Операція-ліквідація: чи вдасться Зеленському закрити Окружний адмінсуд Києва

Чим замінять ОАСК після ліквідації та що буде з суддями: аналіз ситуації
Ексклюзив
Операція-ліквідація: чи вдасться Зеленському закрити Окружний адмінсуд Києва
(Фото: УНІАН)

Рішення президента Володимира Зеленського ліквідувати Окружний адмінсуд Києва зчинило чималий резонанс у вітчизняному інформпросторі. Тим часом парламент вже оприлюднив текст відповідної законодавчої ініціативи. Що буде з ОАСКом та справами, які він нині розглядає, куди підуть судді та чи дозволяє взагалі закон ліквідувати судову установу розбиралися у Парламент.UA.

Як президент Зеленський вирішив ліквідувати Окружний адмінсуд Києва

Про наміри гаранта ліквідувати Окружний адмінсуд Києва повідомили 14 квітня на сайті Офісу президента. Зокрема зазначили, президент спрямував у Верховну Раду невідкладний законопроєкт "Про ліквідацію Окружного адмінсуду Києва". Також у повідомленні зазначили, що причина такого рішення - втрата суспільством довіри й поваги до суду, що мають бути безумовними, та процитували президента.

Сьогодні я вношу до парламенту законопроєкт про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва. Суду, який так і не зміг повернути довіру до себе, але впорався з поверненням скандалів і дивних рішень, далеких від розуміння справедливості. Досить сейфів, набитих мільйонами готівки, у пов’язаних із керівництвом суду осіб або очікування чергових записів скандальних розмов з кабінетів суддів, які думають, що переважують усе в нашій країні. Суд, одним рішенням якого може бути поставлений хрест на будь-якому досягненні держави, будь-якій реформі, буде ліквідований. Сприймайте це як сигнал до будь-якого суду, який зрадив повазі до закону, - заявив президент Володимир Зеленський.

Попри те, що судова гілка влади вважається відокремленою від інших та незалежною, відповідно до Конституції, президент України має право ліквідовувати будь-який суд в країні та утворювати нові, пояснив керівний партнер АО "Чудовський і партнери" Ігор Чудовський.

Президент України має право на законодавчу ініціативу щодо ліквідації будь-якого суду в Україні, це передбачено статтею 125 Конституції України. Для цього Президент, після консультацій з Вищою радою правосуддя, вносить відповідний законопроєкт до парламенту.

Порядок утворення і ліквідації судів передбачений статтею 19 Закону України "Про судоустрій та статус суддів". Він передбачає створення та ліквідацію судів на підставі прийняття відповідних Законів України, ініціатором прийняття яких був Президент України. Що стосується саме деталей ліквідації суду, слід зауважити що будь-який суд є юридичною особою, тому процес ліквідації не сильно відрізняється від ліквідації будь-якої іншої юридичної особи.

Аналогічним чином як і з ліквідацією суду, президент має право внести законопроєкт про створення нового суду або про реорганізацію (злиття декількох чи поділу одного суду на кілька окремих) до Верховної Ради України, - зауважив Ігор Чудовський.

ОАСК

Будівля Окружного адміністративного суду Києва (Фото: УНІАН)

Своєю чергою на сайті Окружного адмінсуду Києва оприлюднили офіційну відповідь на звістку про президентську ініціативу щодо ліквідації суду.

У зверненні ОАСКу зазначили, що судова установа продовжує свою штатну роботу, адже наразі в провадженні суду перебуває майже 45 тис. справ і матеріалів, які "самі себе не розглянуть". Це справи, які стосуються кожного українця – нарахування пенсій та інших соціальних виплат, оскарження рішень податкових органів чи розпоряджень уряду про об’єднання територіальних громад, оскарження рівня прожиткового мінімуму чи змін до правил реєстрації місця проживання.

Читайте також

Окрім того, в Окружному адмінсуді Києва похвалилися своїми успіхами та наголосили, що мають винесених рішень на користь позивачів понад 70% від загальної кількості рішень. У відповідь на закид про недовіру суспільства, наголосили, що рівень довіри до органів державної влади ще нижчий.

А також заявили, що причина критики суду - особливі повноваження делеговані йому законодавцем, а саме - розгляд справ щодо центральних органів виконавчої влади. А в таких справах, мовляв, завжди є незадоволені рішенням суду. Не оминули увагою у повідомленні й "судову реформу".

