Люди хочуть чути українську, навіть у пивній: сфера послуг про мовний закон

Шість різних працівників та власників українських бізнесів розповіли, що вони думають про обслуговування українською
Ексклюзив
Люди хочуть чути українську, навіть у пивній: сфера послуг про мовний закон
Кафе (фото: УНІАН)

Від 16 січня 2021 року всі заклади сфери надання послуг мають перейти на українську мову обслуговування. Редакція "Парламент.UA" опитала представників різних сфер послуг про те, чи вплине це на їхню роботу та як вони оцінюють новий закон.

Салони краси

Ольга Глущенко (Смаль) - керівна партнерка у салонах краси Olga Dikaya, Fusion, Place by Fusion, True colours.

Від 16 січня набирає чинності стаття 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної", за якою всі установи, що працюють у сфері обслуговування, повинні перейти на державну мову.

Чи знаєте ви про це?

Так звісно. Більш того, я стежила за ухваленням цього закону ще рік тому. Вважаю, це знаковий закон в історії України.

Ольга Глущенко (Смаль)

Ольга Глущенко (Смаль)

Що це змінить для вашого бізнесу?

Додамо опцію зустрічі гостей, відповідей їм на дзвінки, в месенджерах українською мовою. Всі друковані рекламні матеріали у нас давно українською, свої соцмережі ми також вже близько року намагаємося вести українською.

Як ви ставитеся до цього закону?

Із розумінням. Як російськомовна українка я поважаю право україномовних громадян отримувати сервіс у сфері обслуговування за замовчуванням українською мовою, ми живемо і працюємо в Україні - як на мене, все логічно. Закон також передбачає, що якщо клієнту зручно обслуговуватися на будь-яких інших мовах - будь ласка. Ситуація win-win. На мій погляд, закон зрівнює в правах україномовних громадян і це правильно. При цьому я майже впевнена, що в регіонах, де переважає, наприклад, російськомовне населення, закон буде масово порушуватися представниками сфери обслуговування.

А як ваші співробітники?

Ми поки не проводили бесіди на цю теми (проведемо на початку січня), але мені здається, що вони також увійдуть в положення. Адже це в наших спільних інтересах.

Як на вашу думку, чи часто будуть клієнти просити говорити з ними українською?

У різних містах по-різному. Щось мені підказує, що в Києві такі прохання будуть зустрічатися частіше, ніж в наших одеських салонах.

Ресторан

Власник ветеранського бізнесу Veterano Pizza Леонід Остальцев

Леонід Остальцев

Леонід Остальцев (фото: Facebook)

Чи ви знали про новий закон про обслуговування клієнтів у сфері послуг українською мовою, як це змінить ваш бізнес?

У мене вже чотири роки так. І не має жодних проблем ні з працівниками, ні з гостями. Обслуговування виключно українською мовою, або англійською мовою. Якщо гість просить російською, то ми переходимо на російську, але таких за весь час існування проєкту (5 років) було два рази. А решта всі все розуміють.

Леонід Остальцев

Леонід Остальцев (фото: Facebook)

До закону ставлюся позитивно і прекрасно. Це ідеально, так і має бути. Ті хто не можуть цього зробити, як на мене, просто імбецили, які не можуть навчитися спілкуватися і працювати мовою країни в якій вони живуть. Для мене - це рагулізм чистої води.

Магазин розливного пива

Продавець Назар

Ви знали про цей закон?

Ні, але підтримую.

Як ви вважаєте це щось змінить для бізнесу загалом?

Для бізнесу ні. Загалом це не буде відбиватися на грошах, а буде відбиватися на відношенні до офіціантів, продавців, водіїв таксі та інших. 

Дуже багато клієнтів зараз принципово переходять на українську мову. Якщо взяти наш магазин (магазин розливного пива) у нас є настільки принциповий гість, який завжди спілкується українською мовою, до нього ніяк не підступишся. Печерськ (Печерський район Києва) дуже україномовний і деякі гості до нас приходили і прямо казали: українською, будь ласка. Їх не влаштовує мій суржик. Люди хочуть чути українську мову, навіть у пивній. 

Назар

Назар (фото: Парламент UA)

Чи змінить закон роботу ваших колег?

