Битва за мобільність: чим небезпечні електросамокати і коли вони будуть "в законі"

Коли в Україні врегулюють правила використання електросамокатів, та чи очікувати покращення культури водіння цих транспортних засобів від українців
Ексклюзив
Битва за мобільність: чим небезпечні електросамокати і коли вони будуть "в законі"
Електросамокат (Фото: pexels)
30 Серпня 2021, 12:01
читать на русском

В Україні з кожним місяцем стає все більше електросамокатів. Використання цього виду транспорту в країні неврегульоване, тому його водії доставляють багато проблем і часто стають причиною аварій. Ситуацію намагаються виправити Рада, КМДА і Кабмін, але досі це нікому не вдалося.

Чому електросамокати стали популярними

Причиною популярності електросамокатів стала пандемія коронавірусу. Україна і людство в цілому зіткнулися з проблемою безпечного пересування під час карантину. Персональний електротранспорт виявився чудовою альтернативою переповненим автобусам і дорогим таксі.

Легкий персональний транспорт - це нова категорія транспорту, яка вирішує ряд дуже серйозних проблем. Із закриттям громадського транспорту при карантині, люди оцінили його зручність і почали масового його купувати, - розповіла координатор ГО" Рада Урбаністики Києва" Анна Даниленко.

Самокат (Фото: pexels)

Гіроскутери, моноколеса, ховерборд - люди почали розмітати з магазинів усе, але найбільшою популярністю досі користуються електросамокати. Підрахувати кількість цих транспортних засобів в Україні неможливо. Тільки в Києві зареєстровано понад чотири тисячі прокатних самокатів. У КМДА очікують, що ця цифра до кінця року виросте майже вдвічі. Щодо персональних електросамокатів, то офіційну статистику  жодне міністерство чи відомство не веде.

Хаос на дорогах і тротуарах

Жорсткий карантин закінчився, але самокати нікуди не поділися. Вони заполонили не тільки тротуари, а й дороги. З'ясувалося, що у цього транспорту є не тільки плюси, а й мінуси. Головний з них - культура водіння. Водії самокатів їздять хаотично. Наприклад, спочатку їдуть по тротуару, потім виїжджають на пішохідний перехід і далі продовжують рух по проїжджій частині. В процесі вони лякають пішоходів, збивають з пантелику водіїв і провокують ДТП.

Повільний законопроєкт

Для того, щоб все це припинилося, даний вид транспорту необхідно врегулювати.

Варто гостро питання - де їздити? По дорогах або тротуарах. Для цього є законопроєкт №3023, який повинен назвати цей транспорт транспортом, щоб у його водіїв були не тільки права, але й обов'язки, - продовжує урбаніст Анна Даниленко.

З нею згоден заступник голови Київської міської державної адміністрації Костянтин Усов. Він незадоволений тим, що законопроєкт застряг у Верховній Раді.

Порядок використання електросамокатів має узаконити парламент. Закон, який визначає їх статус був розроблений ще півтора року тому і вже рік перебуває на розгляді в комітеті між першим і другим читанням, - пояснив він.

Справді, ще в вересні 2020 року в парламенті був прийнятий в першому читанні проєкт закону №3023. Документ повинен вивести користувачів електросамокатів та іншого персонального електротранспорту в окрему категорію учасників дорожнього руху. Але досі народні обранці не можуть прийти до консенсусу. Депутати, експерти і громадськість не можуть домовитися по одному питанню - де повинні їздити самокати? Одні хочуть вигнати їх на дорогу, інші - дозволити залишитися на тротуарі.

КМДА проти прокатних самокатів

Поки в Раді б'ються над законопроєктом №3023, в КМДА вирішили діяти. Київська влада прийшла до висновку, що якщо взяти під контроль всі електросамокати не можна, то можна обмежити роботу хоча б прокатних пристроїв. Послуги з їх оренди у столиці надають нині сім компаній - Bolt, Kiwi, Scroll, BikeNow, Zelectra, Vzhooh і Jet.

У підсумку, КМДА і оператори прокату електросамокатів в липні підписали угоду, згідно з яким швидкість мікромобільних пристроїв була знижена до 20 км/год. Транспорт отримав персональні номери для ідентифікації в разі ДТП, а його водії - страховку.

Читайте також

Тимчасове регулювання Кабміну

Новий міністр інфраструктури Олександр Кубраков теж не захотів чекати парламентаріїв. Робоча група при міністерстві затвердила тимчасовий порядок користування персональним електротранспортом.

Цей документ дає визначення цьому транспорту і уточнює обов'язки його користувачів. Так електросамокат не повинен важити понад 20 кг. Все що більше - вже треба реєструвати.

Електросамокат (Фото: pexels)

Звід правил також забороняє водіям самокатів пересуватися п'яними, їздити проти руху автомобілів і перевозити пасажирів. Їздити по тротуарах можна, але у пішоходів пріоритет в русі.

Звучить все логічно, але в документі немає згадок про покарання за порушення цих правил. А без цього їх виконання залишається під питанням.

Коли персональний транспорт перестане бути проблемою

Остаточні правила для електросамокатів вже майже готові. Якщо народні депутати нарешті домовляться, законопроєкт №3023 можуть прийняти вже восени.

Законопроєкт пройшов перше читання. Він зараз знаходиться в підкомітеті. Документ у другому читанні може бути ухвалений на новій сесії, - розповіла його автор, народна депутатка Юлія Клименко.

Насправді дозволять самокати пересуватися по дорогах або тротуарах - не так вже й важливо. Адже залишається відкритим питання з інфраструктурою. В ідеалі персональний електротранспорт повинен їздити по велодоріжках, яких катастрофічно не вистачає.

Якби була політична воля, можна було б за рік-два зробити основні маршрути велосипедних магістралей з усіх районів Києва до центру. Ми про це просили мера, але політичної волі особливо немає. Тому така інфраструктура не розвивається, - пояснила координатор ГО" Рада Урбаністики Києва".

Електросамокат

Електросамокат (фото: Global Look Press/Christoph Soeder)

Отож, проблема електросамокатів не буде повністю розв`язана доти, поки цього не захочуть можновладці, як на державному, так і на місцевому рівнях. Крім того, на будівництво спеціально обладнаних доріжок для електросамокатів потрібні кошти, які не заплановані у жодному з бюджетів, а значить, як мінімум до кінця цього року жодних позитивних зрушень для учасників дорожнього руху очікувати не варто.

1