Водночас вже абсолютній більшості населення України цілком зрозуміло, що останніх сім років ініціативи реформування судової влади писались не в Україні, що реформи, які проводились при підтримці грантових організацій, провалені та не відображають українські правові реалії.

Нова судова реформа, яку наразі намагаються нав’язати Україні, аналогічно готується не в Україні. І вона спрямована не на створення незалежної судової влади в Україні, а для підпорядкування її антиконституційному зовнішньому управлінню. На питаннях судової реформи щорічно паразитують особи, що споживають грантові кошти, та які, вочевидь, не зацікавлені в стабільній та якісній роботі судової влади, - заявили в Окружному адмінсуді Києва.

Що буде далі з Окружним адмінсудом Києва

У Верховній раді оприлюднили текст президентського законопроєкту 5369 "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду". Відповідно документ передбачає після ліквідації ОАСКу утворення Київського міського окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на столицю.

Окрім того, у проєкті закону зазначено, що ОАСК припиняє здійснення правосуддя від дня набрання чинності цього закону. Закон набере чинності з наступного дня після його опублікування. Розгляд і вирішення справ, підсудних ОАСку, до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду здійснюватиме Київський окружний адміністративний суд. Своєю чергою ОАСК впродовж 10 днів має передати судові справи.

Також в Раду внесли проєкт закону 5370 "Про внесення зміни до розділу XII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про судоустрій і статус суддів". Цей документ має забезпечити належну реалізацію президентської ініціативи щодо ліквідації ОАСКу. Тож обидва законопроєкти пов’язані між собою, відтак розглядати та ухвалювати їх мають разом.

Своєю чергою політолог та директор Українського інституту політики Руслан Бортник зазначив, що ініціатива президента є цілком логічною, адже очевидно, що між ОАСКом і владою є криза. Тому Зеленський і намагається наче за прикладом Македонського розрубати гордіїв вузол, який неможливо розв’язати традиційними способами: через кримінальні справи, комунікацію з суддями чи перезавантаження цієї структури. Попри це, за його словами, навряд судді ОАСКу залишаться без роботи.

Функція цього суду все одно залишиться і вона необхідна, тож у разі ліквідації ОАСКу з’явиться інша інституція. Я думаю, навіть деякі судді зможуть зберегти свої посади, втім їх очікуватиме серйозне кадрове перезавантаження. Як показує практика, безробітних суддів майже не буває. Ті, хто схоче залишиться в судовій системі, знайдуть собі місце у якості адвоката чи прокурора, різні варіанти, - розповів Руслан Бортник.

Читайте також

Що не так з Окружним адмінсудом Києва

Окружний адмінсуд пов’язують із кількома гучними скандалами. Зокрема влітку минулоріч Національне антикорупційне бюро оприлюднило плівки з начебто голосами голови ОАСК Павла Вовка та його колег. У НАБУ заявили, що ці судді планували захопити контроль над головними органами формування судової влади - Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів.

Проти суддів Окружного адмінсуду Києва на його голову Павла Вовка відкрили провадження через спробу захоплення державної влади. Також їх підозрюють у створенні злочинної організації та зловживанні впливом.

А на початку квітня цього року НАБУ затримало двох адвокатів, які за хабар у 100 тисяч доларів обіцяли "вирішити питання" в Окружному адмінсуді Києва. Одним із двох затриманих виявився брат голови ОАСК Вовка. Під час обшуків працівники НАБУ виявили чималу кількість готівки: 3,7 мільйона доларів, 840 тисяч євро та 20 тисяч фунтів стерлінгів.
За версією НАБУ хабар у 100 тисяч доларів призначався саме голові ОАСКу Павлові Вовку.

(Фото: НАБУ)

Сам суддя Вовк усі звинувачення відкидає та називає дії НАБУ "піаром".

Окрім того, Окружний адмінсуд Києва відомий своїми резонансними рішеннями. Серед них: скасування нового українського правопису, зобов'язання Міносвіти переписати розділи підручників з історії України про Євромайдан, скасування перейменування Московського проспекту в проспект Бандери та визнання незаконною націоналізацію ПриватБанку.