Боротьба з корупцією не на часі? Як війна вплинула на щорічне декларування посадовцями

Чому НАЗК закрило громадськості доступ до перегляду декларацій посадовців
Ексклюзив
Боротьба з корупцією не на часі? Як війна вплинула на щорічне декларування посадовцями
Електронні декларації Фото: Парламент.UA

Зі щорічним декларуванням доходів та майна посадовцям можна не поспішати. Так, на тлі воєнного стану НАЗК відтермінувало дедлайн, і тепер подавати необхідні документи у звичний термін можна "за бажанням". Чому Нацагентство пішло на такий крок, чи мало на це повноваження та чи поспішають народні обранці звітувати про доходи – у матеріалі "Парламент.UA".

Чому НАЗК закрило доступ до реєстру декларацій

Українське законодавство змушує посадовців та членів їхніх сімей щорічно до 1 квітня подавати електронні декларації за минулий рік через офіційний вебсайт Національного агентства з питань запобігання корупції. Однак воєнний стан вніс свої корективи.

24 лютого на сайті НАЗК повідомили, що доступ до публічної частини Реєстру декларацій, Реєстру звітів партій POLITDATA та Реєстру корупціонерів обмежено "у зв’язку з технічними роботами, спрямованими на максимальне посилення захисту особистих даних декларантів, партій та інших користувачів в умовах воєнного стану". Водночас доступ до особистого кабінету декларанта у Реєстрі декларацій продовжив працювати.

Пізніше у НАЗК прямо зазначили, що закрили публічний доступ до реєстру, щоб не наражати на небезпеку публічних службовців на тимчасово окупованих територіях України. До цього часу доступ не поновлений.

Відтак народні депутати ухвалили закон "Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни". Він передбачає перенесення дедлайну подання посадовцями будь-яких звітних документів на 3 місяці після закінчення воєнного стану, в тому числі декларацій.

Як пояснив у коментарі "Парламент.UA" адвокат Адвокатського об’єднання "Чудовський та партнери" Леонід Горшенін, метою такого кроку було недопущення збору та використання окупантами у своїх злочинних цілях відкритих персональних даних українських державних службовців, посадовців органів місцевого самоврядування, правоохоронців тощо.

Особлива увага та інтерес з боку агресора до цих даних підтверджується непоодинокими фактами незаконних затримань та захоплень "у полон" російськими військами таких осіб, яких розшукували за певними "списками". Деяких із них було піддано катуванням, деяких – вбито. Не буде перебільшенням сказати, що всі такі особи, які опинилися на окупованих територіях, перебувають у безпосередній небезпеці, тож обмеження доступу до їхніх особистих даних виглядає виправданим, – вказує експерт.

Вважає таке рішення необхідним і адвокат, член "Асоціації правників України" Андрій Ярмольський. Нам у коментарі він зазначив, що обов’язок подання декларацій поширюється на президента України, всю верхівку органів законодавчої, виконавчої та судової гілок влади, військових посадовців, держслужбовців тощо. Мовляв, цей перелік є досить великим.

Єдиний державний реєстр декларацій

Єдиний державний реєстр декларацій (фото: НАЗК)

Всі ці особи виконують чималу роль: ухвалюють певні рішення задля забезпечення правового режиму воєнного стану, беруть безпосередню участь у бойових діях, докладають усіх зусиль, спрямованих на захист України, миру та власної свободи, – сказав експерт.

І додає, що, маючи дані з декларацій посадовців, окупантам було б легше і швидше шукати відомості, які б забезпечили їх важелями впливу, можливістю шантажування, особливо на тимчасово окупованих територіях.

Чи мало НАЗК повноваження закривати доступ до реєстру декларацій

Національне агентство з питань запобігання корупції у відповідь на запит "Парламент.UA" від 9 червня повідомило, що обмежило доступ до публічної частини реєстру декларацій із 10:30 24 лютого на період дії воєнного стану в Україні (наразі він діє до 23 серпня).

НАЗК пояснило, що зробило це "у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України", відповідно до указу президента від 24 серпня №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та з урахуванням постанови уряду від 12 березня №263 "Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану".

Адвокат Леонід Горшенін пояснив, що повноваження стосовно ведення реєстру законом покладено саме на НАЗК. Водночас профільне законодавство не регламентує обмеження доступу до реєстру в умовах воєнного стану, залишивши юридичний бік цього питання у "сірій зоні".

Ймовірно, саме тому НАЗК пояснило закриття публічної частини реєстру технічними роботами та не внесло відповідні зміни у затверджений ним Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації реєстру, – зазначив експерт.

Він наголосив, що органи державної влади та їхні посадовці зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами, у тому числі в період воєнного стану.

Водночас Конституція України встановлює, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.

