Круте піке авіабудування росії: далекомагістральний лайнер CR929 "не злетить"

Олексій Буряченко

Круте піке авіабудування росії: далекомагістральний лайнер CR929 "не злетить"
Далекомагістральний лайнер CR929 (Фото: росЗМІ)
1 Серпня 2022, 13:01
читать на русском
Як діють санкції на країну-агресора

Сфера російського літакобудування, після запровадження санкцій проти росії через повномасштабне вторгнення в Україну, 24 лютого, має чималі проблеми. Зокрема, масштабний проєкт по створенню широкофюзеляжного російського пасажирського літака - накривається. Наголошу, що це перший із часів СРСР проєкт по будівництву широкофюзеляжного пасажирського літака. Що ж сталося? Нічого нового – просто санкції. Тепер до теми. росія продовжує тішити себе ілюзіями відносно Китаю, який, на її думку допоможе їй у всіх її нещастях, які випали зараз на її долю. Але Китай - це, перш за все, економічні інтереси Китаю.

От і зараз, найбільший (якщо не єдиний) спільний технологічний російсько-китайський проєкт створення пасажирського широкофюзеляжного далекомагістрального літака CR929-600 близький до закриття як зауважує South China Morning Post.

Для інформації: старт проєкту було дано під час візиту путіна до Пекіна у 2014 р., його учасниками стали Шанхайська корпорація комерційних літаків (СОМАС) та російська Об'єднана авіабудівна корпорація (ОАК). У 2016 році макет нового лайнера на 280 посадкових місць, який мав скласти конкуренцію літакам Airbus A330 та Boeing 777, було показано на виставці. І як було анонсовано 2023 року лайнер мав здійснити перший політ.

Але в росії як завжди – "не все сталося як бажалося". Отже, Китай попросив росію на вихід із проєкту. Причинами такого рішення китайської сторони, як підкреслюється, стало швидке підвищення компетенції китайських фахівців і західні санкції, накладені на Росію, які обмежують можливості досягнення бажаного рівня якості нового літака. Тобто Китай наполегливо відмовляється використовувати російські технології при створенні лайнера відомого як CR-929 і запрошує західних виробників. Натомість росія незадоволена тим, що Китай хоче запросити західні компанії взяти участь у проєкті вартістю $50 млрд. Як зауважує китайська сторона, - "Літак призначений для польотів у США та Європу, тому було б краще вибрати деякі ключові компоненти, замовлень у європейських та американських виробників". Своєю чергою російська сторона, - "розцінює рішення Пекіна використовувати західні компоненти як демонстрацію білого прапора Заходу на тлі глобальних санкцій після вторгнення Росії в Україну".

Зауважу, коли у вересні 2021 року Китай повідомив про початок будівництва першого лайнера CR-929, уже тоді фахівці зауважували, що літак, який проєктується, не зможе стати привабливим на глобальному ринку, оскільки технічний рівень багатьох систем сильно відставав від сучасних стандартів. У цій ситуації СОМАС запропонував використовувати ходову частину, яку виробляє німецька та американська компанія, але ОАК наполягала на російських конструкціях, попри їхню сумнівну історію з точки зору безпеки.

Крім того, введення західних санкцій проти Росії унеможливило використання американських або європейських двигунів на новому літаку. Оскільки російський двигун знаходиться на ранній стадії проєктування, то це означало заморожування проєкту ще на півтора-два роки. Отож, Китай хотів залучити Rolls-Royce та General Electric до розробки двигуна. Але російська сторона категорично стала проти, оскільки сама сподівалася взяти участь у цій частині проєкту. Також, як зазначають китайські джерела, росія зі свого боку відстає від плану роботи над проєктом через брак фінансування.

Відносно цього китайсько-російського проєкту незадовго до відставки була заява віцепрем'єра рф Юрія Борисова на всеросійському форумі "Інженери майбутнього":

Ми працюємо з Китаєм над цим проєктом, який, в принципі, йде не в тому напрямку, який нас влаштовує. Китай стає промисловим гігантом і дедалі менше цікавиться нашими послугами".  Взагалі це логічно, коли економіка росії має "ризики примітивізації та технологічної деградації економіки" на чому навіть зауважує Рахункова палата рф, то зрозуміло, що ти стаєш менш цікавим промисловим гігантам.

Крім того, у партнерів проєкту виникли ще і фінансові розбіжності. СОМАС запропонувала непропорційне розподілення доходів, як зауважує російська сторона, залишаючи собі 100% доходів від продажів на китайському ринку, віддаючи російській компанії 70% доходів від міжнародних продажів. Оскільки ОАК розуміла, що основні продажі будуть на китайському ринку, а це понад 3000 літаків, а міжнародний напрямок проєкту ще поки незрозумілий то розцінила таку пропозицію неприпустимою. Хоча, враховуючи, реноме росії, без п’яти хвилин як держави, яка спонсорує тероризм, то пропозиція Китаю є ще дуже прийнятною.

Висновок напрошується один: ще один важливий для росії проєкт CR929, задуманий як конкурент Boeing і Airbus -- пішов у чергове російське піке. Відмічу, компанія Boeing виключив Росію з-поміж покупців своїх літаків у найближчі 20 років. До війни компанія збиралася передати до Росії близько 1500 літаків. Тепер корпорація представила карту поставок на 2022-2041 роки, де до Росії та Центральної Азії – постачання не планується. Отже, нічого дивного якщо Китай дійсно захоче змінити російську ОАК на західні компанії в проекті CR-929.

До речі, зараз ЗМІ шириться інформація, що китайський проєкт "Великий шовковий шлях" на території Росії заморожується, а це інфраструктурний проєкт, який зв'язує Китай з європейським ринком і водночас дозволяє проникнути на ринки транзитних країн. Ну що ж, хоч Кремль намагається переконувати себе, що великий китайський друг замінить західних ворогів, які пішли, але, як ми бачимо, нічого подібного не відбувається. Росія, яка йде стрімко на дно Китай не цікавить. Благодійністю Китай не займається, ніякої дружби з ідеологічних мотивів у списку китайських чеснот ніколи не було, та й яка ідеологія у росії?

1