Укроборонпром може провалити виробництво літаків слідом за гелікоптерами

Навколо контрактів підприємства відбуваються підозрілі події
Ексклюзив
Укроборонпром може провалити виробництво літаків слідом за гелікоптерами
Літак АН Фото: ДП “Антонов”
30 Липня 2021, 14:43
читать на русском

13 липня 2021 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому проєкт Закону про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу (ОПК) державної форми власності, славнозвісний "3822". Він необхідний для створення умов функціонування та розвитку українського ОПК, виведення підприємств з кризи, забезпечення прозорого та сталого управління ними.

Багато хто з державних діячів, політиків, зокрема і сам гендиректор Укроборонпрому Юрій Гусєв, вітали цю знакову подію. Вони розповідали про позбавлення корупції, про прозоре та ефективне корпоративне управління оборонною промисловістю, про управлінську структуру сучасного зразку і т.п, що принесе новий закон.

Обіцяне Укроборонпромом будівництво гвинтокрилів провалилось

Проте Юрій Гусєв тут же примудрився втягнути концерн в аферу, причому достатньо великого масштабу, починаючи з інформаційного простору.

Ще у лютому 2021 року, гендиректор Укроборонпрому у ході візиту на ДП "Одеський авіаційний завод", яке входить до складу Концерну, гучно заявив, що на підприємстві планується запуск ліцензованого виробництва вертольотів класу Bell UH-1 Iroquois.

Довідка Парламент.UA: Bell UH-1 Iroquois – американський багатоцільовий вертоліт фірми Bell Helicopter Textron. Одна з найвідоміших і масових машин в історії вертолітобудування. Серійно виробляється з 1960 року. Відтоді було випущено значну кількість військових і цивільних модифікацій вертольота.

За його словами, організація виробництва на той час перебувала на завершальній стадії і перший борт мають виготовити вже до 30-річчя Незалежності України (тобто влітку 2021 року). Проєкт, нібито, вже профінансований з інвестиційних коштів (правда незрозуміло чиїх і на яких умовах). Також тоді йшлося і про збільшення обсягів виробництва на підприємстві користуючись зі створення спеціалізованої школи для навчання нових авіаконструкторів на базі Одеського політехнічного університету.
Тобто гучна заява була зроблена. А де ж результати практичної реалізації проєкту? А їх просто немає - не зібрано жодного гелікоптеру.

Експерти ще тоді зазначали про сумнівний вибір підприємства - досі Одеський авіазавод був залучений для ремонту та модернізації реактивних літаків для потреб ЗСУ. А також самого типу гелікоптера - по факту "Ірокез" є ще більш морально застарілим, аніж навіть Мі-2, експлуатація якого стартувала в 1965 році. В той час коли наші партнери країни-учасники НАТО озброюються значно сучаснішими гвинтокрилами.

Тому й тема щодо ліцензованого виробництва вертольотів класу Bell UH-1 Iroquois поступово зникла не тільки з новинного поля, а й з вуст керівництва Укроборонпрому. А в українському інформпосторі історію з гелікоптерами назвали особистим комунікаційним фіаско Гусєва, яке набуло міжнародного резонансу.

Не побудували гелікоптери - не побудують і літаки

А невдовзі комунікаційні провали у керівництві Укроборонпрому набули нових обертів. Проте вже за тематикою літакобудування - тепер довкола виробництва літаків Ан-74ТК-200 у канадській провінції Квебек.

Так, 12 липня канадська газета Le Devoir повідомила про плани ДП "Антонов", який входить до складу Укроборонпрому, збирати на дочірньому заводі у Канаді експортний варіант літаків Ан-74.

Були навіть опубліковані коментарі представника канадської сторони спільного підприємства, який нібито підтвердив наміри збирати літаки Ан-74 у Канаді і повідомив про умови даного проєкту.

Але вже 14 липня ДП "Антонов" офіційно зробив заяву, що вищевказана інформація не відповідає дійсності та попросив ЗМІ її не поширювати. Дивно, що надалі за незрозумілих причин цю заяву на сайті "Антонова" про спростування спільного проєкту з канадцями видалили.

Після цього Укроборонпром на офіційному сайті як нічого й не бувало, анонсує розвиток проєкту щодо виробництва літаків Ан-74ТК-200 у Канаді.

Тут варто звернути увагу на те, що Укроборонпром у своєму повідомленні посилається на інформацію канадської консалтингової компанії Capital Hill Group (CHG). Саме вона є генератором ідеї та виступає посередником між Україною та Канадою в цьому проєкті.

Невідомо тільки чи топменеджмент Укроборонпрому навмисне, чи просто за некваліфікованістю втягується в проєкт, що має всі ознаки міжнародної афери.

До проєкту залучили іміджево нечистих учасників

Річ у тім, що консалтингова компанія Capital Hill Group (CHG) по суті є "пустушкою" та "прокладкою". І до неї має відношення Катерина Рогач, яку постійно можна спостерігати в колах керівництва як Укроборонпрому, так і Мінстратегу.

За непідтвердженою інформацією Рогач навіть має статус радника віцепрем'єра Уруського. Це дозволяє їй бути в курсі проєктів українського ОПК та реалізовувати власні лобістські проєкти.

Підтвердженням цьому є фото, де Рогач присутня майже на всіх фото під публікацією Capital Hill Group щодо проєкту з виробництва літаків Ан-74 у Канаді. При цьому, вона на фото є в оточенні представників та топменеджменту країни та ще за попередніх урядів.

Нескладний пошук у відкритих джерелах показує, що Катерина Рогач засвітилась ще у далекому 2006 році в гучній справі "Украгромашинвестом". В ті часи вона очолювала канадську компанію Katredes - яка якраз і уклала договір з "Украгромашинвестом" про купівлю-продаж українського підприємства, реальна вартість активів яких становила не менше 100 млн грн. В результаті все закінчилось справою про незаконне відчуження акцій державних підприємств через офшорну структуру.

То ж неясно, чи можна очікувати чогось позитивного для України та проєктів її ОПК, коли довкола розподілу державних коштів (та ще й на статусні міжнародні проєкти), крутяться іміджево нечисті особи. Тому є шанси, що проєкт з виробництва літаків Ан-74 у Канаді може спіткати така ж доля, як і проєкт гелікоптерів Bell UH-1 Iroquois, про який йшлось на початку.

1