Андрій Ярмольський переконаний, що НАЗК мало повноваження закривати реєстр для публічності в умовах воєнного стану. Він вказує, що у порядку роботи реєстру декларацій зазначено потребу діяти винятково в інтересах нацбезпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, щоб запобігти заворушенням чи кримінальним правопорушенням.

Чи активно посадовці подають декларації

Попри відстрочення подання декларацій до закінчення війни, Національне агентство з питань запобігання корупції дає можливість подавати їх і під час дії воєнного стану. Це не обовʼязково, але допустимо.

Для цього треба перейти у персональний кабінет у Реєстрі декларацій. Там у розділі "Мої документи" натиснути кнопку "Дані для декларації". Після цього посадовці отримають інформацію про їхню власність та обтяження, якщо така інформація є в держреєстрах. Наразі такі дані можна отримати лише щодо своєї власності – інформація про членів сім’ї не буде доступна. Така функція не працюватиме у тих, хто вперше подає декларацію.

Член Асоціації правників України Андрій Ярмольський вважає, що не варто розраховувати на те, що більшість посадовців все ж подадуть декларації у звичний термін. Він вказує, що станом на початок травня в Україні є більш як 8 мільйонів внутрішньо переміщених осіб, понад 5,6 млн громадян виїхали з України.

"Не факт, що ці особи взяли з собою всі необхідні документи для заповнення декларації, а доступ до більшості реєстрів, які використовуються при заповненні, – закриті", – наголосив він.

І додає, що частина людей перебувають на тимчасово окупованих територіях, деякі беруть участь у бойових діях, тож фізично не можуть подати декларацію.

Позиція НАЗК: "Спочатку перемога, а потім декларування". Тому, я вважаю, що більшість людей подаватимуть декларації після припинення чи скасування воєнного стану, – додав експерт.

У відповідь на наш запит у НАЗК повідомили, що у період з 1 січня по 8 червня до Реєстру подали 231 981 щорічну декларацію та 23 561 виправлену щорічну декларацію.

Ми запитали в народних депутатів, чи подали вони вже щорічні декларації. Член фракції "Голос" Ярослав Железняк зазначив нам, що не бачить сенсу закривати реєстр декларації. Каже, що його декларація була майже готова ще до війни. "Мені кілька довідок ще треба зібрати", ­– зазначив депутат.

Е-декларування

Е-декларування (фото з вільних джерел)

А ось депутатка від групи "За майбутнє" Анна Скороход переконана, що громадськість має зараз не декларації переглядати, а працювати на спільну перемогу. На питання, коли вона особисто планує подавати декларацію, парламентарка відповіла: "Як вийде. Це треба купу довідок зібрати. А у нас зараз є першочергові та нагальні завдання".

Депутатка від "Європейської Солідарності" Ірина Геращенко відповіла наступне: "Я і мої колеги завжди діють у межах закону… Нагадаю, що наша команда впровадила реєстр електронних декларацій".

Що варто знати про цьогорічне декларування

Воєнний стан також створив потребу додаткових розʼяснень щодо декларування. У НАЗК нещодавно пояснювали, чи варто посадовцям декларувати гроші, зібрані на допомогу армії чи постраждалим від війни.

Кошти, отримані з 24 лютого, які були перераховані на ваш рахунок чи рахунок члена вашої родини для збору на потреби армії чи осіб, постраждалих від війни, не потрібно декларувати. Також не потрібно подавати повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, – зазначали у НАЗК.

Там пояснили, що у декларації вказуються відомості про доходи, які суб’єкт декларування або члени його сім’ї отримали впродовж звітного періоду. Водночас отримані для волонтерських цілей кошти не є особистим доходом декларанта і члена його сім’ї.

Також у НАЗК писали, що під час війни або воєнного стану не будуть проводитися будь-які перевірки стосовно своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи документів звітового характеру. Мовляв, більшість працівників НАЗК, які займалися цими функціями, зараз долучилася до української армії чи територіальної оборони, або ж забезпечують допомогу бійцям.

Отже, якщо до війни щодо вас було розпочато повну перевірку декларації, надавати інформацію та документи на запити, надіслані НАЗК до війни, зараз не потрібно, – вказано у повідомленні.

І з корисного: НАЗК презентувало нову функцію в Реєстрі декларацій, яка має полегшити процес декларування посадовцям. Зокрема, вона дає можливість перевірити торішню декларацію на помилки та уникнути їх у цьому році.

Функція "Дані для декларації" також допомагає з заповненням декларації без пошуку по різних ресурсах. Йдеться про доступ до п’яти державних реєстрів: Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру, Єдиного державного реєстру транспортних засобів, Державного реєстру обтяжень рухомого майна та Спадкового реєстру.

1