Держава багато в чому заважає педагогам: спецпроєкт до Дня працівників освіти

Наші журналісти опитали вчителів великих міст і маленьких сіл, аби дізнатися, чому школярі не хочуть вчитися, та яка нині роль педагогів у вихованні дітей
Ексклюзив
Держава багато в чому заважає педагогам: спецпроєкт до Дня працівників освіти
Фото з особистого архіву Віктора Бурачека
3 Жовтня 2021, 12:13
читать на русском

У першу неділю жовтня в Україні традиційно відзначають день працівників освіти. Трансформація суспільства останніх десятиліть помножена на пандемію коронавірусу змінила ставлення українців до освіти та педагогів. Напередодні свята Парламент.ua вирішив поспілкуватися з педагогами з різних куточків України і з`ясувати, чому вчитель перестав бути авторитетом, чому діти не хочуть вчитися, чи достатньо держава забезпечує педагогів та чи залишиться школа у її класичному вигляді після пандемії.

Усім нашим респондентам ми задали одні й ті самі питання, на які отримали абсолютно різні відповіді й цікаві бачення того, що ж потрібно змінити в українській освіті.

  • Яка, на вашу думку, роль вчителя? Яким має бути сучасний вчитель? Чому вчитель уже не має такого, як раніше, авторитету в суспільстві?
  • Чи достатньо держава забезпечує вчителів (зарплата, умови праці, соцпакети, обладнання тощо)?
  • Як, на вашу думку, можна зробити систему сучасної української освіти цікавою для учнів? Що б ви змінили в системі сучасної освіти?
  • Чи є майбутнє у дистанційної освіти після пандемії? Чи залишиться школа у своєму традиційному для нас розумінні?

На наші запитання вже відповіли вчителі з Києва, Чернігівщини та Житомира, а сьогодні ми спілкуємося з Віктором Бурачеком, вчителем фізики та астрономії з м. Чернівці.

Фото з особистого архіву Віктора Бурачека

Яка, на вашу думку, роль вчителя у сучасному суспільстві, яким має бути сучасний вчитель та чому він вже не має такого авторитету як раніше

Обізнаність з сучасними цифровими ресурсами повинна давати змогу вчителеві максимально ефективно проводити процес навчання, а не бути самоціллю. Метою навчання має, власне, бути не здобування знань як таке, а систематизація пошукового та аналітичного процесу при обробці отриманої інформації. І роль вчителя тут неможливо замінити жодним, навіть надсучасним ресурсом. Знання вчителем матеріалу, помножене на власний досвід та здатність чітко проаналізувати можливі способи застосування отриманих знань – ось запорука успіху. Інакше вчитель перетвориться на звичайного "ремісника від освіти", що власне й відбулося внаслідок активного державного "регулювання" освітнього процесу.

Чи достатньо держава забезпечує вчителів (зарплата, умови праці, соцпакети, обладнання тощо)

Категоричне "ні". А багато в чому й заважає педагогічному процесові. Лише тоді вчитель здатний максимально ефективно організувати навчальний процес, коли він не обтяжений побутовими та виробничими умовами…

Читайте також

Як, на вашу думку, можна зробити систему сучасної української освіти цікавою для учнів, що б ви змінили в системі сучасної освіти

Дати вчителеві змогу працювати з оптимальним числом учнів у класі (15-20), та забезпечити всі класи державних навчальних закладів інтерактивним обладнанням (смартдошки, відеопроєктори тощо). Плюс: а) наскрізне міжпредметне узгодження навчальних програм; б) скасування повторного вивчення цілих розділів (наприклад у фізиці для 10-11 класів); в) скасування тематичного контролю знань учнів; г) запровадження мінімального рівня оцінювання введенням результату "зараховано".

Чи є майбутнє у дистанційної освіти після пандемії і чи залишиться школа у своєму традиційному для нас розумінні

Форма навчання практично не впливає на успішність: вмотивовані учні вивчають матеріал регулярно, а наявність сучасних способів комунікації дозволяє навіть при дистанційній формі вести діалог "вчитель-учень". Тому очевидно, що сучасна школа буде надалі трансформуватися і сподіваюся, до кращого.

Читайте також

1