Поліція в Україні фіксуватиме порушення прямо на ходу: подробиці

Боротьба зі смертністю на дорогах стане більш технологічною
Ексклюзив
Поліція в Україні фіксуватиме порушення прямо на ходу: подробиці
Фото: Flickr

За статистикою патрульної поліції, перевищення швидкості цьогоріч є другою причиною усіх ДТП на дорогах України. Водночас найбільшою за смертельністю.

Днями поліція отримала чотири автомобілі для установки комплексів фіксації порушень у попутному та зустрічному напрямках "Фантом". Радари, яку будуть встановлені на ці авто, на ходу відстежують та фіксують швидкість автівок попереду та позаду.

Крім того, Кабінет міністрів затвердив нову Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні до 2023 року.

Скільки українців загинули у ДТП за 2020 рік

В Україні станом на 1 грудня від початку року трапилось 150 267 ДТП, внаслідок яких загинули 3 197 людей та 29 320 дістали травми.

Зокрема, 34 257 ДТП сталось саме через перевищення безпечної швидкості. Внаслідок таких аварій загинули 1 596 людей та 10 471 травмувалась.

Варто зауважити, що внаслідок 62 тис. порушень правил маневрування загинули 490 та травмувались 6 213 людей.

ЗупиниЛося

Фото: ЗупиниЛося

У коментарі Парламент.UA журналіст, засновник проєкту "ЗупиниЛося" Костянтин Андріюк зауважив, що ситуація з перевищенням швидкості в Україні катастрофічна. Він також додав, що перевищення часто збільшує наслідки аварій, які трапились з інших причин.

В Україні дуже розповсюджене ДТП коли на перехресті водій, що здійснює лівий поворот не пропускає зустрічне авто, яке рухається прямо. Можна звичайно сказати, що водій повертаючи не пересвідчився у безпеці та порушив. Однак якби зустрічне авто не гнало зі значним перевищенням швидкості, можна було б уникнути ДТП, або щонайменше її наслідки не були б настільки катастрофічними для водіїв та пасажирів, - зауважив Андріюк.

Він додав, що навіть у ДТП з пішоходом, при дотриманні швидкісного режиму, наслідки будуть значно менші, оскільки людина ймовірно виживе.

Водночас він поділився спостереженням, що наразі влада дуже мало робить, щоб якось вплинути на ситуацію з перевищеннями швидкості. На думку журналіста, керівники міст мали б опікуватись будівництвом відповідної інфраструктури, яка б обмежувала можливість порушувати швидкісний режим.

Він також відзначив, що останнім часом, завдяки камерам автоматичної фіксації порушень, а також роботі поліціянтів з пристроями TrueCam, ситуація на трасах поступово покращується. Однак у містах, за словами журналіста, ситуація надалі погана, оскільки недостатньо камер і TrueCam.

Вже минуло майже пів року від запуску камер автофіксації у Києві. Усі водії вже вивчили де вони встановлені та скидають швидкість у тих місцях. Тож камери працюють, - зауважив Андріюк.

Читайте також

Яка в Україні відповідальність за перевищення швидкості

Зауважимо, що згідно з Правилами дорожнього руху, у населених пунктах рух транспортних засобів дозволяється зі швидкістю не більше 50 км/год, якщо там не встановлено знаків з іншим обмеженням.

Водночас поза населеними пунктами на всіх дорогах та на дорогах, що проходять через населені пункти діють такі швидкісні обмеження:

  • автобусам (мікроавтобусам), що здійснюють перевезення організованих груп дітей, легковим автомобілям з причепом і мотоциклам — не більше 80 км/год;
  • транспортним засобам, якими керують водії зі стажем до 2 років, — не більше 70 км/год;
  • вантажним автомобілям, що перевозять людей у кузові, та мопедам, — не більше 60 км/год;
  • автобусам (за винятком мікроавтобусів) — не більше 90 км/год;
  • іншим транспортним засобам: на автомобільній дорозі, на якій встановлений знак “Автомагістраль” — не більше 130 км/год
  • на автомобільній дорозі з окремими проїзними частинами, що відокремлені одна від одної розділювальною смугою — не більше 110 км/год;
  • на інших автомобільних дорогах — не більше 90 км/год.

Згідно зі статтею 122 КУпАП, у разі перевищення обмежень швидкості більш як на 20 кілометрів на годину штраф складатиме 255 грн. Якщо ж перевищення більш як на 50 км\год - 510 грн.

У разі, якщо перевищення спричинило створення аварійної обстановки покарання зросте до 680 грн або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.

Що таке автомобілі "Фантом", які отримала поліція

Наразі поліції передали чотири автомобілі Skoda Kodiaq, які у майбутньому мають обладнати системою "Фантом".

Автівки обійшлись загалом у 3,95 млн грн, тобто по 987,5 тис. грн кожна. На сайті офіційного дилера вартість таких авто коливається від 880 тис. до понад 1,25 млн грн. Наступного року планують закупити ще 125 авто інших моделей, а за три роки таких "фантомів" вже має бути більш як 300.

"Фантоми" не мають розпізнавальних маркувань і єдине, що їх може видати - проблискові маячки, які заховані під решіткою радіатора та під лобовим склом в районі салонного дзеркала. Однак поліція вмикатиме "мигалки" в окремих випадках, після фіксації порушення.


