Велике будівництво Зеленського: що змінилося цьогоріч та чи закриють проєкт

Знаю точно, що є кримінальні провадження, зокрема мої матеріали долучені - ексміністр Омелян
Ексклюзив
Велике будівництво Зеленського: що змінилося цьогоріч та чи закриють проєкт
Президент України Володимир Зеленський (Фото: УНІАН)
29 Вересня 2021, 14:39
читать на русском

Президентський проєкт "Велике будівництво", чи "Велике крадівництво" як його вже встигли охрестити у медіапросторі, мають перевірити правоохоронні органи. Зокрема у вересні стартував аудит програми від Національного антикорупційного бюро. Попри це програма не збавляє темпів і уже оприлюднюють амбітні плани на наступний рік. Чим відрізняється "Велике будівництво 2021" від торішнього, які порушення помітили експерти та що зрештою збудували розбирався Парламент.UA. 

З чого почалося "Велике будівництво"

"Велике будівництво" почалося у березні торік, після того, як президент Володимир Зеленський пообіцяв українцям гідні дороги.

Я хотів би бути президентом якого запам’ятають як людину після якої в Україні з’явилися дороги, - заявив Володимир Зеленський торік.

Окрім того, гарант пообіцяв - до кінця його каденції добудують усі дороги державного значення. Разом з тим "Велике будівництво" окрім доріг опікується ще й ремонтом лікарень, шкіл, садочків та інших пріоритетних соціальних об’єктів.

Зрештою за 2020 рік в межах проєкту відзвітували про понад 6,5 тисяч кілометрів відремонтованих доріг, 258 мостів, 114 шкіл та реконструювали 71 приймальне відділення.

Основними джерелами фінансування Великого будівництва та ремонту шляхів торік стали: Дорожній фонд – 31,5 млрд грн, гроші отримані під держгарантії – 19,3 млрд грн, гроші з ковідного фонду – 35 млрд грн та підтримка міжнародних організацій.

"Велике будівництво": критика та скандали

Перший пункт, за який критикували "Велике будівництво" - це те, що чи не усі об’єкти, якими опікувався проєкт, не були зведені з нуля. Тобто це була або реконструкція старих доріг, лікарень чи шкіл, або суто завершення довгобудів, які почали зводити за кілька років до запуску "Великобуду".

Втім найбільше скандалів навколо "Великого будівництва" - через звинувачення у корупції. Зокрема "Укравтодору" закидали те, що компанія сформувала так званий "дорожній картель" з підрядників, які отримували більшість замовлень. За даними "Наших грошей" є група з шести компаній, яка виграла 62% дорожніх тендерів. До неї увійшли товариства з обмеженою відповідальністю "Автомагістраль-південь", "СУНП "Автострада", "Техно-буд-центр", "Онур конструкціон інтернешнл", "Ростдорстрой" та "ПБС". Вони за минулий рік освоїли 55 млрд грн.

В "Укравтодорі” тоді це прокоментували, назвавши звичайною практикою, як і в інших країнах.

Ми часто порівнюємо ситуацію на дорожньому ринку України з іншими країнами. Усюди динаміка однакова: дві-чотири найбільші компанії займають половину ринку. Решту ділять менші фірми.

Це пов'язано з тим, що держава як інститут не хоче ризикувати в проєктах, вартість яких становить десятки мільйонів доларів, - розповіли в "Укравтодорі” журналістам.

Ігор Уманський

Ігор Уманський (фото: УНІАН)

Ще один скандал спалахнув після того, як колишній міністр фінансів та радник голови Офісу президента Ігор Уманський звільнився та оприлюднив у своєму Фейсбуку пост. У ньому він заявив, що гроші із "ковідного фонду", які направили на будівництво доріг, освоїв дорожній картель. Ба більше, за його словами, у кишенях підрядників осіли 30-40% виділених коштів.

З початку "Великого будівництва" почались зміни у вимогах до тендерної документації. За дивним "збігом обставин" новим вимогам відповідає лише шість компаній - улюбленці "долі", або "картель", як їх називають колеги. Вигравати смачні тендери можуть лише вони. Але якщо придивитись - ці компанії не завжди будують дороги безпосередньо, а перепродають підряди субпідрядникам із дисконтом 30-40%, - відзначив Ігор Уманський.

Однак з рештою увесь шум навколо скандалу з ймовірним розкраданням коштів, виділених з ковідного фонду зійшов нанівець.

"Велике будівництво" 2021

Плани Великого будівництва на 2021 рік не менш амбітні, ніж торік. Зокрема вирішили збудувати чи реконструювати понад 6,5 тисяч кілометрів, 260 мостів, 74 школи, 54 дитсадки, 28 медичних закладів, 1200 спортивних майданчиків.

Так само в цьому році майже 100 шкіл будуть введені в експлуатацію. Наприклад, в Олевську на Житомирщині, якою я опікуюсь, 30 років не могли здійснити реконструкцію гімназії. Ми всього за рік це зробили. Те саме стосується дитячих садочків. Сьогодні освітня інфраструктура – один із пріоритетних напрямків програми Президента "Велике будівництво", – заявив нещодавно з трибуни нардеп Арсеній Пушкаренко.

Також у плані "Великобуду" на цей рік з’явилися й нові позиції, як, наприклад, звести 24 найбільших прапори в країні.

В іншому ж "Велике будівництво" цьогоріч нічим не відрізняється від торішнього, розповів ексміністр інфраструктури Володимир Омелян в ексклюзивному коментарі Парламент.UA.