Можливо і змінить, тому що всі мої колеги, частина з великих міст, де вони спілкувалися російською мовою.

Була ситуація, коли нашій продавчині сказали спілкуватися українською мовою, а вона відповіла, що не хоче перекручувати мову. Гість розвернувся і пішов. 

Загалом в Україні більша частина сфери обслуговування це люди, які приїхали звідкись. Найчастіше вони не народилися у столиці. І вони всі раптом вивчили російську мову для того, щоб працювати у сфері обслуговування. А тепер буде навпаки.

Чи вважаєте ви, що клієнти тепер частіше будуть просити обслуговувати українською?

У нас багато хто забуває, що він надає послуги. Якщо гості будуть знати про цей закон, якщо вони навіть не буде знати українську мову, вони будуть навмисно вимагати, щоб їх обслуговували українською.

Читайте також

Продуктовий магазин

Ольга, продавчиня продуктового магазину

Я вважаю, що обслуговувати потрібно за бажанням покупця. Є російськомовні, які не розуміють українською, тому як до мене звертається людина, так я і відповідаю.

Однак є люди які перейшли на українську мову і більше поважають українську, ніж російську, тому до продавців які дотримуються закону, буде навіть краще ставлення. А ось російськомовні покупці можуть бути незадоволені.

Ольга

Ольга (фото: Парламент UA)

У ваших російськомовних колег є проблеми, щоб розмовляти українською на роботі?

Немає, мої колеги вільно можуть говорити двома мовами. Більш того, не суржиком, а нормальною українською мовою

Чи будуть люди частіше просити говорити українською?

Звичайно будуть.

Кафе

Офіціантка кафе

Як ви ставитеся до цього закону?

Спокійно.

Він щось змінить у вашій роботі?

Я і зараз обслуговую українською гостей які звертаються українською, а тих хто російською - відповідно. Мої колеги теж адекватно сприйняли, це не було несподіванкою.

Офіціантка

Офіціантка (фото: Парламент UA)

Як ви вважаєте, це щось змінить для бізнесу?

Думаю ні.

Чи будуть частіше клієнти просити обслуговувати їх українською мовою?

Думаю так, хоч зараз і не стоїть питання якою мовою, але люди які приходять і розмовляють українською, деякі просять обслуговувати їх виключно українською. Після введення закону у дію будуть частіше просити.

Вегетаріанський ресторан

Наталя, співвласниця "Веганутих"

Кафе Вегануті

Кафе Вегануті (фото: Facebook)

Чи змінить щось для вас новий закон?

Для нашого бізнесу це нічого не змінить, ми і так спілкуємося українською мовою. Я у побуті спілкуюся українською, і на російську взагалі не перехожу. 

У співробітників не буде проблем з обслуговуванням українською, тому що ми самі власники і самі працюємо. 

Власниці Веганутих Наталя та Жанна

Власниці Веганутих Наталя та Жанна (фото: Facebook)

Як ви вважаєте, будуть вас частіше просити обслуговувати українською?

Ні, у нас ніколи не було таких проблем і не просили обслуговувати російською

Що за закон

16 січня почала діяти 30 стаття закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної". Згідно із нею, всі постачальники послуг в країні зобов’язані спілкуватися українською мовою, якщо клієнт не попросив про інше.

Які положення закону

  • Мовою обслуговування споживачів України визнається українська.
  • Зміни стосуються державного і приватного бізнесу, зокрема онлайн-і офлайн- обслуговування. Бізнес повинен надавати клієнтам інформацію про товари і послуги українською мовою, а за бажанням — повторити іншою. Якщо клієнт попросив персонал про обслуговування іноземною мовою, з ним можуть використовувати й іноземну, якщо це зручно для обох.
  • Крім того, закон стосується не тільки сфери торгівлі, але й надання спеціальних послуг: гуртків і секцій, медичного обслуговування, соціальних послуг, послуг перевезення тощо.
  • Державною мовою також повинні надавати інформацію в цінниках, інструкціях і технічних характеристиках.
  • Також українські ЗМІ зобов'язали мати українську версію сайту.
  • За порушення закону передбачені штрафи. Перше порушення - попереджувальний акт, але за друге порушення винуватець може отримати штраф від 5,1 тис. грн до 6,8 тис. грн. 
1