Окрім швидкості, комплекси можуть автоматично перевіряти автомобілі у пошукових реєстрах. Система може перевіряти номерні знаки на предмет двійників та тих, які за даними Єдиного державного реєстру МВС, знищено, виявляти автомобілі, що перебувають у розшуку як поліції, так і державної виконавчої служби.

Засновник "ЗупиниЛося" зауважив, що досвід країн, які використовують подібні системи, демонструє їхню ефективність. Однак для досягнення результату також дуже важливо, які зміни будуть внесені до законодавства та які повноваження отримають поліціянти.

Я не знаю за які гроші купуватиме наше МВС ці установки ("Фантом" - ред.), однак зі свого досвіду, коли мені показували ці системи у Латвії, поліціянти говорили, що одна така система на автомобіль коштує 50 тис. євро, - зауважив Андріюк.

Крім того, правоохоронці отримали 30 дорожніх автолабораторій для контролю за дотриманням правил, норм і стандартів утримання автомобільних доріг.

Так, з їхньою допомогою зможуть перевіряти такі дорожні умови, як:

  • рівність проїзної частини;
  • коефіцієнт зчеплення;
  • ухили проїзної частини;
  • світловідбивну спроможність дорожньої розмітки;
  • освітленість і яскравість дорожнього покриття та дорожніх знаків;
  • відповідність технічного стану дорожніх знаків вимогам ДСТУ.

Також ці лабораторії мали б виїжджати на місця ДТП.

Що передбачає урядова програма підвищення безпеки дорожнього руху

Державну програму до 2023 року розробили на основі схваленої Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні до 2024 року, яку затвердили ще наприкінці жовтня.

Як зауважив міністр інфраструктури Владислав Криклій (досьє), головна мета – знизити рівень смертності внаслідок ДТП у порівнянні з 2019 роком щонайменше на 30% до 2024 року та на 50% до 2030 року.

Читайте також

Зокрема, Державна програма безпеки спрямована на:

  • зниження рівня смертності внаслідок ДТП та ступеня тяжкості їх наслідків для учасників дорожнього руху;
  • зменшення соціально-економічних втрат від дорожньо-транспортного травматизму;
  • підвищення рівня дотримання правил дорожнього руху його учасниками.

На реалізацію програми наступного року передбачено 2,4 млрд грн. За ці гроші планують:

  • побудувати нові розв’язки кільцевого типу та освітлені пішохідні переходи зі світлофорами на вимогу;
  • влаштувати нові демпферні системи, комплекси "Зважування у русі" для автоматичного габаритно-вагового контролю та майданчики для зупинки і зважування;
  • розширити систему автофотовідеофіксації, встановивши ще 125 камер;
  • придбати фантоми і спецавтомобілі для перевірки поліцією стану вулично-дорожньої мережі та техстану транспортних засобів.

Як вирішити ситуацію з перевищенням швидкості

Раніше плани безпеки дорожнього руху покладали відповідальність на водіїв та пішоходів. Тоді увагу зосереджували на навчанні учасників дорожнього руху та дотриманні правил. Однак це не розв’язує проблему безпеки дорожнього руху, бо люди помиляються.

Безпечна дорога

Фото: Львівська міська рада

Новий підхід до безпеки дорожнього руху під назвою “Нульова смертність”, заснований у Швеції у 1997 році. Також в Австралії 1998 року з’явився аналогічний “підхід безпечної системи”. Ці підходи визнають, що люди помиляються. Він має на меті зменшити наслідки помилок шляхом проєктування більш безпечних вулиць і доріг. Тобто у перспективі відповідальність за аварії перенесеться з користувача на проєктувальника, будівельника та власника дороги чи вулиці.

Зміна в мисленні внесла нові норми проєктування міських доріг. Так велика швидкість на міських дорогах стала неприйнятною. Цей підхід протистоїть загальним пропозиціям будівництва повністю відокремлених міських швидкісних доріг, як засобу для вирішення заторів.

Окрім Швеції та Австралії, позбуваються старої логіки й інші країни та міста:

  • у Парижі знизили обмеження швидкості у місті до 30 км\год на більшості вулиць;
  • у Нью-Йорку встановили обмеження швидкості в 40 км\год також на більшості вулиць;
  • у Мехіко запустили новий кодекс дорожнього руху, який фокусується на зниженні швидкості та наданні пріоритету пішоходам, велосипедистам та користувачам громадського транспорту;
  • у Сан-Паулу встановили обмеження швидкості до не більше 40 км\год на всіх міських вулицях, за винятком деяких великих магістралей.

Хоча багато водіїв вважають, що такі рішення ускладнюють пересування автомобілів, однак дослідження показують, що зниження обмеження швидкості впливає на середню швидкість лише на 3-5 відсотків.

Також про способи покращити ситуацію на українських дорогах читайте у матеріалі Парламент.UA: Смертельні ДТП щодня: як зменшити смертність на дорогах

Варто зазначити, що у нових підходах йдеться не про те, щоб просто розмістити нові знаки обмеження швидкості, оскільки їх дотримання зазвичай низьке. Йдеться про планування безпечного міста, тобто зміни в проєктуванні вулиць, збільшення кількості пішохідних переходів зі світлофорами на магістралях, зміна конфігурації перехресть, звуження смуг руху, введення засобів заспокоєння руху, наприклад штучні дорожні нерівності, острівки безпеки та підняті переходи, забезпечення високоякісних поєднаних тротуарів та велосипедних доріжок, і встановлення камер автоматичної фіксації порушень ПДР.

1