Ви знаєте жодної різниці немає. Єдине, що змінилося - це ціна на бітум. Вона зросла, як і в усьому світі, але так само плавно підвищується вартість кілометра відремонтованої дороги. А корупційна мережа лишилася незмінною. Те, про що говорили і експерти, і ексміністр фінансів Уманський - 30-40% залишаються у вигляді відкатів. Куди вони йдуть? Можна припустити, що частина у безготівковій формі йде в офшори які належать Зеленському, Шефіру, Тимошенко. Мабуть, вже і Єрмак підключився до цієї схеми. І невелика частина у готівковій формі роздається тут на місцях для потреб можливо правоохоронних органів та інших служб, - відзначив Омелян.

Аудит "Великого будівництва"

Ще одним з ключових моментів критики "Великого будівництва" стала відсутність незалежного аудиту програми, до якої залучені чималі бюджетні кошти. Адже з рештою скидається, що перевіряє "Велике будівництво" лише президент Зеленський, який їздить на відкриття доріг та інших об’єктів у супроводі преси.

Менше з тим, наприкінці минулого року в Офісі генпрокурора повідомили, виявили 429 кримінальних правопорушень та розслідують 866 кримінальних проваджень під час виконання робіт "Великого будівництва". Зокрема, під час проведення закупівель, визначення вартості робіт і матеріалів, виконання та прийняття робіт.

Тож наприкінці 2020 року Офіс генпрокурора розпочав перевірку дотримання законодавства під час "Великого будівництва". Цієї ж весни в ефірі одного з телеканалів генпрокурорка Ірина Венедіктова підтвердила, що розслідування тривають, однак жодних подробиць більше не розповіла.

Чим я, напевно, відрізняюся від генпрокурорів, які були раніше: я не люблю приходити і показувати "рибу", я не рибалка, тому не розповідаю, яку "рибу" ми ловимо. Я це буду доводити справами, - наголосила Венедіктова.

А вже цього вересня у Національному антикорупційному бюро повідомили, що перевірять використання державних коштів під час реалізації президентського проєкту "Велике будівництво".

Це великий проєкт, який пов’язаний із освоєнням великих бюджетних коштів, і в будь-якому випадку всі органи правоохоронні, в тому числі Антикорупційне бюро, будуть змушені провести відповідну роботу, дати оцінку всьому і відповіді на питання, чи є там щось протиправне, чи немає, - заявив директор НАБУ Артем Ситник.

Омелян

Володимир Омелян (Фото: УНІАН)

Подавав заяви в НАБУ щодо можливих зловживань під час Великого будівництва і ексміністр інфраструктури Володимир Омелян. Він розповів Парламент.UA що йому відомо про перебіг аудиту.

Я знаю точно, що є кримінальні провадження, в тому числі мої матеріали до них долучені. Далі коментувати не можу, адже це таємниця слідства. Я не хочу зашкодити роботі НАБУ. Але сподіваюсь, що результати будуть. Тому що порушення очевидні для всіх, хто хоч трохи розбирається в дорожньому будівництві.

Зокрема ми бачимо чітко, що відсутня конкуренція. А також значно завищена вартість сировини. Це вже було підтверджено в розслідування журналістів "Схем”, як заводиться білоруський бітум. окрім того, відсутній незалежний контроль якості й нам доводиться лише довіритися цифрам "Укравтодору”, які до речі часом різні. Сподіваюсь, що в межах кримінального провадження це все буде підтверджено, хоча можливо деякі факти і будуть спростовані "Укравтодором”, - поділився Омелян.

"Велике будівництво" 2022

Тим часом програму "Велике будівництво" згортати не планують. Як заявив сам президент Володимир Зеленський проєкт завершиться тоді, коли в Україні "закінчаться погані дороги".

Я просто не розумію, у чому тут перемога суспільства, якщо ми не будемо будувати якісні дороги. Я відповідаю за цю якість, я хочу, я тисну. Я запрошую людей, я ставлю питання. Завдяки моїм "чому" 158 мостів побудовано.

Ось що я роблю. Я не бачу, що я роблю погано. Я не втручаюсь у фінансову частину цього - це уряд, це Укравтодор, до цього я не маю ніякого відношення. Мене цікавлять темпи, місце, якість, чому саме ті регіони

Коли ми побудуємо все - тоді програма й завершиться. Це не тільки дороги, це й історично-культурна спадщина, ми переходимо не тільки до інфраструктури, це будуть і парки, і замки, - зазначив президент Зеленський.

Володимир Зеленський (фото: пресслужба глави держави)

Наступного року в межах "Великого будівництва" планують запустити програму оновлення обласних лікарень. За словами заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка, в обласних лікарнях реконструюватимуть фасади, будівлі, за необхідності – будуватимуть хірургічні відділення, вертолітні майданчики. А також всі лікарні обладнають новою медичною технікою.

Цього року в 36 лікарнях відбуваються різні реконструкції, ми це вже робимо. Але далі найголовніше – новий проєкт обласних лікарень, який зараз проходить проєктно-кошторисну документацію і почнеться наступного року. Наше конкретне завдання: реконструювати відділення і корпуси однієї дитячої і однієї дорослої обласної лікарні в кожному обласному центрі, - розповів Тимошенко під час форуму "Україна 30. Децентралізація".

А за словами голови Вінницької ОДА Сергія Борзова, на реконструкцію обласних лікарень для дітей і дорослих планують виділити з держбюджету 20 млрд гривень.

1