситуації, вони намагаються пришвидшити справу, шукати нові документи, аби довести справу до вироку. Вони не розуміють, що більше вони тримають цю справу у підвішеному стані, то більше вона бумерангом битиме по Офісу президента, у той час, як раніше вона била по рейтингу Кличка, - відзначив експерт.

Водночас експерт відзначив, що конфлікт між Кличком та центральною владою і президентом Зеленським зокрема, виник ще рік тому.

Шукати відповідь треба у тезі президента в червні під час першої річниці своєї інавгурації: "Мери міст не можуть бути в опозиції до президента". Тобто Зеленський не сприймає будь-яку критику, опозицію з боку мерів. Водночас в усьому світі місцеве самоврядування - це окрема гілка влади і саме мери міст часто кидають виклик центральним рівням, до того ж зчаста досить успішний, - пояснив Віктор Таран. 

1